Després
de comentar alguns aspectes relacionats amb la neteja i el
manteniment del tudell i la canya ha arribat l'hora de parlar sobre
la higiene de l'instrument. A aquest respecte cal fer una
diferenciació clara pel que fa al material amb què
està construïda la dolçaina. Fins
fa unes poques dècades,
la fusta ha estat exclusivament
la
matèria prima emprada per
a la fabricació de
les dolçaines.
Tradicionalment s'empraven fustes autòctones com les provinents
d'arbres talment l'albercoquer, el cirerer, la perera,
el ginjoler...
Posteriorment es popularitzaren altres fustes d'origen
forà
com el palissandre (conegut popularment pel castellanisme palosanto),
el banús, el granadillo negre...
Però
des de fa uns anys -aproximadament des de meitat de la primera dècada
del segle XXI- s'han
començat a comercialitzar dolçaines fabricades amb material
sintètic, concretament amb reina plàstica.
Malgrat haver-hi documentats a principis de segle alguns intents de
realitzar dolçaines amb tefló (Mora, 2002: 51), la gran
popularització d'aquests
instruments va venir amb el llançament l'any
2007 per
part de Paco Bessó
del seu model realitzat en
plàstic injectat. La
novetat, les
prestacions i la competitivitat pel
que fa al
preu que oferia el nou producte,
va fer que ràpidament assolira un gran èxit i,
al poc de temps i
fins als nostres dies, altres
fabricants varen treure al mercat altres models fabricats igualment
en materials sintètics.
I,
òbviament, diferents materials impliquen un diferent tractament pel
que fa als temes d'higiene, cura i manteniment dels nostres
instruments.
Com ja hem comentat diverses vegades al llarg de l'article, les
pràctiques que ací es
proposen no tenen un suport científic
que les avale, responen més a una sèrie
de costums dutes a terme i/o observades i les conclusions
-freqüentment basades en sensacions- que
n'he pogut extraure.
La
dolçaina
Pel
que respecta a la dolçaina de fusta,
la
neteja interior
és una qüestió que cal tenir molt present i
que és convenient fer-ho cada cop que s'ha acabat de tocar.
Restes
de saliva es dipositen cada vegada que fem sonar l'instrument, això
afegit a la pols i la brutícia que hi ha a l'ambient fan que siga
convenient netejar l'ànima
de la dolçaina cada cop que acabem amb la pràctica.
Pot
fer-se utilitzant una mena de netejadors que podeu trobar a qualsevol
tenda de música
en forma de baqueta recoberta de pèls
de fibra
que introduïm per la campana. És
convenient cada cert temps netejar el plomall, més que siga amb
aigua de l'aixeta, per treu-li la brutícia que va acumulant-se.
Una
precaució que hem de tenir és respecte a les
de diverses
grandàries del plomall. Alguns d'aquests netejadors són massa
amples i, per tant, no poden repassar la zona superior de la dolçaina
-on més estreta és l'ànima-
i per tant no repassen netegen bé.
Semblant
forma al
plomall és
la de la vareta amb un trau a l'extrem per on passem un drap.
Introduïm la vareta per la campana i freguem l'interior. Igual que
en l'anterior forma, cal tenir cura amb el diàmetre intern de
determinades parts de la dolçaina
per evitar que s'entatxone i no la puguem treure. Cal tindre altres
precaucions com, per exemple, el tipus de roba que fer servir
intentant evitar aquelles que deixen borrissols o puguen
esfilagarsar-se. En aquest sentit, són recomanables els clàssics
mocadors de fil. També és interessant comentar el material amb què
està feta la vareta que solen de plàstic o fusta, però també hi
ha de metall. En tots casos,
però especialment en aquest darrer,
hem de tenir precaució d'embolcallar la vareta per evitar que puga
raspar l'interior de la dolçaina.
No cal ni afegir que llavar el drap de tat
en tant
també s'ha de fer.
Foto: www.flautasheredia.com |
Una
alternativa a aquests
sistemes és el del drap de pes. Aquesta
eina consistent en un pedaç de tela al qual va cosida
una veta amb un pes al seu extrem
pot
adquirir-se a les botigues de música,
ja que és d'ús habitual per a la neteja d'altres instruments de
vent-fusta. També se'l podeu fer vosaltres mateixa perquè
no té més misteri que un drap al qual podem lligar amb cordill al
qual li afegim un plom a l'altra punta. El deixem caure el
pes des
de la campana cap al gobelet amb les precaucions ja esmentades línies
més amunt, incloses les referents als tipus de teixit per tal
d'evitar deixar restes a dintre de l'ànima.
Els forats també cal comprovar-los de tant en tant. Freqüentment s'acumulen restes de brutícia i hi han diverses tècniques: des de un senzill fragment de paper de cuina enrotllat fins a una mena de raspalls dentals del tipus interproximal amb un capçal cilíndric minúscul que ens permet repassar eixes zones més dificultoses, passant per una multitud de escombretes de forma cilíndrica.
La
neteja exterior presenta aspectes més conflictius. El primer que hem
de descartar és l'ús de productes de neteja i
tractament de
la fusta com els que s'anuncien als mitjans de comunicació i que
podem trobar a drogueries o superfícies comercials. Aquests
productes contenen ceres, derivats
del petroli,
silicones, detergents, etc. Components en alguns casos abrasius que,
si bé és cert que poden aplicar-se a mobles envernissats,
no són el més apropiat per a les dolçaines. A
més,
les silicones s'adhereixen a la fusta, saturen els porus i creen una
capa impermeabilitzant que, en cas que
posteriorment
vulguem aplicar qualsevol altre producte resultarà
completament inútil.
És
en aquest punt on, a
més
de la neteja,
cal parlar
del
tractament de la fusta.
Altre
dels aspectes que cal tenir en compte i no deixar-ho passar.
Sovint
podem escoltar o llegir en diversos escrits de la importància
d'impregnar l'instrument, tant per dins com per fora, amb oli
d'ametla amarga. Fins i tot, aquesta pràctica apareix recomanada a
algun
mètode:
Abans
d'estrenar una dolçaina caldrà mullar l'ànima d'aquesta amb oli
d'ametla amarga, per tal que es forme una capa protectora entre la
saliva i la fusta. D'altra manera, la fusta assimilarà la saliva,
s'unflarà i perdrà el diàmetre de l'ànima. Per tant, en no tenir
les mides correctes, desafinara,
Cada
cert temps, quan la dolçaina estiga seca i neta olorarem el seu
interior. I quan no faça gens d'olor a oli d'ametla amarga caldrà
posar-li'n de bell nou. Sempre
ha de fer olor, encara que siga molt poca
(Ahuir, 1989: 19).
Efectivament,
la fusta ha d'hidratar-se
per diversos motius, però
l'oli d'ametla amarga potser no
és
el tractament més
recomanable. L'ametla marga -Prunus
Amara, científicament-
conté un glucòsid conegut
com a
amigdalina que en entrar en contacte amb aigua o saliva es descompon
en sucre, benzaldehid
i àcid cianhídric.
Aquesta
darrera substància -l'àcid
cianhídric- és altament
tòxica:
és
ni més ni menys que el verí que comunament coneguem amb el nom de
cianur. Tampoc no cal
desfermar una psicosi
respecte del tema, i és que ningú s'ha mort per menjar-se
una ametla amarga,
ans al contrari caldria
ingerir una quantitat respectable d'aquesta llavor.
Però
en el cas de l'oli essencial la quantitat d'àcid
cianhídric apareix
concentrada i, per tant, el
perill augmenta
exponencialment.
Certament,
la dolçaina no va directament a la boca, amb la qual cosa el risc
d'intoxicació es redueix. Però és possible que alguna resta que no
haja estat absorbida per la fusta arribe a les nostres mans, i els
dolçainers tenim certs tics -obrir o tancar la canya amb els dits,
tocar-se el llavi quan tenim fatigada l'embocadura, etc.- que poden
posar en
contacte aquesta substància amb el nostre organisme. Amb tot, no cal
posar-se dramàtics. Potser,
la cosa no passe d'un marejol o d'un mal de budells. Però si podem
evitar el perill millor, especialment quan hi ha alternatives més
fàcils, econòmiques i, sobretot, innòcues.
I
l'alternativa
més fàcil és l'aplicació d'oli d'ametla dolça. A diferència de
l'amarga no és tòxica, és força més econòmica
(sobre uns 15 euros el litre),
es pot aconseguir a farmàcies i herbolaris -també
es ven com a producte per a massatges o tractament epidèrmics
a drogueries i perfumeries però, en aquests casos, sovint conté
additius artificials que poden no ser
del
tot aptes per a la fusta- i és ràpida i fàcil d'aplicar.
Hi
ha diverses formes d'aplicar-lo. Hi ha els meticulosos que apliquen
amb una van en un drap mullat
amb aquest oli impregnant
tota la superfície exterior,
després amb una baqueta amb plomall -com les que hem comentat línies
més amunt- xopada
en oli repassen la part interior, i també repassen els forats amb un
raspall circular
com el de les embocadures d'instrument de vent metall o semblant.
En
el meu cas,
no tinc tanta paciència i tire pel dret. Encomane
a la farmàcia un envàs d'un litre d'oli d'ametla dolça -no és un
producte que totes les farmàcies tinguen en stock-
i l'aboque a un pot d'espaguetis com el que podeu trobar a qualsevol
comerç on tinguen parament de cuina (ferreteries, "xinos"...)
vigilant que totes les juntes estiguen ben segellades per a evitar
fuites. Una vegada el líquid està al nou recipient (amb un litre
omplireu aproximadament una mica més de la meitat) mulle la dolçaina
com si fóra
una magdalena durant uns segons, tant per la part de la campana com per la part del
gobelet, assegurant-me que tot l'instrument queda ben impregnat tant
per l'exterior com per l'interior.
Després de la deixe a un lloc sec i sense llum directa, sobre un
platet on anirà dipositant-se l'oli sobrant que la fusta no pot
absorbir i que s'esvara de la superfície.
Al
cap de dia i mig o dos dies aboque l'oli sobrant que ha caigut al
plat de nou al pot per a reutilitzar-lo
i retire
les restes que puguen quedar amb un paper de cuina.
Cal fregar amb una mica de força per treure la brutícia que puga
haver-se adherit a l'exterior. Igualment, l'oli tendeix a enfosquir
una mica el color de la fusta la qual cosa ens ajuda a dissimular les
taques -especialment
visibles a les fustes de colors més clars- fruit
de l'ús que sovint es generen en forma d'aurèola al voltant dels
forats de digitació o a
la part del darrere on posem el dit
polze.
Cal
insistir, però, en la importància que té la hidratació de
l'instrument. En
primer lloc per prevenir
que estiga excessivament resseca i, per tant, més procliu a
esquerdar-se
en sofrir algun cop. Òbviament, si li pegueu un bac a la dolçaina
teniu totes les paperetes perquè
es claville, però la
fusta hidratada resisteix millor que la seca els
cops
de menor intensitat. També
s'apunta al
fet que
en estar hidratada la fusta te una major "flexibilitat" i
això ajuda a evitar que s'esquerde
per un canvi de temperatura. Aquest darrer extrem, el de dolçaines
trencades pel canvi de les condicions climàtiques, és referit
freqüentment. Molts conten històries al respecte però jo, pel que
fa a la meua experiència personal, no ho he vist mai.
Amés,
el
tractament amb
oli
actua
omplint
els microporus de la fusta i redueix
la capacitat d'absorció
d'aquesta
envers
altres líquids
com puga ser la saliva o la pluja (si és un dia de pluja).
La fusta és un material hidròfil, la qual cosa vol dir que
absorbeix amb facilitat la nostra saliva
i això, no és més recomanable per a la dolçaina. Pot ser la
quantitat de saliva
que generem
no siga suficient per a provocar
que la fusta s'unfle i, per tant,
hi haja una modificació pel que respecta al diàmetre interior de
l'ànima que
derive en
una variació
en les qualitats tímbriques i l'afinació de l'instrument. Però que
la fusta estiga
permanentment
humitejada pot accelerar el seu
procés
de
degradació.
Explicat
açò, cal fer un apunt que no per evident
deixa de ser important. L'aplicació de l'oli no és la panacea ni té
efectes miraculosos. Hi ha
dolçainers que
incomprensiblement
consideren que l'oli
ve
a ser la
clau que obri tots els panys,
i que impregnant la dolçaina van
a desaparèixer els
problemes d'afinació
inherents a la
construcció de l'instrument, o a la canya, o al tudell,
o a les mateixes
capacitats tècniques de
l'instrumentista... O que
millora la seua digitació, o afavoreix una demanda notablement menor
de flux d'aire... Res de tot això.
Si bé és cert que es poden detectar certes variacions respecte a la
qualitat tímbrica, la majoria dels fenòmens que alguns li
atribueixen no tenen cap lligam aparent amb l'ús de l'oli i la seua
funció, per la qual cosa aquestes suposades meravelles cal
atribuir-les més a l'efecte placebo que no pas a una anàlisi
objectiva.
Les
dolçaines construïdes en materials plàstics són molt més fàcils
de tractar. La neteja diària de l'interior
com la dels forats pot
fer-se amb els mateixos
procediments ja comentats, i exteriorment pot fregar-se de tant amb
tant un drap humit. Si ocasionalment volem una neteja més profunda,
solament ens cal sabó (el d'ús quotidià per als atifells de cuina
ens pot servir), aclarir-ho amb aigua de l'aixeta, assecar-ho ben bé
i a funcionar.
BIBLIOGRAFIA
AHUIR,
Xavier. Mètode de dolçaina,
València, 1989.
MORA,
Paloma. La dolçaina: un
instrument d'ahir, i d'avui.
Vila-real, 2002.
Comentaris