Si
alguna cosa va tenir altament positiva la reivindicació romàntica
de Pelegrín Garcia Cadenas va ser que per primer cop va oferir un
llistat d'intèrprets de tabal que ell considerava destacats a la
seua època:
Pero
antes de poner el signo ortográfico con que terminan todos los
artículos del mundo, indicaremos algunas celebridades valencianas
que ilustran los anales tabalerísticos y recordaremos con
profunda veneración al Mellat, Bartolillo, el Rataet, Magaña,
Súbies, el Clavell, Carnistoltes, el Andalús, Micolau y el Tort de
la Sénia, sin contar muchos artistas contemporáneoas que honran la
profesión y el país que los vió nacer ((Garcia Cadenas, 1859: 262).
Però
poc sabem dels tabaleters als quals es refereix, els sobrenoms amb
que són citats són força comuns als pobles valencians, ni tan sols
el matís geogràfic que introdueix en parlar de "el tort de la
Sénia" ens pot aportar gaires pistes més ja que és aquesta
ubicació és recurrent a diversos indrets del País Valencià.
Fins
a eixe moment, l'aparició dels tabaleters a la documentació és
esporàdica, generalment associada al nom del dolçainer al qual
acompanyava. Però cada cop més podem documentar més els tabaleters
que prenien part en les diverses festes arreu del territori valencià.
Òbviament les notícies són fragmentàries, sovint anecdòtiques,
amb la qual cosa solament podem fer una relació incompleta dels
intèrprets de tabal.
Poc
després de l'aparició de l'article de Garcia Cadenas, l'any 1865
naixeria a Almedíjar (L'Alt Palanacia) Liborio Berbis Torres, el
segón fill de León Berbis Redón, dundador de la nissaga de Los
Leones, i qui des de ben petit acompanyaria al seu pare i
al seu germà major fent sonar el tabal León pels carrers i plaçes
de les viles de la seua comarca:
Como
anécdota de entonces es que a Liborio, a la hora de tocar en los
balcones de las plazas cuando estaban en fiestas, le ponían un
taburete para que aparentase mayor edad (Torres, 1989: 17).
Tot
i que inicialment es va fer acompanyar pel caixa de la banda del
poble, ben aviat va iniciar als seus fills,
i les generacions se succeïren convertint en l'escola
de Los Leones
en
un fructífer viver de tabaleters fins al seu darrer representant, el
mateix
León Torres.
León Torres, darrer representant de l'escola de Los Leones de Almedíjar Foto: Andone Garcia |
Certa confusió existeix respecte a les remuneracions que percebien els
tabaleters d'aquesta nissaga, i és que el propi León Torres
declararia anys més tard que contra el costum freqüent a l'època
de pagar menys al tabaleter, en la seua família tot cobraven el
mateix tant dolçainers com tabaleters. Pot ser aquest era el mode
habitual de funcionament els darrers anys de l'escola quan tots els
seus membres ja gaudien d'una venerable edat i dilatada trajectòria,
però es fa difícilment sostenible aplicar-ho als primers anys quan
la llavor dels
tabaleters era desenvolupada per infants de curta edat,
que més eren fills del dolçainer.
Altra
estirp que enfonsa les
seues arrels a la segona
meitat del segle XIX és la de els
Garrafes a Morella.
Iniciada per Joaquín Royo Ferràs (1872-1947) a partir dels
ensenyaments tant de tabal com de gaita d'Agustín Gasulla el
Gaitero va
transmetre els seus coneixements a diversos membres de la seua
família com els seus fills Elias, Manuel i Juan, i al seu germà
Eugenio. a més dels seus fills també es va acompanyar al llarg de
la seua vida de diversos tabaleters del
poble o la comarca com
Silvestre Martí Andrés Susena,
Julián Gasulla Cervera Gaitero,
Manuel Marcobal
o l'abuelo
Parram del Forcall.
Altres tabaleters vinculats a aquest llinatge varen ser Julián Royo
Adell Mansano,
José Royo Milian Escolà
o Jesús Royo Gimerà (Castel, 1998: 26-27).
Joaquin Royo ferrás "l'abuelo Garrafa" i el seu fill Juan Font: José Vicente Castel Ariño |
També
pertanyents a una gran nissaga, en aquest cas la de Tales, varen ser
José Montoliu i el seu nebot Gabriel. El primer era el fill del
mític Salvador Montoliu Serrano. Després d'una interessant
trajectòria acompanyant al seu pare i als seus germans va obtenir en
1903 la plaça de "redoblante de tercera" en la Banda
Municipal de València. L'oposició
va estar envoltada de polèmica, va ser recorreguda des del mateix
ajuntament del Cap i Casal i la seua incorporació no es va fer
efectiva fins ben entrat l'any 1905 després de la intervenció de
l'alcalde
de la ciutat, Eduardo
Llagaria Ballester,
per tal de posar fi a la qüestió.
El
seu nebot Gabriel,
nascut l'any 1880,
va ser fill del no menys mític Vicent Montoliu el
Barbut dels Mengo,
amb qui formaria un trio musical completat
pel seu germà que
suposaria un daltabaix pel que respecta a la concepció que del
dolçainer es tenia fins aquell moment
es tenia. L'any
del seu naixement el seu pare va traslladar-se a viure a Sogorb però
a principis del segle XX sembla que tant Gabriel com el seu germà
Vicent ja vivien a València capital, al barri de Velluters.
Gabriel Montoliu |
També
de la segona
meitat del segle XIX varen ser els germans Díaz del barri del Carme.
El cas de Pedro
Pauet,
Vicente i Salvador Díaz
Bresó
és un dels més curiosos dintre del microcosmos de la música
tradicional valenciana, ja que els seus noms són gairebé ignorats
per la majoria de la societat i solament són reconeguts per una
minoria de connaisseurs,
malgrat que la seua aportació a la conservació del patrimoni
musical referent a la música de tabal i dolçaina a València va
estar fonamental. Els tres, que amb els anys es constituirien com els
principals
dolçainers de la capital, varen ser tabaleters del seu avi i varen
transmetre al pare Mariano Baixauli Viguer (1861-1923) un volum
ingent de tonades que el jesuïta va encarregar-se de transcriure al
pentagrama.
Nascuts
pels voltants de l'equador del segle XIX, al primer quart del segle
XX es varen constituir com una de les principals referències a
l'hora de tractar de la dolçaina i el tabal, especialment Vicent qui
a l'edat de 74 anys seguia participant a la Tabalada de Santa Llúcia
i ho feia com a cap de colla, títol honorífic que li atorgava el
fet de ser el degà dels dolçainers
de la ciutat i l'any 1929 ja se li computaven 66 assistències
consecutives al citat esdeveniment.
Presididos
por el dulzainero más anciano, Vicente Díaz, que este año hace los
66 que viene concurriendo a esta fiesta, pues desde la edad de ocho
años no ha faltado ni uno solo, interpretaron diversas tocatas e
inmediatamente efectuaron el pasacalle típico (Las
Provincias
del dia 13 de desembre de 1929, pàg. 3).
Altre
tabaleter que amb lligams familiars a la dolçaina va ser Honorat Gil
Barberà. Fill de l'extraordinari dolçainer d'Alfarb amb el qual
compartia nom i cognoms -tot
i que en
algunes notícies de premsa el fill pareix citat com Miguel Gil
Barberá- va
enregistrar amb el seu pare diverses gravacions en discos de
pissarra,
i va participar en concursos i certàmens diversos, fins que en
1927 obté el càrrec de "avisador" de la banda municipal.
Pot
ser,
per això el seu pare va haver de proveir-se dels serveis d'altre
jove tabaleter que la premsa de l'època cita com "el precoz
tamborilero Giménez". A
principis dels anys 30 va adquirir la plaça de professor de "caja
viva"
en
la Banda Municipal de València, de forma interina a principis de
1931 i posteriorment adquiriria la definitiva en 1933 (Las
Provincias
del dia 31 de desembre de 1933, pàg. 2).
Honorato Gil Barberá, pare i fill. |
Un
ferm competidor del dolçainer d'Alfarb sembla que va ser Pep de
Rabosa, nom amb el qual era conegut a Callosa d'en Sarrià el
dolçainer Josep Llinares i Guardiola. Algunes fonts apunten al
fet
que va guanyar diversos concursos de dolçainers a ala ciutat de
València fent-se acompanyar pel
tabaleter Antonio Mira i Llinares. Posteriorment també va ensenyar a
tocar el tabal als seus fills Batiste i Domingo (Garcia et alli.,
2006: 13).
A
la mateixa època de principis del segle XX, a Bétera (Camp de
Túria) s'inicia la nissaga de els Melitons, fundada per l'obrer de
vila Franscisco Miralles Baudés (1891-1974) qui s'havia iniciat en
el món de la música com a oboè,
en 1909 ja se'l documenta com a dolçainer i es feia acompanyar al
tabal per un xiquet del poble conegut com
a
Pasqualet el
Trinqueter.
Després l'acompanyaria Victor
Carrasco el tabaler, que tenia un celler al poble i pràcticava
repicant sobre els
cuirs
de vi, fins que als anys 20 ensenya a tocar el tabal als seus fills
Vicent i José (Asensi, s.d., 5).
A l'esquerra de la imatge, Francisco Miralles Baudés i al seu costat el tabaleter "Pasqualet el Triqueter, Any 1909. Font: Ramón Asensi. |
Als
anys 30, a la ciutat d'Alacant es documenta la presència de tres
germans: José, Antonio i Miguel Martínez Gómez que acompanyarien a
dos dels principals referents de la dolçaina de la primera meitat
del segle XX: el seu pare José Martínez Marcos (1890-1956)
xirimiter originari de Redovan i l'oriolà de naixement Domingo
Moreno (1880-1953). El primer a fer-ho va ser José amb qui Domingo
Moreno va establir un gran vincle, però va morir als 21 anys a la
batalla de Guadarrama (1937), després va venir Antonio qui tocava
amb el seu pare quan el seu germà major estava amb Domingo Moreno,
però amb la mort del seu germà també va passar el tabaleter
habitual del xirimiter oriolà. Fins que va marxar a viure a
Mallorca, moment en el qual va entrar en joc el menut dels tres,
Miguel (Ortiz, 2014: 26-28).
També
pels volts de la dècada de 1930 comença la seua activitat com a
gaitero Camilo Ronzano. Inicialment es fa acompanyar per
tabaleters del seu poble, Las Parras de Castellote, com Elias
Chillida, José Trullenque el Rosso o Juan José Sancho, fill
del també gaitero de la Parras José Sancho el tio
Bartolo. Després, fins al final de la seua carrera,
l'acompanyaria el seu fill Ramón amb quí, a més de la seua feina
de gaiteros, formaria un conjunt per amenitzar revetles
anomenat els CRAMTERS, acrònim de Camilo -que tocava el clarinet-,
Ramon -que feian sonar l'acordió-, i Teresa -la filla de Camilo que
tocava la bateria (Bajen / Gros, 1994: 8 i 9).
D'esquerra a dreta: Domingo Moreno, José Martinez (fill), José Martínez (pare) i Antonio Martínez Foto: Maria Martínez Gomez. Font: Eva Ortiz Gálvez |
Camilo Ronzano amb José Trullenque "el Rosso". |
Però,
com hem vist,
no tots els tabaleters que adquiriren un cert renom formaven part
d'una extensa nissaga. A alguns ni tan sols se'ls coneix cap connexió
familiar amb el món de la dolçaina.
a les engires del canvi de segle pren certa rellevància un tabaleter
anomenat Vicente López. Poc sabem de la seua vida però va
acompanyar se'n documenta la seua col·laboració amb "primeres
espases" com els dolçainers José Montoliu de Tales i Jose
Sanfeliu de València l'any 1905.
No seria l'únic tabaleter que acompanyaria a Sanfeliu,
per les mateixes dates es documenta a altre anomenat José Garcia
i temps després es documenta la presència d'un fill del mateix nom.
Però encara faltarien uns quants anys per a què
tinguera com a tabaleter al xiquet que el faria ser recordat per
sempre més: Joan Blasco.
BIBLIOGRAFIA
ASENSI,
Ramon.
Els
Meliton. 100 anys de música a Bétera.
Bétera. Sense data.
BAJÉN,
Luis Miguel i GROS, Mario. Los dulzaineros de Alcañiz.
Alcañiz 1994.
CASTEL,
José Vicente. "Els gaiteros de Morella (finals del XIX-1975)"
dintre de La Caya, nº3, València, 1998.
GARCIA,
Eliseu. et alli. Dolçaina
i Tabalet. Musica i Tradició a Callosa d'en Sarrià.
Callosa d'en Sarrià, 2006.
GARCIA CADENAS, Peregrín. "El Tabaler" dintre de Los Valencianos pintados por si mismos, València, 1859.
GARCIA CADENAS, Peregrín. "El Tabaler" dintre de Los Valencianos pintados por si mismos, València, 1859.
ORTIZ,
Eva. "El tio José i el Vendedor que no molesta. La rivalitat
desmentida" dintre de Al voltant de la dolçaina. Llibret
Foguera La Ceràmica 2014. Alacant, 2014.
TORRES
BERBIS, León. Escuela de dulzaineros "Los Leones" de
Almedíjar. Almedíxer, 1989.
Comentaris