Del
mateix mode que en l'anterior entrada d'aquest article comentàrem
algunes pràctiques interessants de tenir en compte a l'hora
d'intentar tenir les nostres canyes en les millors condicions
possibles i preservar-les en la mesura que es puga, també convé
parlar sobre aquelles accions i hàbits que ens poden ajudar a
conservar la nostra dolçaina i evitar-nos problemes.
Per
a molts dolçainers, el seu instrument és una eina de treball amb la
qual han de desenvolupar dia si i dia també el seu ofici, com el
martell del fuster, el llegó del llaurador o la paleta de l'obrer de
vila, però molts altres estableixen una relació especial amb la
seua dolçaina:
L'oboè
popular que ha pres forma en les terres valencianes és un dels
instruments menys mediatitzats que existeixen: no té cap part
mecànica ni cap dispositiu directe o accessori que s'intercale entre
els moviments del cos de l'executant i el so emès. L'instrument
esdevé així una extensió del cos de l'instrumentista, amb el qual
forma una única entitat indissoluble en el moment de l'execució.
Això es tradueix en una relació molt íntima i propera entre
persona i objecte, i aquest lligam incrementa la relació amor/odi
que tot instrumentista desenvolupa vers al seu instrument, ja que la
responsabilitat és la consecució dels objectius (qualsevol que siga
la situació d'ús instrumental) recau íntegrament en l'intèrpret.
I aquesta responsabilitat no és lleugera si es transcendeix la
simple actualització de les possibilitats musicals de l'instrument i
es pren consciència que en qualsevol interpretació s'utilitza un
llenguatge amb significats específics, fruit de les idees que sobre
la música i el seu rol ha desenvolupat una col·lectivitat, els
habitants d'una àrea geogràfica o els membres d'un o més d'una
classe social, de la qual esdevé patrimoni (Reig, 2011: 393)
Potser
aquest vincle no és tant intents com el que trobem en altres
intèrprets els quals arriben, fins i tot, a posar-li nom propi als
seus instruments -celebres i coneguts són els noms d'algunes
guitarres com Lucille de B.B. King o Blackie d'Eric
Clapton- però sovint es desenvolupa cert "llaç emocional"
moltes vegades és difícilment explicable amb valoracions
objectives: el material amb què estan construïdes, el disseny, el
fabricant, la singladura de l'instrument ("la meua primera
dolçaina", "me la va regalar aquest", "és
germana de la de l'altre", "és rèplica del de més
enllà", etc)... Són elements que juguen un paper important a
l'hora de conferir-li una estima especial a un determinat instrument.
Un
clàssic a aquest respecte són les dolçaines conegudes per molts
mestres -no sense certa sornegueria- com "l'herència de
l'auelo": instruments tornejats fa trenta-cinc o quaranta
anys que han passat dècades a un calaix d'ençà que algú les va
adquirir a finals dels anys 70 o principis dels 80 del segle XX,
aprofitant la revifada de la música tradicional en general i de la
dolçaina en particular que va donar-se als anys de la transició, i
que va desistir en la seua pràctica al cap de pocs mesos. Ara, algun
descendent -si no el mateix protagonista- ha decidit treure-li la
pols al vell atifell i tornar a donar-li l'ús per al qual va ser
concebut.
D'entrada, l'afirmació recurrent de "esta dolçaina té més de 25 anys"
com a aval per a garantir que es tracta d'un instrument amb unes
virtuts tímbriques i una afinació notable -quan no directament
excel·lent- és una gran fal·làcia. Per començar, és possible
que ja la dolçaina ni tan sols tinguera qualitat quan era nova i, a
més, no estem parlant d'un stradivarius sinó d'un talòs foradat:
la fusta, com a matèria provinent d'un ésser viu que és, envelleix
i es contrau fruit de la deshidratació, especialment si no s'ha
conservat al llarg dels anys en les condicions més apropiades.
Certament, poden donar-se casos extraordinaris de dolçaines que han
suportat millor el pas del temps que altres, però es tracta de
situacions excepcionals. El més habitual és que la dolçaina que
s'ha passat anys a dintre d'un calaix o sobre un prestatge sense
haver-li donat cap ús presente nombrosos problemes pel que respecte
al so i l'afinació.
Altres
vegades simplement és que la dolçaina està veritablement
encertada, o almenys és la que millor s'ajusta a les nostres
característiques interpretatives o al que busquem i com pretenem
sonar. Siga el nostre cas el que siga, no és estrany tindre una
vertadera estima cap al nostre instrument (com a objecte, com a
concepte se suposa que sempre la tenim) i haver de canviar -més que
siga temporalment- sovint ens fa sentir certament incòmodes.
Per
això és interessant comentar alguns aspectes que cal tenir en
compte per tal de preservar la nostra dolçaina durant molt temps i
que la tinguem en les millors condicions possibles.
Petits
detalls, grans resultats
En
entrades anteriors hem estat reflexionant respecte a la importància
de tenir la dolçaina en les millors condicions higièniques, amés
de la necessitat de què estiga correctament hidratada. Però als
procediments ja comentats amb anterioritat referents a la neteja o a
l'aplicació de l'oli d'ametlla dolça cal fer algunes anotacions pel
que fa a diverses pràctiques observades, tant positives com
negatives, que ens ajudaran a perllongar la vida del nostre
instrument.
Una
de les pràctiques que cal descartar immediatament és la de mullar
la dolçaina. Sembla una bogeria, però hi ha gent que ho fa: abans
de començar una actuació posen l'instrument sota l'aixeta o hi
aboquen una ampolla d'aigua per dintre de l'ànima (parlem sempre de
dolçaines de fusta) assegurant que aconsegueixen un millora de la
qualitat del so i un menor dificultat d'emissió per l'estretament de
l'ànima. No sóc cap expert en acústica amb la qual cosa no puc
verificar o desmentir la certitud d'aquestes afirmacions, però no
podem oblidar que la fusta és un material porós que en banyar-se
s'expandeix (s'unflà) i en eixugar-se es contrau (es desunfla), i
sotmetre el material constantment a aquests dos processos oposats no
fa cap bé a la fusta. Però encara més, saturar la fusta amb
humitat d'aquesta manera pot afavorir -com ja hem comentat amb
anterioritat- l'aparició de microorganismes altament perjudicials
per al nostre instrument o per a la nostra salut.
Si,
per alguna d'aquelles, hem agut de tocar sota la pluja i el nostre
instrument s'ha mullat hem d'assecar-lo a consciència com més aviat
millor amb els estris que ja comentàrem per a la seua neteja,
deixar-la en un lloc sec i ventilat per unes hores, i aplicar-li un
tractament d'oli d'ametlla dolça.
Altre
factor que hem de tenir en compte és la fragilitat de l'instrument.
La fusta és un material rígid però no excessivament dur (malgrat
que existeix diversos graus depenent del tipus) i, a més, no parlem
d'un bloc compacte, sinó d'un talòs que ha estat perforat
longitudinalment deixant una pared de poca espessor. Això es
tradueix en el fet que pot sofrir trencaments i esquerdes.
En
parlar de l'aplicació de determinats tractaments a la fusta, ja
vàrem fer esment de la importància que la fusta estiga hidratada
per evitar trencaments i clevills fruït d'un cop involuntari. Amb
tot, un bac des de certa alçada implica una intensitat del cop que
deriva immediatament en una o unes quantes escletxes, especialment
des de la zona de la campana cap a la part central del cos.
Un
element a tenir present és com deixem la nostra dolçaina quan no
l'estem usant. És freqüent estar tocant o estudiant i deixar la
dolçaina en posició vertical sobre una taula o altres superfícies
llises, però cal advertir que l'àrea de contacte que hi ha a la
base de la campana és escassa i l'instrument té molt poc de pes,
amb la qual cosa la inestabilitat és certament notòria: una petita
sacsada involuntària a la taula o, fins i tot, un cop de vent, farà
que el nostre instrument s'estavelle contra el terra. El mateix si la
deixem en posició horitzontal: la forma cònica de l'instrument i
l'acabat llis fa que la resistència siga nul·la, i l'instrument
acabarà rodolant.
Una
solució per prevenir aquests accidents és proveir-se dels coneguts
"suports" -també coneguts popularment com a "peanya",
"base", "aranya", "peu".... - habituals
en altres instruments de vent. Es tracta d'un sistema de "subjecció"
consistent en una peça cònica que s'introdueix a dintre de la
campana i del qual una sèrie de potes (generalment 3 o 4, depenent
del model) que confereixen una major estabilitat. Són fàcils
d'aconseguir a qualsevol botiga de música, econòmics (entre 5 i 15
euros, també depenent del model) i en molts casos són
transportables: les potes es desenrosquen i és poden amagar dintre
del con amb la qual cosa no ocupa pràcticament espai.
Òbviament,
no té cap funció si ens referim a l'àmbit habitual d'actuació de
molts sonadors com és el carrer, ja que la dolçaina està
permanentment a les nostres mans. Però és una eina que podem fer
servir a concerts, assajos o hores d'estudi...
Amb
això hi ha altra qüestió que no podem passar per alt, i és el
sistema -o sistemes- que utilitzem a l'hora de guardar el nostre
instrument en les hores que no són de pràctica i/o a l'hora de
transportar-lo d'un lloc a altre.
Alguns
comentaris sobre fundes, bosses, estoigs, etc...
Receptacles
per a custodiar els nostres instruments hi ha a dojo. La gran
embranzida que ha sofert el nostre instrument en les darreres dècades
associada al creixement exponencial en el número sonadors i
d'aspirants ha fet que es desenvolupe certa "indústria"
associada a la dolçaina, amb la qual cosa podem trobar models,
dissenys, materials d'aquestes bosses, fundes, estoigs... per a tots
els gustos i necessitats. Però no sempre ha estat així...
Un
dels sistemes més difosos durant molts anys va ser el maletí de
dolçaina. Aquest tipus d'estoig rígid, a imitació dels de la
gran majoria d'instruments, és una capsa de fusta de 38x11x8'5 cm.
aproximadament. La tapa està articulada gràcies a unes frontisses,
i uns tancadors situats a la cara frontal eviten que s'òbriga. Està
folrat amb paper negre per a donar-li una major sobrietat i decorat
amb alguna motllura metàl·lica, a més d'una ansa per facilitar el
seu transport. El seu interior està revestit amb vellut (generalment
roig, però també el podem trobar en altres colors) amb un buit que
imita el perfil i dimensions de la dolçaina i on va l'instrument
acoblat.
És
un sistema de protecció òptim, ja que protegeix la
dolçaina completament i evita que sofrisca cap accident. Però és
un problema a l'hora d'anar a tocar (no el pots dur a sobre), o de
desplaçar-se amb ell (sempre tens una mà ocupada agafant l'anseta).
No és debades que molts conegueren aquest maletí com "estoig
de viatge". I l'espai era limitat als buits que el fabricant
deixava, condiconant els objectes (més enllà de la dolçaina) que
volguérem transportar.
L'alternativa
a l'hora de sortir a tocar varen ser les conegudes com fundetes
o bossetes. Eren unes baines de tela de fabricació casolana:
dues peces rectangulars de 35x11 cm. cosides pels laterals i pel
baix, mentre deixen la part superior oberta per on introduïm la
dolçaina, amb un cordó o veta a tall de bagueta per a tancar-la. En
arribar l'hora de tocar, el saquet solia penjar-se del canell per la
mateixa veta o plegar-se i guardar-la en alguna butxaca o a la faixa.
Però
actualment els dolçainers fem servir tal quantitat de gadgets que ha
fet que aquestes "bossetes" resulten d'una capacitat
insuficient: a la dolçaina i a les canyes ara s'afegeixen, les
alicates per obrir i tancar les canyes, el tefló per quan no ajusta
el tudell, la navalla de rebaixar les pales, el paper de vidre,
l'afinador, el faristolet portàtil, reduccions de les partitures...
i tot un catàleg d'estris i atifells que requereixen un espai major.
Per
això, en substitució d'aquestes "fundetes" de tela s'han
popularitzat d'un temps ençà les conegudes com bosses
morellanes. Es tracta d'uns sarrons confeccionats amb teles
originàries de la capital de Els Ports, comarca que des del segle
XIII ha destacat per la seua notable producció tèxtil destacant-hi
les seues mantes i faixes. Fetes en llana, presenten el disseny
característic de línies horitzontals amb colors vius i, al seu
interior folrat amb tela de cotó, cap la dolçaina i tots els seus
atifells que necessitem. Arran del seu èxit, han sortit models més
o menys imitatius -que de forma errònia s'han denominat també
moltes vegades com a "bossa morellana"- d'aquesta teleca.
El
principal avantatge, a més de la reconeguda qualitat del teixit i la
ja esmentada capacitat espacial, és que pot usar-se amb
indumentàries de les denominades "tradicionals" o "a
la antiga" perquè el seu disseny combina amb aquests tipus de
vestimentes, però també en actes amb un vestuari més "informal".
El
principal inconvenient és que no són rígides -ni tan sols
semirígides- ni van encoixinades, amb la qual cosa no són la millor
opció per a protegir-les de cops o aïllar-les de les elevades
temperatures que es poden assolir en ple estiu al maleter d'un cotxe
o d'un canvi brusc de temperatura. Del mateix mode, tampoc tenen
l'interior compartimentat, amb la qual cosa tot els objectes que
aboquem dintre aniran tocant-se. Per això és convenient portar la
dolçaina embolcallada amb un drap o alguna protecció (semblant a
les "fundetes"), i així evitar que algun objecte puga fer
senyals i ratlles a la nostra dolçaina. Són, com hem comentat el
complement ideal a l'hora de fer una actuació al carrer, però no
tant el millor sistema per a conservar el nostre instrument.
Com
a alternativa al maletí de dolçaina -sòlid però incòmode- i a
les diferents opcions en tela -pràctiques per a les actuacions però
no tant per al transport i desplaçaments- diferents marques
comercials, artesans i/o botigues han desenvolupat tot un catàleg de
les conegudes com fundes , fabricades generalment en materials
sintètics com el polièster amb tota una gamma de productes amb
característiques per a tots els gustos.
Una
de les que més difusió va tenir va ser la funda rectangular.
Una funda de 40x10x7 cm. aproximadament feta amb pell sintètica i
profusament enconxada interiorment per a protegir la dolçaina. El
seu interior deixa una mica d'espai per a guardar alguna cosa més,
però porta afegida una butxaca exterior relativament amplia. es
penja del muscle amb una corretja que va unida a la part superior
deixant-la en posició vertical tocant el nostre costat.
També
estan les conegudes com fundes-sordina, derivades d'una idea
sorgida a principis del segle XXI consistent en una sordina per a
dolçaina que no va tenir gaire èxit: era incòmoda (pesava tant a
la punta que obligava a acatxar la dolçaina per a tocar), provocava
alteracions en l'afinació, etc. Descartades per la majoria dels
sonadors com a sordina si que varen obtenir una notable acceptació
com a fundes. Amb una alçària d'entre 40 i 50 cm. i una base d'uns
15 cm. tenen una forma semblant a un con i es pot penjar a l'esquena
com si fóra una motxilla. Hi ha espai per a la dolçaina -fins i tot
dues dolçaines- i diversos compartiments on guardar els utensilis
que portem a sobre.
Després
un mostrari de fundes de diverses mides i característiques per
acoblar-se als diferents gustos i necessitats dels usuaris. Abundes
les bandoleres, fundes que es
pengen generalment a l'esquena amb la corretja creuant-se pel pit a
manera
dels carcaixos de fletxes.
Comentaris
finals
Al
llarg de diverses entrades hem fet un repàs de diferents formes i
procediments per a intentar tenir el nostre instrument -incloent-hi
la canya i el tudell- en les millors condicions possibles. Com venim
advertint des del principi, no es tracta d'una informació
infal·lible sinó que respon
a la nostra experiència personal.
Per
tant,
tan encertada o equivocada com la de qualsevol altri.
No
és la línia editorial habitual d'aquest blog, però creiem
que es tracta d'un tema força interessant
que, inexplicablement, no ha estat mai el suficientment comentat.
Esperem que algun dels apunts ací comentats vos hagen estat
profitosos i vos solucionen els possibles dubtes que en algun moment
hagueu pogut tenir.
BIBLIOGRAFIA
REIG
BRAVO, Jordi. La Musica tradicional valenciana. Una aproximació
etnousicològica. València, 2011.
Comentaris
Els que hem començat fa relativament poc en aço d'intentar fer sonar la dolçaina,hem d'apendre poc a poc certes cosetes a base d'observar i preguntar als companys, o per generosa iniciativa dels mateixos, quan et veuen mes perdut que Marcos el dia de la mare; que tampoc esta mal, i li dona vidilla a l'assumpte; però es d'agrair trobar aquestes entrades que ens donen una base a partir de la que podem anar provant i escodrinyant diferents aspectes del tema. Ho trobe molt profitós i com sempre ple de curiositats. Gràcies 😃