Aquest cap de setmana se celebra la
festa del Corpus Christi (“cos de Crist” en llatí), una festivitat que es remunta
als anys de la baixa edat mitjana quan va ser instituïda pel papa Urbà IV l’any
1262. A la ciutat de València, que en aquella data feia poc més de vint anys
que havia estat conquerida per les hostes cristianes de Jaume I, les primeres
celebracions no varen tenir lloc fins a 1355 tot i que no adquiriria assiduïtat
fins a 1372. Això sí, la festa va constituir-se en el principal esdeveniment de
la metròpoli valenciana on, a més de les connotacions religioses, esdevenia
tota una mostra de força i de capacitat de convocatòria i participació per part
de la societat civil ciutadana organitzada en gremis i parròquies.
En realitat la festa de Corpus
s’hauria de celebrar tal diu com avui, dijous, la vuitada de Pentecosta (per
als que no sou molt d’anar a missa, Pentecosta és cinquanta dies després del
diumenge de Resurrecció, el que se sol dir Pasqua Granada o Pasqua de les Cireres).
Però com tantes altres festes, per motius que no venen al cas, el Corpus també
ha passat a celebrar-se en el cap se setmana següent al dia que pertoca.
Però tornant a les celebracions que
tenen lloc a la capital valenciana, entre els seus atractius estan les danses
rituals que se celebren a la processó de la vesprada i a la cavalcada del convit que té lloc el matí
de la festa. I sens dubte, pot ser la més atractiva i millor considerada per
vilatans i forasters siga la Dansà de la
Moma.
A qualsevol veí o visitant que
s’apropa als carrers del centre de la ciutat li resulta, com a poc, cridanera
aquesta dansa carregada de simbolisme on participen vuit personatges
emmascarats. Aquestes figures plasmen de forma coreogràfica el conflicte metafísic
més antic al qual s’ha enfrontat l’esser humà: la lluita de Bé contra el Mal.
En aquest cas, el Mal està
representat pels set personatges coneguts sota el nom de Momos. Aquest mot fa referència al déu
de la mitologia clàssica Momo, associat al sarcasme, les befes i la crítica
irònica. En las nostra llengua, el Diccionari
Català – Valencià – Balear d’Alcover defineix el terme Momo com:
1-. Ball entremesclat amb mímica, especialment
executat per una comparsa o conjunt de persones per a diversió dels espectadors;
cast. momo. Foren-hi fetes molt
grans festes de juntes, e dances, e momos, e molts altres entramesos qui
ennobliren la festa, Tirant, c. 205. Bastir castells |
per banastells, | moms e grans festes, Spill 1487.
2-.Carussa,
ganyota burlesca o de menyspreu (Balaguer, Ll., Tortosa, val.); cast. mueca. «Xiqueta,
no em faces momos!»
Aquests personatges
representen els set pecats capitals: Supèrbia, Avarícia, Gola, Peresa, Enveja, Luxúria i
Ira, segons la classificació del principal teòleg tardomedieval Tommaso
d’Aquino a la seua obra primordial Summa
Theologica (s.XIII). La seua vestimenta sol estar feta en colors
tradicionalment vinculats a l’infern: roig, groc, negre, púrpura... Vesteixen
amb una mena de casaca o túnica curta de coloració rogenca, un calçó negre amb
línies grogues horitzontals lligat a sota del genoll, mitjons blancs i
espardenyes de careta. Duen una màscara negra que els cobreix el front, els
ulls i el nas. El cap el porten cobert amb una mena de barret cònic amb tires
de diferents colors combinats i enganxat a aquest per darrere una clatellera on
apareixen brodats motius infernals (generalment dracs o rèptils) però també
l’inicial o el nom complet del pecat al qual representen.
Front a aquesta plasmació
del Mal que simbolitzen els momos
tenim la figura de la Moma, imatge de
la Virtut o de la Gràcia. És una representació femenina, amb un vestit
completament blanc com a símbol de la puresa: a la part superior del cos va
vestida amb un gipó, un mocador de pit, i du les mans enguantades; la part de
baix amb un guardapeus i davantal albs calçant espardenyes o sabata plan; porta
el rostre cobert amb una màscara que li tapa des del nas fins el front i un
mocador de mitja lluna per tapar-li la boca i el mentó. El cap va cobert amb
una mantellina blanca sobre la qual descansa una corona daurada ornada amb
flors. Complementa la seua vestimenta amb un mocador blanc que porta a la ma
dreta i altre símbols de poder com és el ceptre daurat.
El seu nom, tot i que
la paraula moma té diverses accepcions en la nostra llengua, sembla una
feminització de momo, per contraposició
a aquests personatges, mot aquest
documentat des de molt abans tal com veurem més endavant: al frente de ellos la Virtud, bautizada con
el estrambótico nombre de la Moma (Blasco Ibáñez, V. Arroz i Tartana. 1894).
Dolçainer i tabaleter amb la Moma i els Momos (sense màscara). Anys 20-30 del segle XX. |
Des de fa unes línies
estem parlant de les al·legories que envolten tota la dansa, però hi ha altres
elements dins la tradició amb una forta càrrega simbòlica. Com hem vist, tots
els balladors porten el rostre tapat amb una màscara. Diferents teories
circulen a mode d’explicació al respecte. Una d’elles és la de que la Moma sempre era interpretada per un home
barbut, amb la qual cosa calia dissimular una mica per a que no resultara tan
grotesca i carnestoltesca la imatge d’un home disfressat de dona. L’altra,
menys prosaica, apunta a la voluntat de deshumanització dels balladors ja que
en realitat no representen persones sinó conceptes abstractes com són els pecats
i la virtut.
Altra qüestió cridanera
és que la figura amb atributs femenins, almenys de forma externa, siga
interpretada per un home. Tradicionalment s’accepta que la Virtut no pot ser
interpretada per una dona ja que aquestes són, en la doctrina catòlica,
pecadores per naturalesa (ja sabeu, allò d’Eva, la serp, la poma i el pecat
original). Tot i que tampoc es poden descartar altres motius com les
reticències –quan no prohibicions expresses- de la participació de dones al
teatre i altres espectacles.
També destaca el paper
del Momo major, que corre a càrrec de
la Supèrbia. Aquest pecat principal acompanya del braç a la Virtut en molts
moments de la dansa. L’elecció d’aquest pecat com a una espècie de cap de dansa
no és gratuïta ja que és considerat el més seriós i important de tots i
s’atribueix directament a Lucifer, l’àngel caigut i convertir en Satanàs
precisament a conseqüència d’haver volgut equiparar-se a Déu en un clar gest de
arrogància: Better to reing in Hell than
serve in Heaven afirmaria l’heterodox poeta londinenc John Milton al seu Paradise Lost (1667) respecte al
pensament de Satanàs. Alguns apunten que, per a estar correctament
interpretada, el Momo major i la Moma no s’han de perdre de vista en tota
la dansa, ja que cal tenir en compte que la línia que separa la virtut de la
supèrbia és molt final i, per tant, molt fàcil de travessar.
Desfilada o Marxa |
La dansa discorre en
base al ritme del tabal i a dues melodies (Seguí, S. i Pardo, F. Danzas del Corpus Valenciano. València,
1978. pàg. 13-16): Al principi, després de l’avís de la dolçaina i solament amb
l’acompanyament rítmic del tabal, els balladors inicien el que es coneix com a marxa o desfilada. Formen
en dues línies paral·leles de quatre balladors cadascuna, tancant aquest
seguici el Momo major que acompanya a
la Moma, i el grup avança uns metres
fins que la parella Supèrbia -Virtut queda mirant de front als altres pecats
que han format una sola filera.
Avís i esquema rítmic del tabal. Versió A. Blay (www.estudiantladolçaina.com) |
A partir d’ací és on
comença la intervenció de la dolçaina. En principi es fa servir la primera
melodia, en compàs de 3/8, per a dur a terme les diverses coreografies que
representen els intents dels pecats per corrompre la Virtut:
Melodia per a les figures. Versió A. Blay (www.estudiantladolçaina.com) |
Fig. 1: Presentació |
Figura 1a: En la
mateixa disposició que han quedat després de la marxa sis pecats ballen front a la parella principal. Al
finalitzar la melodia, els momos fan
una reverència a la parella principal i aquests els responen amb altra
reverència. És el que entre alguns balladors es coneix com la presentació.
Fig. 2: El Rotgle o Presó |
Figura 2on: Amb el
ritme de tabal, el Momo major comença
a serpejar entre els seus companys que el segueixen formant una mena d’anguila
que rodeja a la Moma. Llavors, amb la
nova entrada de la dolçaina cadascun dels momos
deixen cauré el garrot cap al seu company de davant i formen un cercle que gira
al voltant de l’empresonada Moma (primer en sentit contrari de les agulles del
rellotge i després en el mateix). En algunes interpretacions la Moma roman al
centre del cercle ballant sense menejar-se del seu lloc, en altres s’apropa cap
al perímetre que l’envolta com si buscara una escletxa per la qual fugir. Amb
el final de la melodia els momos
recuperen el seu bastó, tornen a posar-se’l al muscle i fan la reverència a la seua
contrincant. És el que en l’argot de la dansa es coneix com el rotgle o la presó.
Fig. 3: La Gàbia o Barraca |
Figura 3a: Mantenint la
formació circular, els momos ballen
al seu lloc mentre sona el tabal i amb el començament de la melodia de dolçaina
aixequen els seus pals apuntant sobre el cap de la moma formant el que es diu la gàbia o la barraca, i de nou giren al voltant de la Moma (altre cop primer en sentit contrari i després en el mateix de
les agulles del rellotge). Finalment, la Moma aixeca el seu ceptre trencant
aquesta mena de gàbia i el contrincants se saluden reverencialment.
Fig. 4 a 10: Les Temptacions |
Figures 4a a 10a:
Encara en formació circular els momos
giren en sentit contrari a les agulles del rellotge i amb cada melodia de
dolçaina van entrant un per un a temptar a la moma. És el que es coneix com la temptació. Amb el final de la melodia
es produeix la reverència entre la Moma
i el momo que en eixe moment du a
terme la temptació, i aquest últim es retira per a tornar al seu lloc i donar
pas al següent pecat que intentarà fer caure a la Virtut en el seu parany.
Fig. 11: L Pallisa |
Figura 11a: al tornar
al lloc el darrer momo encarregat de
temptar sense èxit, els Pecats aixequen els pals i simulen colpejar al cap de
la Moma amb un moviment exagerat fent
un moviment gairebé semicircular amb els pals. És la part coneguda com la pallissa. Tampoc aquest atac surt
efecte i amb els darrers compassos de la dolçaina els momos i la Virtut realitzen la cordial reverència.
Fig. 12. El Pont |
Figura 12a: Els pecats
abandonen la formació circular i tornen a formar en dues fileres paral·leles de
tres momos cadascuna que es miren formant
un corredor, la Virtut del braç de la Supèrbia tanquen la formació. Llavors al
començar la música de dolçaina els momos
estenen cap endavant el seu bastó que és agafat pel pecat que tenen enfront,
formant així una mena de barrera amb els sis pals. La Moma i el Momo major van
passant i tornen pel mig d’aquest corredors sota els obstacles horitzontals que
els momos han establert. És el que es coneix com el pont. S’interpreta com a
un intent del pecat de derrotar a la virtut tirant-la quant travesse eixe
imaginari pont (Segui, S. i Pardo F. Op.
Cit. pàg. 15) però també recorda a la cursa
de baquetes, un conegut càstig dintre de la disciplina militar molt en boga
al segle XVIII en el qual el punit creuava un corredor format pels seus
companys que colpejaven amb les baquetes dels seus fusells (Atienza Peñarrocha,
A. “La danza de la Moma del Corpus de Valencia” dintre de Revista de Folklore nº177, Valladolid, 1995. pàg 98).
Paloteig |
Acabada questa figura
sense que la Virtut haja estat derrotada, els momos tornen a formar en cercle mantenint el pas fins que el tabal
fa un petit ritardando i atura el seu
ritme. Llavors canvia la melodia de la dolçaina que passa a ser un 2/4. És quan
els momos fan xocar els seus pals amb
els seus companys dels costats alternativament seguint les evolucions de la
música. Simula el darrer intent d’enderrocar a la Virtut que resisteix al centre del rogle. És el que comunament és
coneix com final o el paloteig.
Aquesta part, que suposa el final de la dansa, acaba amb un arpegi de Sol Major
de la dolçaina (Re Major en so real) mentre la Moma simula colpejar amb el seu ceptre els caps de cadascun dels momos
que claudiquen finalment front al poder de de Bé.
Aquest esquema del
desenvolupament de la dansa que hem explicat succintament està basat en la
versió que es balla en la ciutat de València, però des de fa dècades altres
poblacions han inclòs aquesta dansa en les seues celebracions de Corpus, amb la
qual cosa s’han anat integrant altres passes i altres concepcions, tot respectant
la idea original. Especialment destaca el cas de Xàtiva, on la incorporació
d’aquesta dansa i les modificacions que sobre ella s’han fet l’han convertit en
un dels principals atractius de la seua processó, equiparant-se en importància,
fins i tot, al seu cèlebre Ball dels
Nanos.
També cal assenyalar
que, tot i que es puga seguir aquest esquema, és poc freqüent que la dansa
s’interprete de forma completa. La llarga durada que té la faria inviable en la
seua funcionalitat que és la de anar a la processó. El més comú és veure una o
dos figures, en ocasions amb el paloteig
final. També cal assenyalar les figures 4a a 10a solen reduir-se a solament una
per evitar que la dansa és faça excessivament repetitiva i tediosa..
Però... quin és
l’origen d’aquesta dansa? Com ha arribat a establir-se l’estructura actual? Ha
estat sempre igual o ha sofert mutacions? Sempre ha tingut la mateixa música?
ha tingut sempre el mateix caràcter? En aquestes i altres qüestions intentarem
aprofundir una mica més a les següents parts d’aquesta entrada.
Comentaris
Descarregar 'La Moma'
Jo el paloteix tampoc el faig aixina i faig una versió més propera a la que tú has enllaçat. Però sempre va una mica "ad libitum" intentant ajustar-me als moviments dels balladors.
A tot açò, Gràcies per l'enllaç!
Gràcies de bestreta.
Manel.
facebook