Més
enllà de la reivindicació de Garcia Cadenas, el ben cert és que la
figura del tabaleter va continuar menystinguda socialment per molt
temps. La qual cosa, paradoxalment, no va ser impediment per a què
fóra considerat com un factor representatiu de la personalitat
valenciana. Tractàrem en treballs anteriors la imatge que els autors
de la renaixença impulsaren de la dolçaina i el tabal com a element
aglutinador i transmissor de les essències pàtries, una
idealització que va perllongar-se en al llarg de les generacions
fins a arribar als nostres dies:
El
vell
dolçainer
portava en la seua cara les sentencies populars; la filosofia i
l'humor
de la raça
que
li
eixia vibrant amb
les notes del seu instrument. I
el xiquet d'ulls
plens
de picardies, menut,
com
un junc
de l'Albufera.
sempre disposat a colpejar la pell del
tabal amb ritmes marcials i bullanguers. Estos dos instruments són
porta-estandard del
geni valencià:
la dolçaina
és la veu
de l'horta
quan cauta en les albades pictòriques
del paisatge, quan acaricia
la barraca, s'enllaça
en el Micalet
i reposa en la Llotja ... 1 el tabalet és la ciutat
fabril sempre tremolosa
per la fibra del creixement
(Blasco
Romero, 1949).
Un
clar reflex de la manca de presència social el tenim en l'escàs nombre de dites o
sentències que s'han pogut recollir a la literatura popular i que
tenen com a protagonista el tabaleter:
A
casa del tabalet tots fan tum-tum: Té diverses interpretacions:
1-. Heretar l'ofici familiar; 2-. Contribuir tots els membres al
manteniment de l'economia familiar; 3-. Heretar els fills els
defectes o virtuts dels seus progenitors.
A
casa del tabaleter el que menys, toca el pandero: Idèntic a
l'anterior.
Al
so de tabals no s'agafen pardals: Incideix en la importància de
la discreció a l'hora de realitzar determinades escomeses.
Ell
cavall del tabaleter no s'espanta del "roïdo": Fa
referència a la importància de la preparació a l'hora de fer una
tasca per poder fer front als inconvenients que poguen sorgir.
La
boda de Gil, vuit ballant i cap tamboril: Té diverses
interpretacions: 1-. Quan s'obvia la part més important d'una
qüestió; 2-. Quan entre diverses Quan tothom vol aparentar però
ningú treballar.
També
la lletra aïllada d'alguna cobla popular com la recollida per Manel
Sanchis-Guarner:
Jo
te dic la veritat
Que
m’agrada aquell xiquet
Que
tocava el tabalet
En
les festes d’Albalat.
"El niño y el tabalet", foto de Joaquin Collado (1970) |
LES
POSSIBLES CAUSES
Un
dels motius més fàcilment desxifrables a l'hora d'esbrinar les
causes de la menor consideració respecte al dolçainer, és que la
funció de tabaleter era freqüentment desenvolupada per un xiquet o
un adolescent:
...algún
pillete recogido en los caminos, con el cogote pelado por los
tremendos pellizcos que al descuido le largaba el maestro cuando no
redoblaba sobre el parche con brío, y que si, cansado de aquella
vida nómada, abandonaba al amo, era después de haberse hecho tan
borracho como él (Blasco Ibáñez, 1900:
9).
Aquest
perfil de l'intèrpret ens ve descrit en un to menys
dramàtic però més abundant en comentaris al
text de Pelegrin Garcia
Cadenas citat amb anterioritat:
El
tabaler
no es
un hombre; pero es un chico y con el tiempo crece, se desarrolla
y
se madura. Pero entonces pierde ya su fisonomía
Es
hijo del dolsayner
ó no lo es. Lo primero es mas frecuente. El sagrado fuego del tabal
y la donsayna
pasa de padres á hijos hasta que se extingue, como la llama de la
pira antigua, en un miembro indigno y degenerado de la familia.
Su
padre, además de donsayner
es tejedor ó zapatero, y el chico aprendiz de lo mismo.
Nace,
crece y se desarrolla
á los melodiosos acentos de la dulzaina.
Su
instinto es precoz. Se desteta chupando las baquetas (palillos) del
tamboril y entre sus ilusiones de niño acaricia en su mente la idea
de manejar algún
día
un bombo.
(Garcia
Cadena, :260).
El
2 de maig de 1847, el suecà Josep Bernat i Baldoví amb la
col·laboració de Josep maria Bonilla treia al mercat el primer
número d'un nou setmanari satíric sota el títol de El
Tabalet,
on establirien un curiós
paral·lelisme entre els propòsits de la seua revista i la figura
del tabaler:
...
el chic s'ha fet fadrí, s'ha quedat sinse mare; la herensia es molt
curta; y en una paraula, té que buscarse la vida en los palillos y
la solfa.
Perque
ni es conde, ni duc,
Ni
notari, ni menistre;
Ni
enten, com ells, el rechistre
De
traure a les pedres el suc.
Ningú
deu estrañar pues que la pobra ciatura hacha determinat seguir el
ofisi de sos pares; repicar de festa en festa, y de ball en ball...
No
faltará tal volta qui desiche saber lo que es proposa este moñicot
(parlem del tabalet) fent ruido per eixes plases y carrers, y
alborotant el barrio en eixa musica tan agra y cascarrada: es pro
desagradable y capás per sí á-soles de ferli renunciar al destino
á un empleat en rentes, y tancar la porta (per no oirlo) á un
botiguer del mercat un dia de faena... (Bernat i Baldoví / Bonilla,
1847: 2 i 3).
Però
malgrat la fervorosa defensa de la figura del tabaleter que fa Garcia
Cadenas, la lectura entre línies del seu text deixa
entreveure
que l'objectiu final del tabaleter és convertir-se en dolçainer. És
un aprenent de l'ofici de dolçainer i la fita que ha
d'assolir
és la convertir-se en mestre, és a dir, en dolçainer:
Si
la naturaleza le favorece con dotes musicales, antes de los diéz y
ocho años llega á dulzainero. En caso contrario es tabaler
toda su vida ó cultiva el oficio en cuyos secretos han iniciado su
niñez. De suerte que de un tamborilero á un tejedor de seda ó a un
zapatero no hay mas distancia que la longitud de una mala baqueta.
Es
raro ver un tabaler
mayor de veinticinco años. Si lo hay suele ser el descrédito
del arte y el escarnio de los verdaderos artistas (Garcia Cadenas, 1859: 262).
Amb
els anys dels anys, aquesta percepció de que la tasca del tabaleter
havia d'estar feta exclusivament per un infant, va minvar notòriament
i, malgrat que la visió costumista seguiria- i segueix- associant
aquesta figura a la d'un xiquet de curta edat o a un adolescent, les
fonts gràfiques confirmen que cada cop més varen ser els adults els
que es farien càrrec de l'execució amb el tabal.
Amb
això, al fet que la tasca de tabaleter és realitzada per un infant
i que sovint és fill del dolçainer, cal afegir la percepció -molt
vinculada als plantejaments gremials fortament instaurats a les zones
urbanes valencianes- de l'aprenent
subordinat
al
mestre.
Dolçainer i tabaleter a les festes del Xiquets del carrer Sant Vicent de València (anys 30) |
Les
conseqüències
per tant són
clares: el dolçainer és el responsable de les contractacions i el
tabaleter desenvolupa un rol secundari.
Aquesta situació és veu clarament testimoniada en l'experiència
del gaiter Jaume Blanc "lo Xato" d'Aldover :
El
timbaler és de Tortosa, on resideix i se'l coneix pel nom de
Cuanito. És un subordinat del Xato, el qual li dona sis pessetes
diàries netes de despeses, i ell ha de respondre de l'empresa, de
manera que el timbaler surt llogat pel Xato, del qual ha de cobrar,
sense intervenir ell per a res en els tractes ni condicions de la
lloga (Amades
/ Tomàs,
1927:
114).
Amb
tot, mentre el dolçainer és la referència a l'hora de tractar amb
els festers i ajustar les festes, l'infant que l'acompanya repicant
al seu costat és el nexe d'unió amb la canalla dels pobles i viles
a les quals acudeixen llogats. Una imatge freqüentment repetida
dintre de la literatura descriu un eixam de xiquets -"l'estol
bullanguer" com ho definiria Teodor Llorente al seu poema Lo
Tabalet-
envoltant la figures dels dos músics:
...el
tabalet hace el coro al prolongado alarido, con un redoble continuo,
cuyos golpes secos y precipitados parece que brinquen y bailoteen,
como el tropel de los chicuelo que, dando sueltos y haciendo
piruetas, precede al grave donsainer (Llorente,
1880: 450)
"Hace
el coro al prolongado alarido..." afirma el noucentista
valencià. Aquesta és altra de les idees subjacents que ha
posicionat tradicionalment al tabaleter en un graó inferior al
dolçainer: la percepció d'una menor qualitat com a intèrpret.
Cal
afegir,
llavors,
les limitacions expressives que implica el propi instrument.
És
una obvietat que la funció del tabaleter consisteix en aportar la
base rítmica a les tonades
que interpreta la dolçaina, però mentre que el dolçainer
s'encarrega de l'execució de diverses melodies el tabaleter manté
una sèrie d'estructures rítmiques fixes.
El
"dolçainer"; el "tabaler". Allá van delante de
la "comisión". El niño sujeto al monorritmo del "tabal"
enferma de envidia viendo cómo el hombre mofletudo garabatea sonidos
por los agujeros de la dulzaina (Romeu Peris, 1936: 9).
Pasan
tocando, con la mirada fija en las estrellas; y la voz secular de la
dulce dulzaina rasga el ambiente como si emprendiera raudo y atrevido
vuelo; y parece descubrirnos en el nuevas rutas melódicas, que se
deslizan libres y errantes, como estrella fugaz que centelleas sobre
el fondo rítmico del tamboril (Chover Salom, 1945: 7).
Efectivament,
l'expressivitat del tabal es redueix als matisos d'intensitat, amb
una gama de dinàmiques que aniria des del piano fins al
fortississimo, depenent sempre de les circumstàncies i de la
perícia personal de l'intèrpret. Igualment, malgrat les variacions
que de mode lliure pot introduir sobre el ritme base -novament
condicionades pels recursos tècnics i de les habilitat individuals
del tabaleter-, el seu procés executiu és veu sovint encotillat per
la necessitat de mantenir un esquema rítmic bàsic que repeteix una
i altra i vegada.
BIBLIOGRAFIA
AMADES,
Joan i TOMÀS, Joan. "Memòria
de les missions de recerca música instrumental i cançons
realitzades per Joan Tomàs i Joan Amades a diversos indrets del 13
de febrer al 29 de maig de 1927 per comanda de l'Obra del Cançoner
Popular de Catalunya" dintre de Memòries
de Missions de Recerca,
vol. VIII, Barcelona,
1998.
BERNAT
I BALDOVÍ, Josep i BONILLA, Josep Maria. El
tabalet,
nº1 del dia 2 de maig de 1847.
BLASCO
IBÁÑEZ, Vicente.
Cuentos
valencianos,
València, 1900.
BLASCO
ROMERO, Ricardo. "Dolçaina i tabalet" dintre de Pensat
i Fet,
València, 1949.
CHOVER
SALOM, Antonio. "Notas folkloricas. Las fiesta callejeras en
Tabernes de Valldigna" dintre de Ritmo:
Revista musical ilustrada,
nº188, Madrid,
juny
de 1945.
GARCIA CADENAS, Peregrín. "El Tabaler" dintre de Los Valencianos pintados por si mismos, València, 1859.
GARCIA CADENAS, Peregrín. "El Tabaler" dintre de Los Valencianos pintados por si mismos, València, 1859.
LLORENTE,
Teodor. Valencia:
sus monumentos y arte, su naturaleza e historia,
vol. II. Barcelona, 1880.
ROMEU
PERIS, . "Marzo, un libro y las fallas" dintre de El
Siglo Futuro
del dia 13 del març de 1936. Madrid, 1936.
Comentaris
Els xiquets de l'altar de Sant Vicent repartint les coques dolces, em recorda quan jo era menut i eixia als miracles de Sant Vicent en l'Altar del Carme i també anàvem repartint les coques al so de la dolçaina i el tabalet. Bons records d'infantesa.