Un
dia vaig dir-li:
-Saps,
Pete? Tens paràlisi infantil però toques fantàsticament la
guitarra.
La
seua resposta em va impressionar profundament:
-En
ocasions, quan perds un do, aconsegueixes altre.
Des
d'eixe moment no vaig tornar-lo a veure'l com un esguerrat;
pensava
en ell com algú que té un do.
(Johnny
Cash)
Pot
ser no és massa popular el que vaig a dir, però els músics no som
gent gaire especial. És cert que tenim les nostres dèries i els
nostres trets característics que resulten atractius per a
determinades persones, però en el fons no ens diferenciem
excessivament d’altres col·lectius: hi ha maniàtics, humils,
bonhomiosos, extravagants, setciències, maleducats, honrats,
infames, simpàtics... Com a essers humans que som també dormim,
mengem, beguem... I, per descomptat, no estem exempts de les
malalties ni dels impediments físics que els Déus o la Natura tenen
reservats per als mortals.
De
tots és coneguda la sordesa progressiva que va afectar Ludving van
Beethoven des de que va complir els 30 anys fins al dia de la seua
mort, però aquest entrebanc no impedir que escriguera algunes de les
composicions que han passat a la posteritat com a autèntiques obres
mestres de la Història de la música. Però en realitat, la llista
d’exemples de músics que varen convertir els seus problemes físics
en una avantatge a l’hora de crear un estil propi i convertir-se en
referents de la seua època és força llarga.
Tal vegada el cas més socorregut és el de Tony Iommi, el guitarrista d’uns
dels grups peoners del Hard Rock: els britànics Black Sabbath. A
finals dels seixanta, Frank Anthony Melby Iommi era un jove que es
guanyava la vida a una fabrica de planxes de metall en la industriosa
ciutat de Birmingham, on havia nascut. No obstant, aquell jovencell
esquerrà havia començat a conrear-se una notable fama com a
guitarrista a la seua ciutat. Però un dia, la seua ascendent
trajectòria musical es va veure frenada com a conseqüència d’un
accident laboral en el qual va perdre les falanges distals dels dits
mitger i anul·lar de la seua ma dreta. Abatut i desesperat va
decidir posar punt i final a la seua carrera, quan un company de
feina va parlar-li d’un gitano que tenia paralitzats alguns dits a
conseqüència de les ferides sofertes a un incendi i, malgrat tot,
havia esdevingut un extraordinari guitarrista. Estava parlant-li de
Django Reinhardt. Assabentar-se de la història i apropar-se la
figura del mític jazz man francès va esperonar-lo per
reprendre l’activitat musical. Va sospesar la possibilitat de tocar
com un dretà, però la cosa no va funcionar. Després va provar amb
diversos tipus de cordes però els resultats tampoc l'acabaven de
convèncer. Finalment, algú va proporcionar-li una mena de pròtesis
plàstiques casolanes que es col·locava a la punta dels dits
substituint els capcirons amputats. També va afluixar les cordes
baixant notablement l'afinació (en alguns exemples fins a 3 tons per
sota de l'estàndard). Aquestes innovacions varen contribuir a
generar un so fosc i dens perfectament adient amb l’estil que
caracteritzaria Black Sabbath. Avui en dia, el quartet de Birmingham
és una banda de culte i Tony Iommy és considerat el pare del Heavy
Metal i -per a molts- el millor guitarrista de la història del Rock.
La
Història és plena d’exemples de músics que han superat problemes
físics i trastorns varis per tal de dur a terme la seua escomesa
interpretativa. Però si hi ha un impediment físic vinculat al llarg
dels segles al món de la música, aquest ha estat sens dubte el de
la ceguesa. L'abundància d'artistes invidents dedicats a la música
ha estat tan constant al llarg de la Història que en els algunes
contrades arribaren a establir autèntiques organitzacions regulades:
Parece
que muchos de estos animadores-vagabundos eran ciegos. En España,
por ejemplo, el nombre más común utilizado para definir a un
cantante callejero era el de "ciego". Tales términos, a
menudo reflejaban estereotipos más que realidades, pero en este caso
existe una clara evidencia que lo sustenta. En Palermo y Madrid
-durante el siglo XVIII-, por ejemplo, los cantantes de baladas
ciegos tenían su propia fraternidad y sus privilegios (Burke,
1996: 155-156).
Des
de l’homèric Demòdoc fins al tenor italià Andrea Bocelli,
passant pels castellans Antonio de Cabezón (1510 – 1566) o
Francisco de Salinas (1513 - 1590), el neerlandès Jacob van Eyck
(1590 – 1657), l’aragonès Pablo Nasarre (1650 – 1730), el
català Tete Montoliu (1933 – 1997), el guitarrista porto-riqueny
José Feliciano (1945), els nord-americans Ray Charles (1930 -2004) o
Steve Wonder (1950)... Fins i tot els compositors alemanys J.S. Bach
o G.F. Haendel varen perdre completament la seua visió els darrers
anys de la seua vida malgrat sotmetre's a la cirurgia ocular. El
llistat és inabastable.
La
música tradicional valenciana té el seu referent més mediàtic,
pot ser, en "el Cegeut de Marxalenes". Miquel Marco i
Sanchís (1888-1940) va ser un dels estendards del cant d'estil a la
ciutat de València a la primera meitat del segle XX, i de la seua
veu ens han quedat nombrosos enregistraments en discos de pissarra de
les dècades 20 i 30. Però el món de la dolçaina, com no podia ser
d’altra forma, també té els seus exemples pel que respecta a
intèrprets invidents que, en alguns casos, varen esdevenir autèntics
referents entre els seus coetanis.
ANTONIO
“EL CEGUET” D’AGOST
Va
privar-lo dels ulls, però va concedir-li el bell cant
(Homer)
![]() |
Juan Antonio Castelló "El ceguet" d'Agost. Font: E. Ortiz i F. Navarro |
Juan
Antonio Castelló Santacruz “el Ceguet” és un dels personatges
més desconeguts dintre del microcosmos de la dolçaina i el tabal.
Les poques dades que sabem d’aquest dolçainer de l’Alacantí són
fruït del treball de recerca i investigació de Ferran Navarro i de
la dolçainera alacantina Eva Ortiz Gàlvez (Ortiz / Navarro, 2014:
30-34). Per tant, les línies que segueixen a continuació estan
basades exclusivament en el citat treball i als seus autors cal
atribuir-los tot el mèrit.
Antonio
“el Ceguet” va vindre al Món l’any 1898 al poble d’Agost
(l’Alacantí). De seguida els seus pares s’adonaren de la
peculiaritat que presentava el nadó: havia nascut sense ulls. Va
guanyar-se la vida venent rifes fins a la instauració l’any 40 de
l’ONCE a Alacant, quan va passar a formar part d’aquesta
organització. El seu impediment físic no va evitar, però, que
desenvolupara una notable tasca com a intèrpret musical. A més de
la xirimita també va adquirir nocions de piano, guitarra, llaüt, i
fins i tot va arribar a ser bandúrria solista de la rondalla que
l’ONCE tenia a Alacant.
Com
a dolçainer va participar en nombroses festes als pobles de la seua
comarca i de contrades veïnes: Novelda, l’Alcoraia, Cieza, Múrcia,
l’illa de Tabarca... o el seu Agost natal i la ciutat d'Alacant
d’on va heretar nombroses feines de la ma del dolçainer Domingo
Moreno “Talento”, nascut a Oriola però resident molts anys a la
capital.
Com
molts dels dolçainers coetanis, feia servir una dolçaina llarga de
les fabricades pel “Calavera” de Sogorb, que encara conserven els
seus familiars i també posseïa altra amb reforços metàl·lics que
sembla ser que mai va fer servir en públic. Però la seua dèria va
ser aconseguir algun model de dolçaina en claus com el que feia
servir “Els Conills”, una notable nissaga de dolçainers també
provinents de la vila d’Agost. Davant la negativa d’aquests a
vendre-li una dolçaina amb claus, va contactar amb diverses cases de
música i va recórrer als seus contactes dintre de l’ONCE, però
finalment no va poder fer-se amb una.
Va
acompanyar-se de diversos tabaleters, però bàsicament varen ser el
seu fill Juan Antonio -a qui també iniciaria en la pràctica de la
dolçaina- i Bernardo -fruit d'un matrimoni anterior de l'esposa de
"el ceguet", Àngela Custòdia Brotons-. Amb tot, a l'única
instantània que ens ha restat que ens ha restat d'aquest dolçainer
amb els seus instruments és una foto d'estudi on apareix amb altre
tabaleter de nom desconegut que sembla ser un que era un company de
l'ONCE.
Poques
dades més coneguem d'ell. El seu aprenentatge sembla que va ser
“d’oida”, al menys els seus familiars directes no recorden
veure cap publicació o transcripció de partitures emprant el
sistema de notació musical per a invidents, perfeccionat a la
primera meitat del segle XIX pel propi Louis Braille i conegut com
Signografia Musical Braille o Musicografia.
EL
CEGO DE SORITA
Quan
eres pobre creixes ràpid
(Billie
Holiday)
![]() |
Antonio Martí Ramia, el "Cego" de Sorita |
La
història del xirimiter d'Agost no és l'única mostra que tenim
dintre del món de la dolçaina. L'altre exemple d'intèrpret que han
sofert aquest impediment físic prové de la comarca de Els Ports i
és el del gaiter conegut per "el Cego" de Sorita. A meitat
dels 50 del segle XX ens era descrit de la següent forma:
También
conviene citar aquí a Antonio Martí Ramia, el dulzainero, hombre de
pocas letras, ninguna podríamos decir, pero que toca
maravillosamente la dulzaina sin saber solfeo; la toca de oído y se
aplica exclusivamente a las melodías populares de toda la comarca de
Morella. El pobre, además, apenas puede ver
(Puerto Mezquita,
1956: 42).
Antonio
Martí Ramia, a diferència de l'exemple anterior no era ceg de
naixement, però la seua vida va estar marcada per la misèria i les
penúries. No va conèixer el seu pare fins que no tenia sis anys, ja
que aquell va haver de marxar a França a treballar. Sol, amb la mare
i altre germà, abans de complir 10 anys ja havia començat a
treballar de pastor per tal d'ajudar la malmesa economia familiar
que sols els permetia tenir una dieta limitada a creïlles bullides i
salaons com sardines, tonyina i bacallà que mesclaven en pa:
¡Me
cagüen !... La de veces que me dormí llorando porque tenía hambre.
Para que no me oyese mi madre, clavaba la cara contra el jergón.
(...) Antes de los diez años me pusieron de pastor. Me llevaron a un
mas; de buena mañana salía con las ovejas a buscar pastos
para volver por la noche; dormía cerca del corral, y también
lloraba. Digo yo si las mallas se me harían de eso (Arazo,
1968:
120).
Precisament
va ser desenvolupant la seua feina de pastor quan va començar a
interessar-se pel món de la música. A la muntanya, mentre pasturava
el ramat va començar a fer-se flautes amb les canyes que recollia
per les veredes i després va construir-se una gaita casolana amb la
qual va començar a desenvolupar la seua tasca com a dolçainer per
tots els pobles de la contrada. Quan va aconseguir estalviar una
mica, va procurar-se una dolçaina una mica més acurada que li va
comprar a un gaitero conegut com "el Pijaito" de la veïna
població de Las Parras de Castellote.
La
fam va marcar la seua existència, i a ella va atribuir-li ser la
causa de les seues cames curtes i la seua poca alçada, cosa que va
impedir que poguera fer el servei militar. Açò va provocar-li una
gran desil·lusió ja que volia viatjar i veure el mar. Però un dels
cops més durs de la seua vida el va rebre quan tocant a les festes
de la Todolella varen avisar-lo que la seua mare havia faltat. Estava
malalta i, sense forces per a encendre la llar o posar-li més roba
al llit, va gitar-se a dormir i va morir de fred:
Así
la encontré, heladica. ¡La falta que me hace!, que sus ojos veían.
Pobre. Al darme la comida preguntaba:
"¿Te gusta
hijo?". Y siempre era lo mismo, cuatro patatas hervidas en el
puchero; lo que yo me hago ahora
(Arazo, 1968:
122).
La
pèrdua de visió va ser progressiva i allò que ell definia com
"mallas en los ojos" cada cop li feien veure amb menys
nitidesa. Llavors va ser quan algú va parlar-li del doctor
Barraquer, un metge que hi havia a Barcelona i que podria ajudar-lo.
La clínica Barraquer de Barcelona, fundada en 1947 per l'eminent
doctor Lluís Barraquer, ha estat tradicionalment una institució pel
que es refereix als tractaments oftalmològics. Si algú podia
ajudar-lo era ell. Un horitzó d'esperança va obrir-se davant del
vell gaiter.
![]() |
Antonio Ramia i Bautista Monserrat |
Va
començar a estalviar de mica en mica, compaginant la seua tasca
musical amb altres feines agrícoles que li oferien els seus veïns i
que podia fer malgrat el seu impediment físic: desgranar blat de
moro o esclofollar ametles. Va tardar anys, però va aconseguir
recollir els diners necessaris per pagar-se el viatge i el
tractament. Era massa tard. La seua malaltia havia avançat tant que
el doctor Barraquer no va poder fer-hi res.
Els
darrers anys de la seua vida sols era capaç de distingir figures
fosques i borroses a la llum del migdia. A meitat dels seixanta va
començar a cobrar una paga de 55 duros al més que, junt al que
podia guanyar tocant la gaita, l'ajudaven a passar. Fadrí i sense
cap família, les veïnes de Sorita el socorrien sovint preparant-li
menjar o endreçant-li la casa. Finalment, cap a meitat de 1969 va
ser ingressat malalt a l'Hospital Provincial de Castelló on moriria
el 3 d'octubre de 1969.
Com
hem apuntat línies més amunt, els seus coneixements de llenguatge
musical eren nuls però va desenvolupar una gran habilitat per treure
les tocates d'oïda, cosa que despertar l'admiració dels seus
coetanis, com ens testimonis José Maria Armengot, el gaiter de la
Todolella:
A
casa tengo yo un libro de las danzas que lo escribió un tal Mezquita
. ¿No ha visto?. Uno que está allí derecheto con un gaiato, ése
es el Antonio Martí Ramia. Pues sí, aquel chico es el que subió de
Zorita y se la enseñaron cuando yo era chavalico y anda y dale che y
la cogió, la cogió, y todo a oído. ¡Cantando se la enseñaron!
(Pelinski, 2000:
89).
Diversos
varen ser els tabaleters que l'acompanyaren al llarg dels anys.
Segons ens informa José Vicente Castel alguns dels que
l'acompanyaren varen ser "l'auelo Balbineta", Vicente
Morelló i Bautista Monserrat de Sorita o Manuel Marcobal a Morella.
Els darrers anys, sembla ser que un dels seus tabaleters més assidus
era Florencio Vives d'Ortells:
Menos
mal que, desde que estoy ciego, me acompaña
Florencio, el tamborilero. "La
piedra". "Un hoyo". "Sube". "Baja".
"Que vas a resbalar". No para de decir cosas por el camino.
Si Florencio no puede venir, me manda a un chaval, y con darle algo,
pues me lleva (Arazo,
1968:
121).
![]() |
Antonio Ramia tocant a Mas de las Matas |
Siguen
aquestes línies un petit homenatge a tots els homes i dones que dia
a dia fa front a les dificultats als quals la Vida els sotmet, i -en
un context social cada cop més superficial i buit de valors-
segueixen lluitant amb passió malgrat els obstacles i les
contrarietats.
BIBLIOGRAFIA
ARAZO,
Mª Angeles.
Gente del Maestrazgo,
València, 1968.
BURKE,
Peter. La
cultura popular en la edad moderna,
Madrid, 1996.
ORTIZ,
Eva i NAVARRO,
Ferran. "Juan Antonio Castelló Santacruz
"El Ceguet" i Juan Antonio
Castelló Brotons
"El Xato": Dolçainers d'Agost a Al voltant de
la dolçaina. Llibret Foguera La Ceràmica 2014, Alacant,
2014.
PELINSKI,
Ramón.
Invitación a la etnomusicología,
Madrid, 2000.
PUERTO
MEZQUITA, Gonzalo.
"Ha muerto el dulzainero de Zorita del Maestrazgo" a
Mediterráneo
del dia 4 d'octubre de 1969.
PUERTO
MEZQUITA, Gonzalo.
Danzas procesionales de Morella y del
Maestrazgo, Castelló de la Plana,
1956.
Comentaris
Pàgina 153:
“Para la interpretación y acompañamiento de estas danzas se requiere el tamborilero y el dulzainero, algunos de los escasísimos “gaitero” del país. Sin conocimientos musicales en muchos casos,conservan la melodía “de oído”, aunque no siempre con la fidelidad que merecieran. En la actualidad restan cuatro, que no son bagaje para muchos años. Uno de ellos el mas popular por no faltar a las procesiones de todas las fiesta patronales, es casi ciego. Antonio Martí Ramia de Zorita, y suponemos, no sin fundamento que conoce como nadie las melodías de todas las danzas de la comarca. Si bien el alega que su paisano Morelló (1) sabe mas que el.
A estos dos entusiastas zoritanos hay que añadir el gaitero de La Todolella y el de cinctorres, y paren Vds. de sumar, que la lista es corta demasiado corta.(2)
(1)- es refereix a Camilo Ronzano
(2)-Al llistat caldríe afegir a Leóncio Piquer del Forcall, el qual suposo que no está perque ja debíe haver marxat del Forcall i solo debíe tocar molt ocasionalment quan podía anar al poble, i a Casimiro Ripollés de Morella, que no deu estar perque solo tocave la dansa dels torneros els anys de festes, i després venía la gaita per tindre una excusa per no tocar, va tocar concretament en 1940,1964 i 1976, amb els tabalers Juan Royo “garrafa”,Manuel Marcobal Rallo i Jesús Royo Guimerá “mansano” respectivament.
Obserservant les fotografies m'ha sorgit undubte que pot ser tu pugues aclarir-ho...
Si observem la fotografia on surt Antonio Martí tocant a la baixada de la Balma fa la sensació de que agafa la dolçaina a l'inrevés, es a dir, la ma esquerra baix i la ma dreta tapant els orificis superiors.
En canvi, a la de Mas de las Matas la possició està canviada i l'agafa com seria de la forma més habitual... Saps quin pot ser el motiu?
A la comarca molts dels que han deprés guardant la rabera toquen al reves,com el roig de gitana i felipe Edo de Forcall, el últim suposo que perque algú li ho va dir va cambiar i ara toque les mans "normals"
Aixó ja era pels anys 60 i Antonio ja quasi be no veia res, per aixó recolzave el colze al braç del tabaler, una volta julián va començar a parlar amb algú mentres tocave i es va despistar del "ciego" que va seguir cap avant fins que vatopar amb un dels pilars de la plaça.
No se si per aixó pero diuen que quan anve amb Marcobal se nugaven amb una cordeta.