Pot ser el títol no és el més
apropiat, però és el més s’apropa a la idea que volia transmetre amb aquest
post. Com alguns sabeu, el meu pare era dolçainer. Va començar a principis dels
80 a l’Escola Municipal de Dolçaina de València dirigida llavors per Joan
Blasco però als pocs anys va abandonar-la i va començar a fer via al marge de
qualsevol escola o colla. Així va ser fins el dia que va morir.
Em sembla un punt de partida
interesant per entendre la mentalitat d’un dolçainer que va viure una època i
unes circumstàncies determinades, i que es va convertir en una persona estimada
i admirada malgrat que mai va rendir-li acatament a ningú. Als que el vàreu
conèixer no us calen més explicacions i als que no tinguéreu eixa sort, en un
post proper faré una anàlisi més profunda de la seua figura i de la seua
trajectòria.
Al llarg de la seua vida dolçainera
se les va veure de tots els colors i, gràcies al seu caràcter sorneguer, va
desenvolupar una gran habilitat per fer palès el seu punt de vista en allò que
se sol denominar “frases lapidàries”. Òbviament, són afirmacions subjectives
que en molts casos no compartirem i en altres sí. Algunes són facècies
etzibades en un moment i una circumstància concretes, altres són reflexions més
profundes del que sembla a primer cop d’ull. Amb el pas dels anys, a mesura que
m’aprope a l’edat que ell tenia, m’he adonat de la validesa de moltes d’aquestes
sentències. En qualsevol cas, com va dir Michel de Montaigne la nostra vida és en part bogeria i en part
prudència. Qui sols escriu reverent i regularment deixa enrere més de la meitat
d’ella.
Per a realitzar aquesta entrada
m’han ajudat els meus germans Merxe, Ernest
i Carles. Solament per la bona estona que hem passat recordant anècdotes
i les riallades que han generat aquests records ja paga la pena compartir-ho
amb vosaltres:
“A la dolçaina cal dedicar-li com a
mínim una hora al dia. Si no, ja pots saber més música que el maestro Serrano que no hi ha manera”.
“A la dolçaina no li
calen salvadors. Se salvaria ella soles si tots ens preocupàrem de tocar el
millor i més dignament possible. Deixeu-vos de tonteries”.
“Ací tots volen cobrar per tocar.
Tocant com toquen, si tingueren una mica de vergonya, el que deurien fer és
pagar per tocar”.
“Aprèn-te solament tres tocates,
però que quan la gent t’escolte diga: Olé
la mare que el va parir!”
“Cada dolçaina hauria de costar
100.000 pessetes, aixina ens asseguraríem que la gent que toca té vertaderament
interès en l’instrument i ens estalviaríem d’aguantar a tots aquests que
solament saben fer la mà”.
“Cadascú sona com és: el moixo
sonarà mollet, l’agressiu sonarà dur, i al destarifat no hi haurà per on
agafar-lo. Hi ha coses que són genètica pura”.
“Curiosa actitud la que adopten
alguns dolçainers: són amateurs per a treballar però professionals per a parar
la mà i cobrar. La pregunta és: tu que collons has demostrat per a demanar
diners a ningú?”
“De casa s’ix pixat, cagat i en les
canyes preparades”.
“Eixe és un crema-tabaleters. A la marxa que porta acabarà tocant el txistu”.
“Eixe és un imbècil. Com em toque
els collons vaig a tindre-lo
desafinat tres mesos (quan encara no s’estilaven els afinadors i la gent
afinava en relació al to que els donava el mestre)”.
“El 90% de les vegades que
s’accelera una peça la culpa la tenen els dolçainers, no els tabaleters. Com no
respirem correctament, o arreem la
tocata o no arribem al final”.
“El que fa aquest en el tema de les
conferències i tot això demostra que té interès i afició per l’instrument.
Altra cosa és que siga més burro que tacó i no diga més que destrellats”.
“El teu mestre toca un tractor amarillo que pareix l’R4 del
senyor Llorca. Jo tocaré mal, però no sóc l’únic”.
“El xino eixe diu que “No hay mal
alumno, sinó mal profesor” (en al·lusió a la frase que pronuncia el Senyor
Miyagi a Karate Kid). I una merda per
a ell! Ja voldria jo veure’l donant classes de dolçaina!”
“Els tabaleters han de ser durs i
corretjosos. Per a coentor i caldo ja tenim als pares de les falleres
majors infantils”.
“Els tabaleters no paren mai de
tocar. A qui no li agrade que aprenga a tocar la dolçaina”.
“Fes servir el mètode que et done
la gana, però o toques la dolçaina tots els dies o no tens res a fer”.
“Fins que no portes cinc anys
tocant no començaràs a saber tocar la dolçaina”.
“He inaugurat més escoles que
Franco”.
“Hi ha actes que són un escaparate. És important participar en
ells, però vigila que sovint comencen com un escaparate i acaben per convertir-se en el Museo de los Horrores”.
“Hi ha dolçainer que no entén que
no es pot fer un solo carregat d’aguts al carrer de Cavallers. Allò retrona com
la mare que ho va parir, especialment si estàs desafinat. No cal ser un expert
en acústica, solament aplicar el sentit comú”.
“Hi ha gent que toca amb una canya
tan molleta que si me la pose jo en cul sóc capaç de tocar El Anillo de los Nibelungos”.
“Hi ha partitures de dolçaina que
no es poden considerar com a tals. Són una col·lecció de pates de mosca”.
“Hi ha qui no assaja al llarg de la
setmana per què viu en un pis. Es deu de pensar que els altres vivim a la cova
de l’orso Yogui”.
“Ja
que està ací no mos tocaria unes albaetes?, ja que està ací no podria fer una joteta?,
ja que està ací...
Quanta raó tenia mon pare! Quantes més coses sàpigues fer més pel cul et
donaran”.
“Jo no cobre per tocar. La tocata
la regale. Jo cobre per aguantar al personal”.
“Jo tinc quatre tabaleters a casa.
Si algú no en té cap el problema és d’ell. Que aprenga a cuidar-los”.
“Jo toque de bades per als afectats
de l’huracà Mitch. Qui vullga lluir palmito
que es rasque la butxaca”.
“L’horari fallero és una cosa curiosa: si arribes quant toca t’has
d’esperar una hora però si fas tard un minut ja estan tots formats a la porta
esperant-te”.
“La clau per a triomfar en aquest
món és que et coneguen molts festers i pocs dolçainers”.
“La dolçaina és com el ciclisme.
Per bona màquina que tingues, sense fondo no arribes ni a Benimàmet”.
“La dolçaina ha de sonar a
dolçaina. No a això que pareix que estigues tocant des de dins de la tassa del
wàter”.
“La gent ja no sap ni vestir-se per
eixir a tocar. Qualsevol dia aniran a tocar en
porreta”.
“La gent no sap si va un Sol o un
La, però té orelles i quan et pita la canya o se’t cau un agut saben que l’has
cagat”.
“La metodologia moderna està molt
bé. Però si toques el llibre de Blasco de la primera pàgina a l’última aprens a
tocar la dolçaina. Garantit”.
“Molta valenciania, molt de traure la Senyera el 9 d’Octubre i molt de
cantar l’Himne, però quan els dius que per a tocar la dolçaina han de
dedicar-li hores i fer un sacrifici això de la “cultura valenciana” passa ser
una afició”.
“No val qualsevol cosa. Açò que
toca este, més que un O Sole mio
pareix un O Sole “nuvolatto”.
“No vull medalles per ser un xusquero. I si me les han de donar, al
menys que porten una pagueta
incorporada”.
“Per a bufar cap a fora primer has
de bufar cap a dins (i aixecava la copa de conyac)”.
“Per a tocar bé la dolçaina cal constància i
sacrifici. Un aparatet en llumetes no va a fer que afines sense més esforç...
açò no és un de Los Grandes Inventos de
Profesor Franz de Copenhague”.
“Porte tant de temps en aquest món
que quan veig a un tio pixar ja sé si
toca de puta mare o si no toca ni l’hora”.
“Quan algú té afició trau temps per
fer el que vol. No li valen raons ni mitges lliures. Jo me’n vaig a cagar i
m’emporte la flauteta de canya per a repassar les tocates”.
“Quan li vaig vore la canya em va
entrar agonia. I quan vaig començar a furgar-la li vaig traure hasta paquets de papes”.
“Quan vaig començar no podia
comprar-me un atril, així que
assajava al mig de l’horta en una canya clavada al terra on enganxava la
partitura. Ara pareix que si no tenen l’auditori municipal no poden assajar”.
“Quan vaig passejant i algú que
està de gresca em diu: Dolçainer! Trau la
dolçaina i toca algo! La meua resposta és sempre la mateixa: Trau tu el llegó i posat a fer cavallons!”
“Que ningú s’enganye: El dolçainer
toca per a que els balladors ballen. No a l’inrevés”.
“Que no assages per que tens un
xiquet? Jo en tinc quatre. Busca’t altra excusa”.
“Qui busca sempre troba. No entenc
la quimera d’alguns de cucar-se les
partitures”.
“Si cau un sant en l’església a mi
no em pillarà baix. Ara, si cau un ventilador del bar...”
“Si em pagaren un duro per cada
minut que he hagut d’esperar quan he anat a tocar seria milionari. I si fos
milionari em compraria un flota d’autobusos. Per a què? Per a enviar a la merda
a tots els que em fan esperar”.
“Si he de perdre una festa que siga
per què el dolçainer que lloguen és més alt, més guapo, més barato o millor que
jo. Però mai per què jo no haja complit”.
“Si tinguera tant de talent com
afició seria el millor dolçainer d’Espanya”.
“Si tingueren la mateixa força de
voluntat per a tocar la dolçaina que per a preparar els playbacks de la presentació serien més grans que Beethoven”.
“Sóc com els toreros. Quan tots fan
festa jo treballe”.
“Tocaria l’Himne, però és que m’he deixat la partitura damunt del piano”.
“Tota la vida malparlant del seu
mestre i ara fa el mateix que li criticava, però amb una diferència... el seu
mestre toca de puta mare i este és més desafinat que l’orgue de Sollana”.
“Un bon tabaleter fa bo a un mal
dolçainer, però un bon dolçainer no fa bo a un mal tabaleter”.
Comentaris