Com véiem la setmana passada, la irrupció de la polca
no va ser sempre ben rebuda i les critiques es multiplicaren. Cal tenir en
conter que estem movent-nos en unes coordenades espai-temporals coincidents amb
el fenomen cultural que va suposar la Renaixença valenciana, amb la qual cosa
podem comprendre el punt de vista i el rebuig dels autors envers aquestes noves
propostes lúdiques.
Recordem com els seus detractors basaven les seues
argumentacions en dos eixos: el caràcter estranger d’aquestes noves propostes
de diversió i la impudícia que veien en aquests balls agarrats:
El ball és reposat, els braços en
l’aire (que això de l’agarrat es cosa duta d’Amèrica, o de França, o de qui sap
on; és llicència i descaro, però no és vida) (Lopez Chavarri, E. De l’horta i de la muntanya, Barcelona,
1916. Hem fet servir l’edició de conjunta amb Proses de Viatge, València, 1983. pàg. 57).
Al rebuig pel caràcter
estranger dels balls i la consideració d’impúdics pel fet de ser agarrats,
també es posa en boca de les classes populars de l’àmbit rural certa oposició
cap a aquests nous balls agarrats en veure’l com un fenomen propi de les
ciutats:
No habían entonces mozo ni moza que se estimasen un poco,
que no supiera bailar. “El “agarrao”, para los señoritingos de la Ciudad”
–decían con cierto orgullo por lo suyo y menosprecio por lo que les era
extraño-
(Llorente Falcó, T. “El setenton ha visto bailar la jota valenciana” dintre de De mi Valencia de otros tiempos. Memorias de un setetentón. Vol. VI, València, 1948.
pàg. 216).
En aquest
sentit, una vegada les polques varen transcendir l’àmbit dels salons de ball de
les ciutats on es combregaven les classes urbanes benestants i començaren a ser
conegudes per la resta de la població els dolçainers feren ús de la polca com
un recurs més en les seues actuacions. La popularitat de la polca arribar a
posar a desplaçar les antigues tonades que, en alguns casos, començaren a caure
en desús. Aquest fet no va passar desapercebut per a alguns vuitcentistes:
Ballen també,
¿què ballen?, lo que diuen “la polca”;
cada chich a
una chica la abrasa y la remolca,
y axís
apretats roden. ¡Jesús!… ¡Oh edat aquella,
en què·l ball
se ballava de la jàquera vella,
quan
devant de les dames els galans aixerits
dansaven sens
tocar-les ni la punta dels dits!
(Llorente i
Olivares, T. “Conversa de Nadal” dintre de Lo
Rat Penat. Revista Mensual, nº3. València, 1911. Pàg. 109-112).
Malgrat
aquestes oposicions la polca va triomfar i els dolçainers començaren a
incorporar-la al seu repertori per
amenitzar les revetles compartint espai amb les danses, jotes, seguidilles o
fandangos que fins al moment formaven part de les diversions del poble. Gràcies
a aquesta popularitat ens han restat moltes peces d’aquest tipus, potser també
se n’han perdut moltes però ens queda un catàleg gens menyspreable. Del mateix
mode va ocórrer amb altres balls importats d’Europa: les masurques, els valsos,
els scottish (ací coneguts com a xotis)... I també balls provinents del
continent americà anaren guanyant presència: és el cas del tango, el foxtrot o
la rumba, del quals també ens han restat exemples tot i que notablement menys
nombrosos.
LA POLCA COM A
BALL AMB DOLÇAINA
Malgrat que hem
observat com es planeja una certa oposició entre l’àmbit urbà –arc de
penetració d’aquestes noves propostes que arriben des de l’estranger- i el
rural –suposadament més reticent als canvis-, els exemples de polques
interpretades amb el nostre instrument estan presents tant als dolçainers que
es mouen dintre de les ciutats amb presència d’una classe mitjana d’origen
industrial més o menys consolidada, com els intèrprets que tenen com a marc
principal d’actuació els pobles de menor volum demogràfic i de base econòmica
agrícola-ramadera amb abundància de pagesia arrendatària en règim de masoveria,
jornalers o petits propietaris.
Òbviament, la funcionalitat inicial
d’aquest tipus de melodies era que el públic les ballara. En aquest sentit cal
recordar el paper del dolçainer com a encarregat d’amenitzar les revetles dels
pobles, per a la qual cosa afegien al seu repertori habitual de balls i danses
les tonades de moda amb l’objectiu d’entretenir al seu públic.
No obstant això, sovint es fa
difícil esbrinar fins a quin punt es tracta d’obres per a ballar i quan han
estat originàriament concebudes per a altra funció, ja que els reculls de
partitures no ho matisen i sovint, la funcionalitat de l’obra és variable
depenent de l’intèrpret o l’època. El
recopilador Manuel García Matos ens advertia d’aquest fenomen a les anotacions
fetes a la transcripció d’una melodia recollida a Villares de la Reina
(Salamanca) l’any 1950:
Ve[a]se que es una vulgar 'polka'. (A polka trascienden no
pocos temas de 'pasacalles'...) (Fons de Musica Tradicional –
Institució Milà i Fontanals, ID de la peça M42c – 066).
Un dels exemples que podem
localitzar a la nostra música tradicional referent a aquesta transmutació
funcional és el de la polca Juanito
del repertori del xaramiter alcoià Bene Ripoll, que és la mateixa melodia que
s’empra per al Ball de Rei Paixaro de
Biar que té lloc en el marc de les celebracions a Sant Antoni.
Amb tot, algunes d’aquestes tonades
han acabat passant a formar part com un ball tradicional més en diverses
poblacions i, pel que fa al repertori de dolçaina, trobem diversos exemples. Una
de les polques que ens ha restat dels antics repertoris és el Baile de la Quina de la població de
Vallanca, a la comarca del Racó d’Ademús. Aquesta melodia amb aire de polca va
ser transmesa pel dolçainer del poble José Ferriz Rodríguez (Seguí, S. et allí.
Cancionero de la Provinvia de Valencia,
València, 1980. pàg. 583) i ha estat enregistrada pel xirimiter Paco Bessó a Música de la Romeria de la Virgen del Santerón y canciones populares de Vallanca (2000,
disc 1, pista 5).
Seguí, S. et allí. Cancionero de la Provinvia de Valencia, València, 1980. pàg. 583 |
A pesar de la
transcripció del cançoner té un començament anacrúsic, com bé ens ha fet
observar Paco Bessó, en el cas de tractar-se d’una polca hauria de ser tètic
per ajustar-se a la base rítmica d’aquest ball, i així és com ell la interpreta
a partir de l’enregistrament sonor de
José Ferriz que és conserva l’arxiu de Fermin Pardo.
Altre exemple
de melodies de polca que s’han filtrat i ara conformen el corpus de balls
tradicionals el trobem al poble de Les Useres (L’Alcalaten) i al seu Ball de Plaça, concretament a les
melodies identificades com “molinillo” i “cadena” (Seguí, S. et alli Cancionero de la Provinvia de Castellón,
Castelló, 1990. pàg. 238).
No acave d’identificar
l’origen concret d’aquesta “cadena”, però una versió d’aquesta mateixa melodia
era la sintonia de capçalera dels programa de Canal 9 Els Sainets d’Eduard Escalante de l’any 1991. En realitat,
totes les melodies que composen la música d’aquest Ball de Plaça fan l’aspecte d’haver estat balls propis de finals
del segle XIX i principis del XX. Actualment, com ocorre en moltes altres
poblacions, el Ball de Plaça és interpretat per una secció de la banda de
música, però al cançoner ve recollit com a melodia de dolçaina.
A Benicarló
trobem el Ball del carrer de Carme,
datat possiblement al 1910 i composat per diverses melodies en un clar exemple
d’agregació: dansà, xotis, polca i minué. En l’actualitat és freqüentment
interpretada amb rondalla de corda, però sembla ser que originàriament era
executat amb dolçaina i tabal:
...el
"ball del correr del Carmen", parece ser se bailaba en los días de
fiesta como algo especial, realizando tan elegantes y ceremoniosos movimientos
que nos recuerdan los de un minué de los tiempos de las Cortes francesas. En
éste se nota mucho la influencia catalana, aunque a través de la melodía,
interpretada por la dulzaina y el tamboril, se vislumbra· el ritmo valenciano.
También está armonizado para rondalla de cuerda, y así lo hemos conocido en
nuestro «Pregó». (Puerto Mezquita, G. Cabalgata
del Pregó, Castelló, 1954. pàg. 29).
De fet, la versió
que ens ha restat recollida al cançoner de Castelló, transmesa pel dolçainer
Pasqual Juan Rochera “el Grenya” de Vila-real, està transcrita per a dolçaina
(Seguí, S. et alli Cancionero de la
Provinvia de Castellón, Castelló, 1990. pàg. 246).
LES DANSETES
On si han
restat nombrosos exemples de melodies de polca ha estat a les danses
processionals, especialment a aquelles conegudes popularment com “dansetes”, freqüentment
tonades d’estructura senzilla, ball amb passos simples i interpretades per
infants.
És pels precisament
pels volts de la meitat del segle XIX on se’n documenta una notable embranzida
d’aquests balls. En 1846 pareix per primer cop el Ball dels arquets al Corpus de València que, curiosament també es
documenta com a Ball de les poloneses.
En aquell any, gràcies a l’acció del capellà de l’ajuntament en Vicente Font de
Mora, va haver-hi una eclosió d’aquestes dansetes i moltes de les que existien
anteriorment varen ser reformades:
...habiendo merecido la mayor aceptación del público las tres danzas de niñas
poloneses, aldeanas y serranas con la reina y sus camaristas que la preside:
las de los niños irlandeses y turcos, todas de nuevas invención, con sus
bailetes análogos
(Zacarés, J.M. “La procesión del Corpús III” dintre de El Fénix, vol.II, nº37, 14 de juny de 1846. Pàg 154).
Moltes més
farien aparició, tot i que algunes sembla ser que de forma molt ocasional, en la segon meitat del XIX fins a principis
del XX on es testimonia una davallada de la festa en general i de les danses en
particular: la dels Mariners, els Pastorets, els Jardiners, els Hongaresos,
els Grecs, els Xinesos, els Morets, els Catalans, els Mallorquins, els Aragonesos,
els Murcians, els Holandesos... (Pitarch
Alfonso, C. “Las danzas Populares en la fiesta del Corpus Christi de Valencia,
desde sus orígenes hasta el siglo XX”, dintre de Yakka. Revista de estudiós Yeclanos,
nº7 Yecla, 1996. pàg. 61).
També a
Algemesí fa en aquest anys la seua aparició el Ball de les pastoretes, nomenat
per primer cop explícitament el 1836:
Les diferents melodies que
configuren aquest ball són clarament un conjunt de polques, ball que comença a
estar de moda a les nostres terres al segle XIX, junt a la masurca i altres
danses poloneses o centreeuropees. Segurament, és e aquetes moments quan van
néixer les Pastorets (apareixen documentades per primera vegada). En efecte, la
seua existència es relaciona, com evidència la seua simbologia, amb el culte a
la Divina Pastora, i a principis del XIX l’extensió d’aquest va rebre un fort
impuls
(Cano, E i Richart, X. Musiques i Rituals
de les Festes a la Mare de Déu de la Salut, Algemesí, 2003. pàg. 96).
L’anàlisi d’algunes
de les tonades que formen part d’aquest ball de les Pastoretes apunta en la mateixa
direcció de que, al menys certes melodies, es tractarien de polques:
Les melodies dels balls num. 4 [Fm
8, 25 (B-3)] i num. 6 [Fm 8, 26 (B-4)], també molt semblants, podrien provenir
d’alguna polca arribada a aquestes latituds a al fi del segle XIX, ja que
presenten l’inici melòdic sobre l’acord de subdominant, procediment emprat en
les petites formes musicals “cultes” (o “semicultes”) del Romanticisme, a més d’una
modulació central en l’àrea també de la subdominant (Reig, J. La música tradicional valenciana, València, 2011. pàg. 451).
Comentaris
He trobat açó, minut 10:40
https://www.youtube.com/watch?v=dEiVPeuLE-Y
https://www.youtube.com/watch?v=Hk7H01kvH-0
http://celtiq.perso.neuf.fr/1900quad.html