L'orgullós
és orgullós en tant que afirma
la
seua superioritat de cara els qui l'envolten.
La
superioritat aliena -real o fictícia- ens mortifica o ens empipa.
(Joan
Fuster)
La rinya dels músics de George de la Tour (1620) |
La
rivalitat dintre del món de la música ha estat una constant al
llarg de tota la Història. Hi ha multitud d'anècdotes que fan les
delícies d'experts i profans en la matèria,
malgrat que de
vegades
no tinguen una base documental sòlida com per confirmar-les sense
pal·liatius,
com ocorre
a l'arxiconegut
cas
entre
Antonio Salieri i W.A. Mozart. Qui més qui menys pot fer-se una idea
si ha vist el film Amadeus
(1984) dirigit
per
Milos Forman.
En
realitat els
rumors
que
responsabilitzen Salieri de la mort del de Salzburg es remunten als
darrers anys de la vida del compositor italià
quan -segons alguns comentaris
de dubtosa procedència- en plena alienació mental transitòria
hauria admès que va enverinar Mozart.
Aquesta
història
ha estès entre l'imaginari col·lectiu la percepció d'un músic
mediocre en el declivi de la seua vida (biològica i creativa)
envejós
de l'ascens imparable d'un
jove geni. En realitat, l'italià va ser un músic excepcional autor
de magnífiques obres i que va tenir entre els seus deixebles a noms
tan notables com Liszt, Beethoven o Schubert.
Malgrat les constatades diferències artístiques que sostenien,
sembla
que tots dos músics s'admiraven mútuament,
tenien un cert grau d'amistat
i fins i tot col·laboraren
conjuntament l'any 1785
en
la composició de
la cantata Per
la Ricuperata Salute di Ofelia.
Salieri
també
va ajudar-lo professionalment en moments en què
la salut sempre feble de Mozart li impedia treballar a ple rendiment
i econòmicament
nombroses vegades,
ja que Mozart
no era precisament un geni de les finances... Ni tan sols el suposat
xoc generacional entre el madur
Salieri i el jovencell
Mozart s'ajusta
gaire a la realitat:
la diferència
d'edat
entre ells era solament de sis anys.
Independentment
del grau de veracitat que tinga aquesta història, el ben cert és
que aquestes "intrigues de palau" no estaven tant a l'ordre
del dia com els mítics duels entre intèrprets. Hi ha infinitat
d'exemples com el frustrat desafiament entre el francès Louis
Marchand i J. S. Bach que finalment
va
guanyar l'alemany per incompareixença del seu rival
qui, segons conta la llegenda,
va
escoltar a Bach en un assaig i el va impressionar tant que va agafar
el primer carro que va trobar i
se'n
tornà a París; o
el de G.
F.
Händel
i Domenico
Scarlatti
organitzat a Roma que
va acabar
en taules
atesos la perícia del primer a l'orgue i del segon amb el
clavicordi.
Però sens dubte, el més conegut de tots és el que va enfrontar al
xec Joseph Gelinek amb
Ludwig
van Beethoven a la Viena de final del s.XVIII. Beethoven
acabava d'arribar
provinent
de la seua Bonn natal i Gelinek era el més destacat pianista de
l'època a la ciutat austríaca. "Vaig a destrossar-lo" va
assegurar
el xec al també músic Carl Czerny el matí del
mateix dia que havia de tindre lloc el
duel.
Però
al
moment de la veritat,
el geni de Bonn va fer farina al
seu adversari
d'una forma tan aclaparadora
que a
Gelinek
no
li quedà altra que posar
el genoll a terra i reconèixer la superioritat interpretativa i
compositiva del seu contrincant.
Mozart i Salieri de Mikhail A. Vrubel (1885) |
Les
raons
que han conduït
a la rivalitat entre els músics són múltiples i la casuística
inabastable: des de simples desavinences artístiques fins a affaires
amorosos,
abasten tots els conflictes propis del gènere humà.
Però
el ben cert és que aquests
episodis han estat una constant i hi ha exemples al llarg del temps i
dels gèneres:
des dels mestres de la música culta occidental que
dirimien diferències als salons burgesos o als palaus aristocràtics,
fins
a
bandes de Heavy que quedaven
a
partir-se la cara als carrers de Nova York... I els dolçainers no
han estat una excepció.
Corria
l'any 1859 quan el cronista de la ciutat de València el socarrat
Vicente Boix i Ricarte (1813-1880), un dels erudits més destacats
del vuit-cents valencià, va fer palesa una curiosa descripció del
que era la figura del dolçainer:
El
dulzainero es un hombre delgado, nervioso, de mediana
estatura, de mirada expresiva; habla con rapidez, con soltura, y es
libre, franco y alegre en su conversación; no abandona nunca su
chaqueta; no se afeita todos los dias, pero se cree tan importante,
como el primer violin, ó el primer oboe del gran teatro de la Scala
(Boix, 1859: 28).
I
és que
aquest convenciment per
part dels mateixos
dolçainers de
considerar-se la primera flauta de l'orgue sembla impregnar l'ADN
dels intèrprets del nostre instrument, ja siga amb motius suficients
per a creure-s'ho o no. Cert és que el fenomen de les colles ha
mitigat notablement aquest sentiment però fis fa ben poc -i encara
avui en dia és una actitud altament constatable- la idea de ser "el
reis del mambo" ha
estat present entre molts dels nostres sonadors.
Els
motius que condueixen conformar aquesta postura serien dignes d'un
estudi antropològic i anirien des de les raons econòmiques fins als
affaires
sexuals: el dolçainer era un músic professional -en el sentit que
percebia una remuneració econòmica pel seu treball- mentre que
molts altres músics eren amateurs; podien tocar al seu poble però
també eren llogats a altres viles, sovint
de comarques veïnes on s'havia estès la seua fama en una època en
què
els mitjans
de comunicació i transport eren escassos; per tant eren els
portadors de notícies
de l'exterior i això incloïa tonades de moda que feia servir en les
revetles i balls de plaça on es
convertia en el centre d'atenció,
ja què
era l'encarregat de
posar la música; era el foraster, la novetat, amb l'atractiu que
això implicava
per als vilatans i vilatanes
acostumats a una vida rutinària;
es relacionava amb multitud de persones entre les quals s'incloïen
les elits polítiques, econòmiques o religioses de la població on
anava a tocar; convivia amb els festers i clavaris fins i tot
quedant-se a dormir a les seues cases la qual cosa implicava
interactuar estretament amb les famílies d'aquests,
i als vomitoris circulen multitud d'històries amoroses i embolics de
faldilles relacionades amb els dolçainers... Eren, salvant molt les
distàncies, els Rock'n'Roll
Star
de l'època.
Bafaneria,
arrogància, vanitat,
narcisisme, supèrbia,
urc, altivesa, petulància, egolatria, fatxenderia... diran alguns;
autoconfiança,
seguretat, solvència, convicció, orgull, amor propi... en diran
altres. Supose que en
el fons és molt més senzill i com deia el púgil Muhamad Alí: "Per
a ser un gran campió, has de creure que ets el millor, i si no ho
ets, fes com si ho fores".
Siga
com siga, aquest posicionament personal i aquesta filosofia de vida
han esdevingut sovint en esdeveniments pintorescos,
com va ocórrer als
anys 30 del segle XIX en la cèntrica Església de Sant Esteve de la
ciutat de València quan els dolçainers i l'organista del citat
temple rivalitzaren durant el pas intern
del seguici durant la
celebració d'unes festes de sant Vicent:
…
aquella
tarde hubo una gran procesión en que los porta-estandartes de cada
cofradia hicieron sus juegos de equilibrio llevando sus altísimos
pendones, de mas de cinco varas, ora sobre los dientes, ora en la
punta de la nariz, y los
dulzaineros de los gremios dejaron mal al organista de san Estevan
que no acertó á repetir sus tocatas cuando la comitiva paso por
dentro del templo, dando en ello mucho que reír al público
concurrente que ve aquel acto como si fuera una oposición, en la que
silva y aplaude, siempre con alguna predilección a favor de la
música del país (R.
de T. “Costumbres
de Valencia. Los Milacres” dintre de
Semanario
Pintoresco Español,
nº1, 3 d’abril de 1836, pàg.14).
El
seu autor, possiblement el manxec Mariano Roca de Togores y Carrasco,
va lamentar no poder assistir en directe a aquell esdeveniment mes no
va poder-se estar de relatar la picabaralla musical que havia tingut
lloc dintre del temple. Però no solament amb músics de diferents
instruments han existit certa rivalitat. Les diferències i la
competència entre els mateixos dolçainers ha estat una constant
històrica.
Vaig
escoltar fa temps a Joan Blasco contar una curiosa història de la
qual havia estat ell protagonista. Els fets començaren quan en certa
ocasió va formar part del jurat que havia de puntuar als
participants d'un concurs de dolçainers. Un d'ells, provinent d'un
poble de la Ribera Alta, va fer una interpretació força destacada,
i apuntava a ser ell qui s'aixecara finalment amb la victòria per
sobre dels seus rivals atesa la diferència de nivell en l'execució
de les obres entre aquell dolçainer i la resta. La sorpresa entre
els membres del tribunal va saltar quan el mateix Blasco es va negar
a puntuar-lo: havia fet servir una dolçaina amb claus i això,
explicava Blasco, li conferia avantatge respecte als seus
contrincants. El concurs era d'interpretació amb dolçaina
valenciana i els membres del tribunal, atenent a l'argumentari del
Mestre, consideraren que aquell instrument proveït de claus
contravenia les bases del concurs i adoptaren la decisió de
desqualificar a aquell dolçainer. Fins ací la part de la història
què he pogut esbrinar i contrastar com a verídica.
Però
sembla que la cosa no va acabar en eixe punt. Dies després, entre el
correu que va arribar al domicili particular de Joan Blasco hi havia
una carta remesa per aquell dolçainer que havia estat exclòs. En la
seua missiva, el de la Rivera Alta no es va poder estar de
desfogar-se amb Blasco al qual va qualificar d'envejós, i el va
acusar de no admetre que hi havia altres dolçainers que podien ser
tan bons o millors que ell. El Mestre, que no tenia per costum
callar-se i amagar les orelles, li va respondre -molt educadament,
segons em va dir ell mateix- amb altre correu reptant-lo a un mà a
mà: "quan vullgues, al teu poble, davant del teu públic... i a
veure a qui aplaudeixen més". Deia que mai va obtenir
resposta a aquell desafiament.
I
és que així s'arreglaven els comptes pendents, i no pel facebook.
De fet, no va ser la primera vegada que entre els dolçainers es va
plantejar un duel musical d'aquestes característiques. Altres ho
feren abans i, a sobre, ho varen fer de forma pública, per a què
ningú li cabera cap dubte.
Aquest
és el cas de dos dels principals noms de la dolçaina al segle XIX:
Vicent Pérez i Tomàs Marzal. El primer era conegut com "el
piloter" per la seua feina com a fabricant de pilotes per a
l'esport tradicional valencià i, pot ser, del sempre competitiu
ambient del trinquet o de les mítiques partides als carrers trauria
la idea de llençar-li un desafio "mà a mà" al cèlebre
"Poca-sang" de Gandia. Vicent Pérez ocupava el càrrec de
dolçainer de l'ajuntament de València i era un dels dolçainers més
reputats dels seu temps. Per la seua part, Tomàs Marzal havia anat
guanyant admiradors amb el pas dels anys. No solament era un gran
dolçainer, segons les cròniques de l'època, també era una espècie
d'allò que ara se'n diu "empresaris del folklore": formava
part de l'organització d'esdeveniments com la "Fira de Gandia",
portava grups de danses als pobles, gestionava activitats
lúdico-festives... etc. I la seua fama havia arribat fins al Cap i
Casal:
La
polèmica va esclatar, al setembre de 1858, arran de les grans
lloances que alguns rotatius periòdics valencians havien prodigat a
favor de "Poca Sang", després d'actuar a la plaça de bous
de València a la vespra d'unes corregudes. Un d'aquells rotatius no
va dubtar a escriure de "Poca Sang" que "la dolçaina
a les seues mans no produeix aqueixos sons agres i desplaents que
estem acostumats a escoltar" (Arcos, M. "Dolçainers de
llegenda: Pastra, el Pilotero i Poca Sang de Gandia" dintre de
Levante - EMV del dia 20 de juliol de 2014. pàg. 32).
Ja
fora fruit de la creixent fama i admiració que el dolçainer de
Gandia anava adquirint o per qualsevol altre motiu, la qüestió és
que "el Pilotero" no es va poder estar de llençar-li un
repte públicament. El dia 23 de setembre de 1858, els
lectors de El
Mercantil Valenciano
assistien atònits a la proposta del desafiament:
Los
grandes elogios que la prensa valenciana ha prodigado a Tomás Marzal
(á) Poca Sangre, dulzainero de Gandia, que tocó en la plaza de
toros la víspera de las dos últimas corridas, llegando á
asegurarse en uno de los periódicos de esta capital "que la
dulzaina en sus manos no produce esos sonidos agrios y desapacibles
que estamos acostumbrados á escuchar", me obligan a tomar la
pluma para suplicar al público, á que desde luego se le invita por
medio de este escrito, en el cual se vea en qué manos produce la
dulzaina sonidos mas agradables, si en las de aquel ó en las del que
firma este comunicado, dulzainero también de profesión y del Excmo.
ayuntamiento de esta capital.
Si
Marzal acepta este reto, puede señalar él mismo día y hora en que
deba verificarse, y aun el sitio, que podría ser la plaza de toros
en un día de novillada, a fin de que redundase aquella prueba en
beneficio del santo Hospital general (El Mercantil Valenciano del dia
23 de setembre de 1858).
La
notícia va saltar ràpidament a les pàgines de la premsa a escala
estatal que també es va fer ressò del desafiament:
Duelo
á pulmones. El dulzainero principal de Valencia, Vicente Pérez (a)
el Pilotero, ha desafiado al de Gandia, (a) Poca Sangre, á tocar el
instrumento en que ambos soplan. Créese que el reto será aceptado
(La España del dia 25 de setembre de 1858, pàg. 1).
No
hem
trobat cap notícia que refereixca com es va resoldre aquell
contingent, ni tan sols si al final va ser acceptat o no. Però
quede constància d'aquesta anècdota per a no oblidar-nos que alguns
trets del nostre caràcter "dolçaineril" formen part de la
nostra idiosincràsia i -ens agraden o no- hem d'aprendre a conviure
amb ells.
Comentaris