Des
dels inicis de la dècada dels anys 80 del segle XX, el creixement en
el nombre de sonadors ha estat exponencial i, en conseqüència,
l'augment de les agrupacions de dolçainers i tabaleters i la seua
presència a les festes dels nostres pobles i ciutats és una
evidència palmària. La socialització i la desprofessionalització
comentades amb anterioritat avançaren amb un ritme constant, però
els models analitzats fins al moment en les entrades anteriors
seguiren -i segueixen- estant pressents en major o menor mesura.
Ràpidament,
formacions amb una quantitat abundant de sonadors varen anar
desenvolupant-se al llarg i ample del País. Ha estat una implantació
progressiva que s'inicia precisament a principis dels anys 80 i que
continua encara als nostres dies. Moltes d'elles evolucionaren a
partir del model escolar i altres ho feren resseguint els paràmetres
de les agrupacions interrelacionals: ajuntaments, entitats culturals,
comissions festeres, societats musicals o simples iniciatives
particulars comencen a potenciar escoles de dolçaina que acaben per
conformar agrupacions més o menys nombroses.
Com
s'ha comentat, és un fenomen global desenvolupat a les principals
urbs del País però també a poblacions de menor densitat
demogràfica i que, a vegades, han acabat per desplaçar a la figura
del dolçainer professional en les actuacions al carrer: la
constitució de moltes d'aquestes agrupacions com a "associacions
culturals" o "associacions musicals" implica vincles
amb els organismes públics en forma de subvencions i/o convenis, a
més de la relació de veïnatge amb festers, clavaris, balladors...
que els facilita el contacte directe gràcies a aquest vincle
personal. Per primer cop comença a generalitzar-se la denominació
de "colla", un terme que havia estat pràcticament inèdita
fins al moment per a definir a les formacions col·lectives de
dolçainers.
Pels
votants del 1980 comença a prendre forma a la capital de la Plana la
"Colla de dolçainers i Tabaleters de Castelló" de la qual
assumiria el mestratge el sogorbí Fernando del Rosario en 1982:
En
la actualidad los primeros a destacar son la Colla de Dolçainers
i Tabaleters de Castelló, funada en 1982 por el segorbino
Fernando del Rosario, hombre de amplias y dilatadas dedicaciones al
servicio de los demás, y otros numerosos grupos que practican
siguiendo su ejemplo (Monferrer, 2004:191).
A
la ciutat d'Alacant, que l'any 1978 rebria la visita durant les
festes de les fogueres de l'Escola Municipal de València encapçalada
per Joan Blasco, comença a donar-se un moviment en favor de la
dolçaina encapçalada pels germans Lluis i Toni Avellà i Miguel
Lizón que formen la cola "El Postiguet" (després
"Benacantil") amb l'ajut dels tabaleters Juanito Quirant i
Andreu Carbonell tots dos provinents d'Agost o els dolçainers Josemi
Sánchez de València i Ramon Garcia d'Algemesí.
...aleshores
era una novetat vore una colla gran fent passacarrers per Alacant o
per qualsevol poble. A Alacant no es veien colles de dolçainers als
anys 80,81 i 82 llevat de la nostra colla "Benacantil (Lizón,
21015: 68).
A
València, on l'omnipresència de Blasco semblava infal·lible,
comencen a desenvolupar-se agrupacions al marge de la seua figura i
de l'Escola Municipal. Associacions culturals o col·lectius fallers
promouen amb major o menor èxit les seues pròpies escoles de
dolçaina destinades -sobretot- als membres de la mateixa comissió.
La "Colla de dolçainers i tabaleter de Montolivet" nascuda
a la falla homònima, la "Colla el Cabasset" a la falla Dr.
Manuel Candela - Beatriu Tortosa, o la "Colla el Cudol"
sorgida de la falla Marques de Montortal - Torrefiel són solament
alguns pocs noms d'entre els abundants exemples d'agrupacions creades
al si d'una comissió fallera que es donen en aquests anys.
El
patró és variable però no divergeix gaire de qualsevol dels
estudiats. Bé són formacions sorgides a partir d'una escola o bé
responen a un model interrelacional, principalment. Però tot faria
un gir a partir de la difusió i popularització de la música
festera entre les agrupacions de dolçainers. Al cap de poc temps de
l'aparició de les primeres agrupacions a finals dels 70 i principis
dels 80, la música de Moros i Cristians comença a estar cada cop
més present en el repertori d'aquestes colles que van formant-se i
això implicava, indefectiblement, un canvi substancial de model.
A
mesura
que
el
repertori de música festera va començar a generalitzar-se entre les
colles de dolçainers, cada
vegada es presenten composicions d'una major complexitat i, per
primer cop el binomi dolçaina/tabal -tot i que ens referim a
formacions col·lectives més o menys àmplies- comença
a esquerdar-se i fa la seua aparició el conjunt d'instruments de
percussió vinculats a la banda de música: caixa, plats, bombo
timbals, gong...
Aquestes
modificacions en repertori i en la
percussió derivarien posteriorment en moltes altres, i
generen un nou model al qual hem denominat "Les
grans colles".
6-.
Les grans
colles.
La
presència del nostre instrument en les festes de Moros i Cristians
es referenciada des d'antic. Existeixen al·lusions a
la seua participació des de
principis del segle XX
a les celebracions de sant Jordi a Alcoi, com l'any 1903 on dues
dolçaines són afegides a la interpretació de l'obra Marrakesh
de Gonzalo Barrachina Sellés (1869 - 1916) per part de la banda del
Regimiento de Vizcaya.
La
notícia del Heraldo de Alcoy es refereix a aquesta obra com a "pasodoble", i és
que el génere
musical considerat pròpiament com "Marxa mora" no
començaria a desenvolupar-se i a consolidar-se fins uns pocs
anys després, tenint-se com a data de referència l'any 1907 en el
qual s'estrena A
Ben Amet (Marxa Abencerraje)
d'Antonio Pérez Verdú (1875-1932). Així,
en 1914
apareix la considerada com primera composició que inclou la dolçaina
com un element principal en la seua concepció: Uzul
el m’selmeim (L’entrà dels
moros),
de Camilo Pérez Monllor (1877-1947).
I
temps
després apareixerien les aportacions del xaramiter alcoià Bene
Ripoll,
inclosos
arranjaments com Xixi
i pa, vergonya no n'hi ha (a
partir d'una melodia escoltada a la guàrdia mora del general Franco)
estrenada l'any 1943 i composicions com El
capità moro d'Ontinyent.
Bene Ripoll i un grup de "Xaramiters" a l'entrada d'Alcoi de 1943. Foto: Palomera - Alcoi (PITARCH ALFONSO, 1999: 148) |
Exemples
puntuals i sense continuïtat en el temps. Formacions reduïdes o
integrades per músics de banda que esporàdicament es proveïen
d'una dolçaina per a fer l'actuació però que no eren dolçainers.
Però
el primer cop damunt la taula es
donaria
l'any 1982 quan el mestre Amando Blanquer Ponsoda (1935-2005) va
afegir un paper de dolçaina a la seua composició La
Marxa del Centenari:
L’eclosió
de la utilització de grup de dolçaines com a un element més de la
pròpia banda la trobem a partir de 1982,
quan el mestre Amando Blanquer
estrena la seua Marxa
del Centenari. La casualitat va fer
coincidir al compositor,
que en aquells temps dirigia la Banda Municipal d’Algemesí, amb el
grup de dolçaines de l’escola d’aquest
poble, i va escriure un paper específic
per a aquells dolçainers, que vingueren en
formació ben nombrosa per a l’estrena
(Pons, 2011: 5).
Per
aquells dies ja estava gestant-se a Muro d'Alcoi una nova formació
de dolçainers. Dos joves de la filà Maseros,
Rafa Climent i Jaume Gosálbez,
comencen
a interessar-se en els nostres instruments i mamprenen l'aprenentatge
de forma gairebé autodidacta. Poc temps després se'ls afegiria Paco
Vicedo i Josep Olcina conformant el nucli fundacional del què
posteriorment
seria conegut com "La Xafigà" de Muro. L'any 1983 ja es
presenten amb aquest nom i organitzen una sèrie de classes per a
difondre l'ensenyament de la dolçaina
i arribaren a conformar un grup de 14 membres entre dolçainers i
tabaleters. Fins aquells moments, les seues actuacions es restringien
a la funcionalitat habitual de la dolçaina: cercaviles, processons,
danses... però a l'horitzó de la nova colla s'albiraven altres
expectatives:
La
Xafigà n’estava convençuda que la dolçaina i el tabal no només
eren uns instruments que s’havien d’emprar com a mer
acompanyament ocasional en dansades, albades i processons. La seua
ambició era anar més lluny… arribar a imbricar, acoblar el seu so
en la música de les festes de Moros i Cristians… Per això,
començaren a formar part dels seguicis dels capitans i abanderats o
alferes de la filà Maseros de Muro o d’altres pobles: per primera
vegada participaren en les festes d’Alcoi en 1984 acompanyant
l’Alferes de la filà Maseros i l’any següent el Capità,
establint des d’aleshores uns estrets lligams d’amistat que han
perdurat fins ara. I ben prompte La Xafigà també s’integrà en
les bandes de música tocant alguna marxa mora. Sembla que les
dolçaines que tenien (eren en clau de sol) els impedien interpretar
qualsevol marxa mora que els festers els demanaven fins que van
comprar un nombre suficient de dolçaines en clau de fa. A més, el
so d’aquestes últimes s’acoblaven millor a la tonalitat de les
bandes (http://www.laxafiga.com/la-consolidacio/).
"La Xafigà" de Muro als anys 80 Font: www.laxafiga.com |
I a meitat de la dècada dels 80 es produeix un fet que canviaria el destí de la música festera per a dolçaina: la composició de la marxa mora "Xavier el Coixo". Tot i que habitualment apareix citat com a autor d'aquesta marxa el mateix grup "La Xafigà", en realitat és una composició de Joan Garcia Iborra, catedràtic de percussió del conservatori "Oscar" Esplà d'Alcant, que va cedir a la colla. Estrenada durant l'entrada de 1985 amb la filà Tariks (de fet "Xavier el coixo" fa referència a un component d'aquesta filà) ràpidament va assolir un èxit insospitat. El compositor i director José Rafael Pasqual Vilaplana fa un arranjament amb grup de metalls, el grup Al Tall -que en aquell moment es troba de gira promocional del seu treball Xarq al-Andalus-l'inclou en el seu repertori (de fet dóna nom al seu disc de 1986), Xavier Ahuir publica la partitura al seu Mètode de dolçaina de 1989 amb una segon veu de Ramon Garcia... L'obra havia travessat les fronteres de la música festera per estar a l'abast de tots els dolçainers i del públic en general.
La
fama de "La Xafigà", que llavors ja era una colla
consolidada, va anar estenent-se com una taca d'oli i anaren sumant
efectius a la seua agrupació. I així en 1992, sota la batuta de J.
Rafael Pascual, enregistraren el primer treball discogràfic de
música festera per a dolçaina "Moros i Cristians".
Paral·lelament
i pels mateixos anys, a la industriosa ciutat de Petrer (Vinalopó
Mitjà)
es va gestant el que seria la colla "El Terròs" per part
d'un grup de joves interessats en la recuperació de la música
tradicional. Així, en la festa del Corpus de 1980 feien la seua
primera actuació pública Vicent Navarro, Daniel
Montesinos i Marcos Montesinos. Ràpidament se sumen a la causa
altres veïns de la població i comencen a formar-se musicalment sota
el mestratge de
Bartolomé Maestre Reus, director de la Societat Unió Musical de
Petrer. Fins que en 1985, amb el suport de l'ajuntament de la vila,
es
funda "L'escola Municipal de Dolçaina i Tabalet" que
nodriria de sonadors a la colla fins al dia d'avui.
L'ascendència
de la música festera és innegable
i ha influenciat notablement en la creació d'un corpus de partitures
creades ex
professo
per a formacions d'aquestes característiques.
S'han
generalitzat els denominats "concerts de dolçaina", un fet
històricament documentat almenys des de finals del segle XIX però
que amb la seua expansió ha consolidat una nova funcionalitat a les
ja tradicionals assumides pels dolçainers.
Com
veiem, aquests models conjuguen elements preexistents amb altres de
nous que van introduint-se. Presenten una formació amb un elevat,
tot i que indeterminat, nombre de sonadors. En aquest sentit s'allunyen de
formacions molt més limitades numèricament com puguen ser les
agrupacions familiars, les pseudo-gremials o les interrelacionals,
augmenten
o es redueixen en funció de la conjuntura. Malgrat
tractar-se
de grups nombrosos
tampoc presenten cap punt coincident amb les agrupacions
conjunturals,
ja que estem
parlant d'un
treball continuat
i no esporàdic.
I
tampoc, tot i que haver-hi l'existència d'una escola al darrere,
responen al model escolar,
ja que en aquests casos la creació d'una escola ha estat una eina
adoptada a posteriori per nodrir a la colla,
però l'escola no és
la colla en ella mateixa.
Adopten
una nova estructuració
inèdita fins al moment,
tant a
escala
artística
com organitzativa:
si
fins al moment les agrupacions es regien pels designis de "cap
de colla", ara apareix
cada
cop amb més força i de forma més general la
figura del director
com a màxima autoritat musical. Per altra part,
la resta de funcions que es concentraven en aquest "cap de
colla" són derivades a altres membres que assumeixen càrrecs
dintre d'un organigrama directiu equiparable al
de les societats musicals
bandístiques:
president, secretari, tresorer, ajustador... I a mesura que augmenten
en complexitat apareixen noves atribucions que no necessàriament han
de recaure en membres de la colla sinó que poden ser delegades en
personal contractat per a tal efecte: administratius, professors de
l'escola, cap d'estudis...
Superficialment
també s'han introduït modificacions a les formes habituals de
procedir dels dolçainers fins al moment. L'ús
de distintius com logotips, samarretes, polars, polos, marxandatge de
divers tipus (insígnies, bosses...), etc. s'ha convertit en un fet
cada cop més comú entre diverses associacions de tot tipus.
Aquest
nou model ha estat àmpliament difós i consolidat en les darreres
dècades.
Òbviament no és
l'únic patró que
han adoptat
les formacions actuals,
segueixen havent-hi agrupacions de totes les tipologies que hem
comentat fins al moment, però la influència d'aquest darrer model
és notable
fins
i tot en zones on la festa de Moros i Cristians té poc arrelament o
és pràcticament inexistent.
NOTA:
Per a una millor i més extensa consulta respecte als orígens
i l'evolució de "La Xafigà" de Muro d'Alcoi s'aconsella
la consulta de la seua pàgina web: www.laxafiga.com, especialment
l'apartat "Història". Així
mateix per aprofundir en els aspectes relacionats amb la colla "El
Terrós" de Petrer es recomana la visualització del reportatge
El
Terrós. XXV anys caminant al so
de Rafa Ballester realitzat l'any 2005 amb motiu del seu 25é
aniversari i que podeu trobar dividit en quatre parts al portal
www.youtube.com.
BIBLIOGRAFIA
PITARCH
ALFONSO, Carles et alli. La
Xaramita en Alcoi,
Alcoi, 1999.
PONS
MARTÍ, Josep. "La dolçaina en la feta alcoiana de Moros i
Cristians" dintre de I Jornada de reflexió entorn a la
música festera d'Alcoi, Alcoi, 2011.
LIZON,
Josep Miquel. "La Xaramita i les colles a Alacant" dintre
de Barraca 2016. La millor de totes (llibret foguera la
Barraca, 2016), Alacant, 2016.
MONFERRER
MONFORT, Àlvar. Las fiestas de la Magdalena. Castelló de la
Plana. Del mito a la actualidad, València, 2004
Comentaris