LA FAMÍLIA CREIX
La força d’una família, com la força
d’un exèrcit,
resideix en la mútua fidelitat
entre els seus membres
Mario Puzo
Els anys 90 discorregueren a ple rendiment. Ernest
feia ja uns anys que s’havia passat a tocar la dolçaina, Merxe seguia amb el
tabal, jo havia començat a tocar l’any
1987 i el meu germà Carles ho faria el 1991, així que ja estàvem tota la
família embarcada fent bona la dita aquella de “pare dolçainer, fill
tabaleter”. Això ens permetia afrontar amb certa comoditat tots els compromisos
que anaven sortint. Va haver-hi una època en que arribàrem a acompanyar fins a
set grups de danses diferents de forma estable, i algun que altre que ens
requeria ocasionalment. A allò calia afegir les festes de barri i de carrer que
comptaven amb nosaltres. També la feina de falles era abundant fins al punt que
sempre havíem de recórrer a dolçainers i tabaleters de fora per poder cobrir
tots els actes.
Carles Llorca al tabal i Ernest Llorca |
Tinc la sensació de que en aquella època de finals
dels 80 i principis dels 90 el nombre d’intèrprets havia descendit
sensiblement, al menys a València capital. En aquella època Blasco va
jubilar-se i es va produir un temps d’impàs fins que Xavier Richart va fer-se
càrrec de l’escola en 1989, a més de que molts dels dolçainers de la generació
del meu pare i anteriors varen deixar de tocar o marxaren a viure fora de la
capital. No obstant, no puc
corroborar-ho amb xifres i tampoc li trobe motius el suficientment ferms que ho
expliquen més enllà d’aquestes hipòtesis que em passen pel cap. Solament és una
percepció subjectiva tot i què en comentar-ho amb altres companys han
coincidit. En qualsevol cas, la feina seguia creixent.
Nous alumnes aparegueren en escena venint a ampliar el
nucli familiar. El 1991 començaria en el món de la dolçaina Adrián García, un
jove de Godella que ja havia tingut contactes amb la música tradicional -tocava a la rondalla del grup de danses del
seu poble- i estava interessat en aprendre el nostre instrument. Ràpidament va
començar a despuntar i mostrava un gran interès per la música, fins al punt que
va matricular-se en l’escola de la banda de Rocafort per a estudiar llenguatge
musical i percussió. Tot i que ha passat temporades una mica desconnectat,
encara toca i mantenim contacte freqüent. Quan topa, ens ajuntem per tocar una
estona a l’ombra d’una figuera. És el que més m’agrada fer, ajuntar-me amb
vells amics i passar les hores fent música.
Amb ell va vindre un amic seu per aprendre a tocar el
tabal que li deien Benjamín, i altres se sumaren a la causa. Molts d’ells
deixaren de tocar amb el temps, altres feren camí pel seu compte per qüestions
personals o laborals, però altres encara segueixen propers i seguim
col·laborant, com el dolçainer José Galeano del barri de Sant Marcelí o el
tabaleter Juan Villagrasa de Montcada de l’Horta.
Amb un bon grapat d'alumnes. Acompanyant als Gegants de Godella. |
Per aquelles dates, “El Piló” de Burjassot havia
suspès les seues classes de dolçaina tot i que el meu pare va arribar a un
acord amb ells per seguir utilitzant la seua seu com a local d’assaig, però pel
que es veu que això molestava a alguns socis i interferia en altres activitats.
Llavors Pepe Almenar, un amic seu i soci de l’entitat de Burjassot, va
cedir-nos amablement la seua cotxera per a que seguirem anant a assajar.
Els assajos bàsicament consistien en emular el que
seria una acte al carrer. Si hi havia que repassar dianes, els tabaleters
començàvem a marcar mentre els dolçainers anaven intercalant les seues tonades.
En quan acabaven una peça tornàvem de nou a fer ritme sense necessitat que
ningú ens donara cap entrada. Entre tocata i tocata els dolçainers xerraven,
fumaven o comentaven les partitures... i mentre nosaltres repicant. Així mig
hora o tres quarts. El mateix servia per a treballar processons, cercaviles,
danses...
Va ser l’època en que el meu pare es trobava
treballant a Vila-real, al monument a Sant Pasqual, amb la qual cosa moltes
setmanes les passava a la ciutat de la Plana Baixa i tornava el divendres. Així
que de l’ensenyament als alumnes que anaven apareixent i de dirigir els assajos
se’n feia càrrec Leto que llavors no tenia cap escola per atendre. Fèiem servir
el local que Almenar ens havia deixat i no cobràvem ni un gallet per les
classes. Va ser un bon temps, tocàvem a muntó i ens divertíem, especialment
quan el meu pare baixava i s’ajuntava a assajar amb nosaltres. Leto va començar
a preparar material nou en abundància, arranjaments i composicions pròpies, a
més de rescatar partitures que havien caigut en l’oblit. Quan acabàvem els
assajos sempre anàvem a prendre alguna cosa al bar i a criticar a uns i altres.
Varen ser uns anys bonics.
Ens convidaren a algun aplec i a festivals de folklore
diversos, però com que no teníem nom cada cop ens presentàvem d’una forma:
“colla de dolçainers de Llorca”, “dolçainers de Benicalap”, dolçainers de
Burjassot”... Això de fer estatuts, juntes directives i afiliar-se a
federacions vàries no era una cosa que anara amb nosaltres: semblem l’exercit de Pancho Villa,
repetia freqüentment el pare.
Podria dir-se que va començar a recollir els fruits de
tants anys d’esforç i constància. El 1994 el Gremi Valencià d’Artistes Fallers
va concedir-li el Ninot d’Or, el màxim guardó que atorga el citat organisme i
que juntament amb Blasco són els únics dolçainers que l’han rebut. I en 1996 va
obtenir la plaça per a fer-se càrrec de l’escola de dolçaina que volia impulsar
l’Ajuntament d’Alzira, tot i que finalment aquest darrer projecte no va poder
dur-se a terme.
Recollint el Ninot d'Or l'any 1994 de mans del Mestre Major del Gremi, Salvador Gimeno, i de la fallera Major de València |
ALTA TENSIÓ
Tothom es creu en possessió d’almenys
una de les virtut cardinals.
La meua és aquesta:
sóc una de les poques persones
honrades que he conegut en ma vida
Francis Scott Fitzgerald
Però llavors les coses començaren a canviar. Es va
produir un progressiu distanciament entre Leto i el meu pare. Els conflictes
eren múltiples i variats, hi havia de petits malentesos i confrontacions més serioses.
Tot i que generalment ho solucionaven amb una conversa i una cervesa aquestes qüestions
anaren deixant un solatge tèrbol a la relació. Tots dos tenien un caràcter particular
i malgrat que l’aparença era de que les coses tornaven a la normalitat,
aquelles desavinences romanien davall polze permanentment. El vincle cada cop
va ser més fred i més estrictament professional. Seguiren tocant junts, però
cada vegada les aparicions de tots dos plegats eren més espaiades en el temps,
i la camaraderia i complicitat que abans havia estat present va desaparèixer per
complet.
No obstant, alguns percebien que érem una colla a l’ús,
fins i tot gent que es pensava que nosaltres formàvem part del grup “Tio Vaina”.
Vull aclarir aquest punt: “Tio Vaina” és una colla sorgida arran de les classes
que Leto va començar a fer en la falla Mestre Bellver – Mariano Ribera del
barri de Patraix, tot i que poc temps després començaren a anar per lliure. Ni
nosaltres ni cap alumne de mon pare hem estat mai membres d’aquest grup, ni ens
ho va proposar ningú ni hem tingut el més mínim interès en formar part d’aquest
projecte. Tret d’alguns dels seus membres fundacionals, no sabem ni la cara que
tenen la majoria dels seus integrants. Amb l’excepció del nexe comú que era la
figura de Leto, l’únic lligam que va haver-hi serien una sèrie de col·laboracions
puntals als començaments del citat grup.
A finals de la dècada dels 90 les discrepàncies entre
tots dos eren públiques i notòries. Les tensions varen esclatar cap al febrer
de 2000 arran d’un encarament que Leto va tenir amb un alumne. El meu pare –que
sabia els ets i uts de tota la
història i era coneixedor de totes les versions- va donar suport explícit al
deixeble, fet que va fer saltar pels aires el polvorí en que s’havia convertit
aquella vella amistat i es produïren una sèrie de fortes discussions. Va
posar-se de part de l’alumne per què creia que aquest tenia la raó –de fet
seguim creient-ho-, i el temps i les circumstàncies han demostrat que, una
vegada més, no anava errat. Com què eren vespres de falles, ambdues parts
deixàrem que el tema es gelara una mica i enllestírem la feina conjuntament, com
tots els anys. Però el vincle estava absolutament trencat i no es reconduiria.
Amb tot, encara prestàrem un darrer servei a la causa.
A principis d’estiu, a conseqüència d’un tema personal, Leto es va veure impossibilitat
a fer les festes d’Alboraia. Conscient de la inexperiència dels seus alumnes no
li va quedar altra que demanar-nos què ens férem càrrec nosaltres. Accedírem en
un gest de bona voluntat, sabedors de que aquell era l’epitafi a gairebé 15
anys de col·laboració. Una vegada acabades les festes i aclarits els comptes
cadascú va fer via per la seua part sense desori, sense retrets, sense
alterar-se, sense ni tan sols dir “fins ací hem arribat”... Simplement abandonàrem
qualsevol contacte i el Món va seguir pegant voltes. Per a nosaltres no va
suposar cap qüestió traumàtica, es veia vindre des de feia temps i ràpidament
passàrem pàgina. Després d’això la relació ha estat freda, quan no inexistent.
No cal pegar-li més voltes. Desavinences d’aquest
tipus estan a l’ordre del dia entre els dolçainers i segur que molts teniu el
vostre propi historial de confrontacions amb companys, mestres, alumnes, directors,
directius, membres d’altres colles, etc. Si explique tot açò és per què he
escoltat històries absurdes de traïcions, renyes, insults, conspiracions, ensarronades,
picabaralles, i no sé quantes bajanades més. Són falses, malintencionades,
covards, hipòcrites i, per descomptat, no hem estat nosaltres qui les han fet
circular.
FENT VACANCES
I si arriba el triomf, quan l'atzar ho ha dispost,
no haver d'estar obligat a satisfer un impost,
davant de mi mateix reconèixer-me el mèrits,
no haver de pagar mai per uns favors pretèrits,
i, encara que no sigui poderós el meu vol,
que no arribi gens lluny, saber que hi he anat sol!
no haver d'estar obligat a satisfer un impost,
davant de mi mateix reconèixer-me el mèrits,
no haver de pagar mai per uns favors pretèrits,
i, encara que no sigui poderós el meu vol,
que no arribi gens lluny, saber que hi he anat sol!
Edmond Rostand
Després d’aquest assumpte, la vida va seguir com
sempre. Hom pot pensar que notàrem una davallada pel que respecta al nombre
d’actuacions però va ser just al contrari. No sabria explicar amb certesa els
motius d’aquest fenomen: pot ser centrar-nos en la pròpia feina va fer que
poguérem destinar els millors efectius a cobrir les nostres actuacions, pot ser
altres s’assabentaren dels canvis i decidiren confiar en nosaltres, pot ser...
No ho sé. Solament són especulacions.
El més positiu d’aquella experiència és que ens va
refermar encara més en les nostres conviccions: mai ens va caldre afiliar-nos a
cap organisme polític o religiós per rascar quatre actes; mai haguérem
d’empassar-nos un gripau per treballar amb algú; mai depenguérem de patrons ni
de protectors; mai li riguérem hipòcritament les gràcies ni li tallarem el
melic a ningú per tal de conservar una feina; mai trucarem a la porta del
despatx de cap regidor ni férem pactes o convenis en cap organisme públic... Si
alguna vegada anàvem a tocar a algun lloc i no estàvem a gust o la cosa no
resultava, no tornàvem i punt. No inflàvem currículums, ni hem tingut “palmeros”
per fer-nos la cort amb mentires, com tampoc hem amagat mai d’on venim i com
hem arribat fins ací. Altres no poden dir el mateix.
Amb el tema de les escoles va ocórrer exactament el
mateix que amb els actes. L’entitat “El Piló” de Burjassot va decidir reprendre
l’activitat de la dolçaina i diverses falles es varen interessar en que el meu
pare els fera classe: la falla Tos Pelat i la falla Badia a Montcada, la falla
Mendizábal a Burjassot, la falla Cervantes de Godella...
El bon moment va ocasionar que el meu pare es relaxara
i començarà a derivar determinades funcions cap al meu germà Ernest.
Pràcticament va desentendre’s de la majoria dels grups de danses ja que era una
feina que no li agradava per què es posava molt nerviós, i el seu fill va
començar assumir una major presència com a intèrpret de dolçaina.
Va recuperar el tracte amb Joan Blasco i iniciaren un
projecte comú per tal de crear un museu temàtic de la dolçaina a Torres-Torres,
el poble natal del mestre. No recorde ben bé com es va ordir ni com es va veure
el meu pare enmig de tot allò. La idea havia estat de Blasco i estava disposat
a cedir gran part dels seus fons per a dotar al museu, el meu pare va
encarregar-se de les gestions amb els responsables municipals de la vila del
Camp de Morvedre. Finalment la iniciativa no va prosperar, però almenys va
servir per a què mestre i alumne llimaren diferències. Fins i tot Blasco va
regalar-li un exemplar dedicat del CD que havia enregistrat recentment i va
encomanar-li la realització d’un bust amb la seua efígie.
I així va transcórrer el temps, fins que a finals de
l’any 2001 la situació faria un gir inesperat. Era a les engires de Nadal quan
va començar a notar-se una molèstia a l’espatlla. Els metges no encertaven a dir-li
quina era la causa i tampoc trobaven el remei: que si un herpes, que si un
tendó muntat... El dolor va anar en augment i va seguir consultant
especialistes, fisioterapeutes i fins i tot, descregut com era, va arribar a
anar a acupuntors.
El mal no minvava i començà a sentir una fatiga
general que anava creixent. Malgrat tot seguia anant a tocar, però el dia de
sant Josep de l’any 2002, en acabar la despertada va notar com les forces li
defallien definitivament. Del mateix mode que Tom King, el púgil que va
immortalitzar Jack London, els seus braços semblaven carregats amb un quintar
de plom. No va poder anar a fer la cercavila del mig matí. Aquell seria el seu
darrer acte, la despertada de la falla Plaça de la Tenda de Benimamet del 19 de
març de 2002.
Tocant al C.P. Lluís Guarner de Benicalap. Febrer del 2002. |
La setmana següent, coincidint amb la festivitat de
Dijous Sant varen ingressar-lo a l’hospital i allí estava a l’espera d’uns
resultats que mai no arribarien. El patiment es va perllongar varis dies i ell,
perfectament lúcid, n’era conscient de que pintaven bastos. Una nit vaig anar a
fer l’abaixada de sant Vicent de l’altar del Mercat, i al poc d’arribar a casa
el meu germà Carles em va trucar per fer-me saber que des de l’hospital havien
avisat de que havia entrat en crisi i no sabien si se’n sortiria. No se’n va
sortir. La mitjanit del 9 al 10 d’abril de 2002 un càncer de pàncreas va
endur-se de vacances a Llorca, el dolçainer.
EPÍLEG
Al tanatori va aplegar-se multitud de gent. Tots els
alumnes acudiren afectats per tal d’acomiadar per darrer cop al seu mestre,
molts amics i gent del món de la festa es va apropar tot i que ni tan sols
havíem publicat cap esquela. També es presentaren antics companys de l’Escola
Municipal de Dolçaina, inclòs Joan Blasco que va trencar a plorar vertaderament
commogut.
Després vingueren els tràngols i els moments difícils.
Un amic m’ho va advertir: “el proper any tot et recordarà a ell”. I així va
ser. Tornava a les festes que un any abans havia fet amb ell, eren els mateixos
carrers, el mateixos festers, les mateixes tonades... però res ja tornaria a
ser igual com abans. Els homenatges se succeïren. Varen haver-hi de més emotius
que altres, però sempre és d’agrair que per un motiu o altre la gent recorde
positivament al teu pare.
Darrerament
he llegit a diversos llocs que se’l cita com a peoner en la recuperació de la
dolçaina a la ciutat de València. No sé
si ell haguera estat gaire d’acord en aquesta afirmació però, si vaig arribar a
conèixer-lo bé, crec que al fur de la consciència se sentiria orgullós d’aquest
reconeixement tot i que externament es limitaria a tancar els ulls darrere del
vidre de les ulleres, apuraria la darrera calada de la cigarreta i girant
l’esguard pronunciaria: deixeu-vos de
romanços i feu el favor d’afinar.
Comentaris
Gràcies per haver- te acordat del meu home en aquesta entrada, encara que si la seua mare puguera vore que t'has menjat el Manuel que és el seu segon nom no et dic res... la de bronques que em portava jo, ja, ja, ja.
Gràcies!!!