Dintre
del col·lectiu dels dolçainers i tabaleters hi ha certes polèmiques
què romanen com un mal de cap latent. I de tant en tant esclaten:
una entrevista, un comentari, una
publicació... són suficient motiu per obrir
a
la caixa dels trons i desencadenar-se les més agres polèmiques a
les xarxes socials i els debats
de casinet.
Això
no
obstant, sol ocórrer
què poca
llum surt d'aquestes discussions.
Bàsicament
els polemistes es dediquen a gratar superficialment la qüestió,
a simplificar els postulats a rebatre
i,
sobretot,
a recórrer a l'argumentum
ad hominen
per tal de desacreditar
les afirmacions envers les quals es vol mostrar discrepància.
Cadascú
es veu legitimat a dir la seua, però
poques vegades s'aprofundeix en l'arrel de problema i es valora
en
tota la seua dimensió
la complexitat de l'assumpte que genera les dissensions. Hi han
diversos temes controvertits: la tria i aplicació del repertori, la
metodologia d'ensenyament, la indumentària escaient,
els diversos estils interpretatius...
I una d'aquestes qüestions que periòdicament fa
la seua aparició en escena és la de l'origen de les colles de
dolçainers i tabaleters.
L'arquetip
que representa la figura del dolçainer palplantat junt amb
un infant que repica el tabal a la seua vora està tan fortament
implantada en l'imaginari valencià que gairebé fa incontestable la
sentència
què la dolçaina ha estat tradicionalment un instrument solista,
sense altre acompanyament que el del tabal.
Pot
ser l'afirmació no és del tot certa, però tampoc és
una
falsedat.
Respon a una realitat i
ja l'alteà Francesc Martínez i Martínez (1865 - 1946) donava
constància de com la contractació de més d'un dolçainer per a una
festa era un fet extraordinari
que responia, bàsicament, als possibles econòmics dels quals
disposaven els responsables de la
dita
celebració:
Si
els majorals s'han sentit rumbosos o han arreplegat amuntó, i per
tant están en fondos, busquen dos donçainers, i entonçes les dos
donçaines toquen a dúo de aquèst modo (Martínez i Martínez,
1947: 151).
I
per descomptat que parlar estrictament de la denominació de "colla
de dolçainers" és un fet absolutament coetani. Però
hi han proves documentals que evidencien un fet incontestable: a
determinats moments de la Història grups de sonadors han format
conjuntament superant numèricament la formació del duo dolçaina i
tabal. Amb això quan podem parlar de colles? Tot
depèn de la idea que tinguem del que és una "colla de
dolçainers" o, dit d'altra forma, de la laxitud o concreció
que vullguem aplicar a la terminologia.
La
paraula "colla"
-derivada del llatí
cōpŭla,
que vindria a significar
"unió",
"lligam" o "vincle"-
té diverses accepcions en la nostra llengua. Entre les que ofereix
el Diccionari
Català - Valencià - Balear
d'Alcover en rescatarem dues:
2-.
Conjunt de persones o animals que fan plegats una feina determinada
(or., occ., val., eiv.); cast. cuadrilla,
brigada (d'homes);
yunta
(de
bísties). «La colla d'era»: els tres o quatre animals que
treballen plegats en la batuda (occ., val.). «Una colla de segadors»
(or., occ., val.) o «de garbers» (Urgell) «La colla de les
eugues»: l'eugassada d'un poble, que es mena a la muntanya a péixer
en l'estiu (Andorra, Pallars).Colla
de castells: conjunt
d'homes i nens que formen la totalitat d'elements necessaris per a
fer els castells dels «xiquets de Valls» (l'enxaneta, aixecador,
gralla, timbals, etc.).
3-.
Conjunt de persones aplegades deliberadament per a un fi; per
extensió, conjunt d'animals o coses, grup, estol (or., occ., val.,
men.); cast. grupo.«Mira
quina colla de gent que ve!»«Anàvem una colla a berenar a la
masia». «Ha passat una colla de noies». Era
el més discutidor de la colla, Vilanova
Obres, iv,
108. Aquesta colla de brètols m'han insultat, Vilanova Obres, xi,
27. Com una colla de càndies bacants a l'entorn d'una mena de
Baccus,Víct. Cat., Ombr. 55. Esser
de la colla: pertànyer
al grup de què es parla.
La
resta de diccionaris coincideixen amb major o menor especificitat en
aquesta idea d'una munió de persones
unides i coordinades amb la intenció de dur a terme una escomesa
comuna. Atenent-nos
a aquesta
concepció...
a que ens estem referint quan parlem d'una "colla de
dolçainers"? En realitat a tot. I en
realitat a
res.
L'aplicació
estricta de
les
definicions que ofereixen els
diccionaris generals
ens condueix indefectiblement a la consideració de què "colles"
són els dolçainers de Tales, els assistents a la tabalada de Santa
Llúcia, la Xafigà de Muro, la Inestable, l'Escola Municipal de
València que dirigia Joan Blasco, Santfeliu i els seus deixebles,
el "Trio Mundial"... Però
si
aprofundim una mica en les característiques específiques que
presenten aquests
i molts altres
exemples, ràpidament observarem com les diferències són tan
substancials
que difícilment podem englobar-los a
tots
sota l'etiqueta unívoca
de
"colla". I si ho fem, siguem conscients que el
nostre plantejament respon
a
una simplificació
ja
que
estem aplicant aquest apel·latiu a qualsevol tipus d'agrupació que
supere
els dos integrants.
I
cal
anar amb compte:
la casuística és tan àmplia, variada i abasteix un marc temporal
tan ampli que permet establir, fins i tot,
un sistema classificatori.
Un
dels elements que sovint es prenen com a pal
de paller per a elaborar el discurs referent a l'antiguitat de les
colles és l'existència d'imatges
-generalment instantànies fotogràfiques però també algunes
escenes de filmacions
sense so-
on apareixen un grup nombrós
de dolçainers i tabaleters. Però,
si anem un per un dels intèrprets,
veurem que moltes vegades no hi han més lligams que la coetaneïtat
dels protagonistes. És
més, sabem positivament que,
en els casos que han estat identificats,
el seu mode habitual d'actuació era com a dolçainers solistes
acompanyant-se d'un tabaleter. Llavors a què
responen aquestes fotografies? Ni
més ni menys que a
una associació puntual, circumstancial podríem
dir, d'aquests
intèrprets. És el que hem denominat "Agrupacions
conjunturals".
1-.
Agrupacions
conjunturals.
Transcorria
l'any 1855 i la ciutat de València celebrava amb grans fastuositats
el IV Centenari de la canonització de Sant Vicent Ferrer,
quan entre els nombrosos actes programats per a tal commemoració
un esdeveniment que tingué lloc el matí del dia 28 de juny va
deixar esparpellats als veïns del Cap i Casal:
La
multitud se precipitó hacia la calle de la congregación por donde
se oía el estrépito de las dulzainas de la ciudad y provincia
reunidas. Los muchachos aseguraban que serían en número de 1.000;
otros, más moderados, las suponían 50. Y fueron pocas pero
bastantes para producir corridas y pisotones, llevando delante y
detrás una multitud de niños y mozos que acompañaban con su
vocería a la llamada “música del país” y que recuerda la
existencia en otros tiempos a aquella valiente raza árabe-africana,
cuya sangre circulaba aún por nuestras venas, y cuya memoria queda
todavía perpetuada en muchas de nuestras costumbres populares, y las
dulzainas, después de romper á la puerta de la casa natalicia del
santo, continuaron la carrera que se les tenía señalada en el
programa (Boix, 1855: 104).
Les
paraules del cronista de la ciutat, coetani i observador
directe
dels
fets, són força aclaridores. "Fueron pocas..." considera
el narrador, la qual cosa no impedeix que alguns testimonis eleven la
xifra a l'increïble número de 1.000. Què
és el que provoca aquesta disparitat de criteris entre els pressents
a l'hora de quantificar els dolçainers i tabaleters participants en
aquella circumstància?
La
resposta és
senzilla. Aquella gent de meitat del segle XIX no estava acostumada a
veure un número tan gran de dolçainers junts
i, tot
i que possiblement no sobrepassaren el mig centenar,
ràpidament
es va
disparar
la fantasia dels més exagerats que augmentaren
el nombre d'assistents de forma desorbitada.
I
és que
no era un fet habitual. No es documenta cap
notícia, ni existeix evidència alguna d'una
formació estable integrada per un nombre tan elevat de components
que siga capaç d'ajuntar a una cinquantena d'intèrprets per a fer
un acte. Ni
de lluny. El
programa de celebracions els defineix
de la següent forma:
Las
dulzainas de la ciudad y provincia reunidas romperán
á la puerta de la casa natalicia la marcha
Real, dirigiéndose con
el toque de albada á la parroquia de San
Esteban (Boix,
1855: 87).
"Dulzainas
de la ciudad y provincia reunidas".
Tot
i que el text no ho especifica, tot
sembla apuntar al
fet
que
aquesta
situació respon a una unió puntual de diversos elements
independents,
dolçainers solistes principalment
que s'ajunten en un lloc i moment determinats, fan l'actuació per a
la qual han estat requerits i regressen als seus llocs d'origen o al
seu àmbit geogràfic propi d'actuació.
Una associació conjuntural que no té una continuïtat en el temps,
ni representa per ella mateixa un col·lectiu autònom amb una
organització interna pròpia.
Joan
Blasco ho explicava en referir-se a la vinculació entre el seu
Mestre Josep Sanfeliu i els germans Manel i Salvador Taverner
d'Aldaia:
El
meu mestre [Josep Sanfeliu] tocava en ells, com per eixemple...
podien juntar-se alguna vegà... el meu mestre en ells, com
s'ajuntava en el de Massamagrell, en el tio Pere d'Algar, o Liborio
el de Foios, o el de Catarroja, Juan el d'Alcasser..., en fi, eixa
cosa de... a lo millor..., però esporàdicament i per alguns actes
molt especials o coses aixina (Pitarch, 2003: 168).
El
cas més paradigmàtic respecte
a aquesta tipologia vindria representada pels
esdeveniments coneguts
com
a
tabalades
o més comunament "tabalaes",
i d'entre elles destaca la de santa Llúcia quan el dia 12 de
desembre s'aplegaven al voltant de l'ermita amb l'advocació a
la
santa
de
Siracusa que hi ha a la ciutat de València una munió de dolçainers
provinents del cap i casal i dels pobles de l'Horta:
La
vespra de Santa Llusia, a poqueta nit acudixen a la pòrta de la
ermita tots els tabalers y donsainers que vólen, que son tots els de
la ciutat de Valencia y pobles de la alredorada, lo mateix de tabals
dels gremis que'ls dels donsainers, y formats tots en el rastrell de
la esglesieta, toquen a una un bón ratet, donant després bòlta per
els carrers del barri del Hospital, la que finix en la ermita, en la
qu' entren sempre redoblant, donatlos les hòres a cada u dels
tocadors per la cofradia un panet apellat magraneta
benet, única recompensa que a la redoblada es dona, ya que es
completament voluntaria y gratuita l'actuació (Martínez i Martínez,
1924: 124-125).
Més
enllà de la celebració de Santa Llúcia, considerada pels
dolçainers com a patrona en una mena de "commemoració
gremial", altres festes també tenien les seues
pròpies tabalades. Tot depenia dels recursos monetaris dels quals
disposaven els organitzadors, però se'n documenten diversos
esdeveniments d'aquest tipus a
diverses festes de carrer a la ciutat de València:
Al
mediodía de hoy, gran número de dulzaineros y tamborileros
anunciarán al vecindario del Grao, el comienzo de las fiestas a la
Santísima Cruz (Las Provincias del dia 2 de maig de 902, pàg.
2)
Tot
i no ser el mode habitual d'actuació dels dolçainers se'n
documenten alguns exemples interessants.
La Fira de Juliol de la ciutat de València era un dels moments on
recurrentment trobem aquestes formacions. Per
al 20 de juliol
de
1901
l'organització de la festa aconsegueix contractar la gens
menyspreable xifra de 50 intèrprets entre dolçainers i tabaleters:
A
las cinco de la mañana, un vuelo general de campanas anunciará el
comienzo de las fiestas. a la misma hora se verificará la despertá,
recorriendo las calles de la ciudad 25 dulzaineros y 25 tamborileros,
que se reunirán en la plaza da la Constitución (Las Provincias
del dia 20 de juliol de 1901, pàg. 1).
L'any
1907 torna a haver-hi notícia d'altra gran congregació però en
aquest cas apareix el gens menyspreable indicació de "25
parejas de dulzaineros y tamborileros":
A
las seis de la mañana se reunirán en la plaza de la Constitución
12 bandas de música y 25 parejas de dulzaineros y tamborileros,
contratados por la Junta de Feria, y se distribuirán en cinco
secciones, que recorrerán cada una un distrito de la capital tocando
una alegre diana (La Correspondencia de Valencia del dia 19 de
juliol de 1907, pàg. 2).
Al
caliu dels festejos de la Fira, diversos col·lectius organitzen les
seues pròpies celebracions, com els veïns del carrer Guillem
Sorolla al barri de Quart, els quals programen per al diumenge 31 de
juliol de 1904 una diana amb participació d'un grup de dolçainers i
tabaleters:
A
las cuatro de la mañana "despertá"por seis dulzaineros y
ocho tamboriles, y disparo de 200 tronadores (El Pueblo del
dia 28 de juiol de 1904, pàg. 1).
Fora
de valència també se'n té notícia d'agrupacions d'aquest tipus.
Així, a la Gandia (la Safor) de 1856 se'n documenta una cercavila de
"diez dulzainas" des de la casa del dolçainer Tomàs
Marzal fins a les Escoles Pies amb motiu de les festes de a Sant
Francesc de Borja:
A
las once y media tocará la segunda llamada, que será la señal para
que salgan de la casa del celebre dulzainero de la provincia don
Tomás marzal -notabilísimo en su clase- diez dulzainas, seguidas
por una comparsa que formaran los jóvenes de las primeras familias
de la ciudad con su bandera tricolor y grotescamente vestidos (La
España del dia 1 d'octubre de 1586, pàg. 1).
També
diverses festes en nuclis urbans de menor densitat poblacional
recorren a petites formacions per amenitzar algun dels seus actes,
tal és el cas de les festes patronals a Carlet (la Ribera Alta) de
l'any 1899:
Durante
el dia de hoy, y como víspera de la fiesta, una estudiantina,
compuesta de jóvenes de esta población, recorrerá las calles. Al
anochecer vuelo general de campanas, pasa-calle por un banda y cinco
dulzaineros... (Las Provincias del dia 8 d'octubre de 1899,
pàg. 2).
Aquests
tipus de conjunts conformats per diversos elements que habitualment
actuaven de forma individual no estaven exempts de problemes.
L'heterogènia
procedència dels músics, el dispar nivell interpretatiu, la
diversitat de versions pel que fa al repertori o els mateixos
problemes derivats de la construcció dels instruments suposaven
qüestions conflictives. Joan Blasco explicava com salvaven algun
d'aquests obstacles:
Quan
ens ajuntàvem 7-8 dolçainers, la veritat és que procuràvem traure
o ficar el tudell com es feia amb els clarinets o els filtres dels
fagots, per a cercar una afinació. Era un problema, per molt que
feiem, sempre semblava una brega de gats (Anònim, 2014: 7).
Amb
tots aquests
aspectes comentats, podem concloure que estem front a una "colla
de dolçainers"? Estem
davant
d'un
tipus de
formacions
que presenta unes característiques clares: en
primer lloc està
conformada per un nombre
indeterminat d'intèrprets, sempre superant el clàssic binomi
"dolçaina - tabal". Així
què a
partir de les definicions extretes dels diccionaris
hauríem de concloure que sí. Ara
bé,
si
aprofundim una mica, observarem que, tret d'aquesta
peculiaritat pel que fa a la quantitat de sonadors, res té a veure
amb
el que la majoria de nosaltres consideraríem una
"colla de dolçainers": Aquestes associacions responen
a una agrupació
conjuntural
de dolçainers
solistes,
intèrprets que al llarg de l'any no tenen contacte continuat entre
ells i únicament
s'ajunten per
una avinentesa.
No són cap grup estable,
pacten al
moment un
repertori,
fan l'actuació per a la qual han estat requerits com
bonament poden i
retornen
als seus quefers habituals i a les seues festes
pròpies.
No
apareix un nom col·lectiu que els identifique conjuntament per què
en realitat no
se'ls
pot identificar com a membres de cap agrupació. No
hi ha una preparació de l'actuació amb anterioritat
ni
una voluntat
de continuïtat
a
posteriori.
I,
òbviament,
tampoc està organitzada internament
com
a col·lectiu de cap tipus
més enllà de la supeditació de la majoria dels sonadors a alguna
figura referencial com puga ser el més veterà dels dolçainers
congregats.
BIBLIOGRAFIA
ANÒNIM.
"La Saga Blasco: mestres" dintre de
Llibret
de la falla Ciscar-Burriana,
València, 2014.
BOIX
i RICARTE, Vicente. Fiestas
que en el siglo IV de la canonización de San Vicente Ferrer se
celebraron en Valencia.
València,
1855.
MARTÍNEZ I MARTÍNEZ, Francesc. "La tabalá de Santa Llucia" dintre de Folk-lore Valencià, València, 1927.
PITARCH ALFONSO, Carles. "Auroreta el dolçainer i el seu germà Salvaoret, tabaleter: la dolçaina en Aldaia (1886-1940)" dintre de Torrens. Estudis i investigacions de Torrent i comarca, nº15, Torrent, 2003.
PITARCH ALFONSO, Carles. "Auroreta el dolçainer i el seu germà Salvaoret, tabaleter: la dolçaina en Aldaia (1886-1940)" dintre de Torrens. Estudis i investigacions de Torrent i comarca, nº15, Torrent, 2003.
Comentaris