Ningú pot negar que durant molts
anys (encara avui en dia) el tradicional tabalet va ser substituït per la caixa
pròpia de les bandes de música o pels tambors de les bandes militars. És freqüent
llegir que “antigament no hi havia tabalets” i que es feien servir aquests
instruments. Però caldria aclarir que s’entén per “antigament” i per “no hi havia tabalets”.
És cert que en el període que va des de la dècada dels anys 30 fins a la dècada
del 70 del segle XX la caixa de banda, ja fora amb el cos de fusta o amb el cos
de metall, va anar substituint el tabal tradicional, però fins eixe moment la
seua presència era testimonial. Els gravats i dibuixos anteriors a eixe període
representen instruments amb el sistema de tensió de cordes, però cal tenir cura
amb aquest material ja que no sabem fins a quin punt respon a la imaginació de l’artista. El que és segur són les fotografies que es conserven anteriors a eixe interval de temps on se’ns mostra el tabal tradicional. Fins i tot durant eixa etapa de regressió del tabal hi apareixen nombrosos documents gràfics que testimonien que seguien havent-hi exemplars en ús, de vegades combinats amb la caixa pròpia de la banda. La principal novetat de la caixa rau en que utilitza un sistema de tensió diferent a l’encordat, basat en perns i caragols metàl·lics. La realitat és que l’origen d’aquest sistema de cargols no va més enllà de l’any 1837 quan va ser patentat a Anglaterra per l’inventor Cornelius Ward (Shepherd, J. ed. Contínuum Encyclopedia of Popular Music of the World. Vol. II. Londres, 2003. pàg 398).
Tambor amb la patent de Cornelius Ward |
Aquesta
substitució no va passar desapercebuda per a alguns coetanis que expressaven el
seu malestar dient que los parches del
instrumento poníanse tensos mediante cuerdecillas tirantes que vibraban al son
del instrumento. Hoy se sustituyen las cuerdas tensoras con tornillos mecánicos
cuyo efecto aparece como más rápido y eficaz, pero han privado al instrumento
de aquella sonoridad alegre, infantil, que tuvo antaño. El tabalet se ha vuelto
viejo y gruñón (López-Chávarri, E. “El toque tradicional que
abre marcha en procesiones y otros cortejos valencianos” a Anales del Centro de Cultura Valenciana 1965, Valencia, 1965. pàg.
126).
Al document de la delegació local de la Sección Femenina d’Algemesí
citat anteriorment s’insisteix en que Se ponen en tensión los parches por medio de unas cuerdecillas que en forma
de ángulo, une la cara superior con la inferior; unas correillas unen más o
menos las cuerdas y aumentan la tensión de estas y la de los parches. Se ha
sustituido modernamente este sistema por tornillo metálicos, que dan al tabalet
un sonido seco y mordiente, y les quitan la gracia de su alegre son (citat a Pardo,
F. Jesús-Maria, J.A. La música popular en
la tradició valenciana. València, 2001. pàg. 64-65).
Tabaleters de "el Tio de la Porra" de Gandia. Any 1935. Es combinen tabals d'encordat tradicional amb caixes. |
Com veiem, l’auge de la
caixa en detriment del tabalet va generar alguna susceptibilitat entre els
coetanis del fenomen. En qualsevol cas és un tema complex que mai ha estat el
suficientment explicat i on poden esgrimir-se i combinar-se diversos arguments:
En primer lloc podríem
parlar de la accessibilitat a l’instrument. Des de la irrupció de la caixa amb
perns metàl·lics a les bandes militars i les bandes de música dels pobles
l’oferta comercial d’aquests instruments es multiplicaria, essent molt més
fàcil adquirir a una botiga de música una caixa que no un tabalet.
El segon factor a tenir
en compte és la qualitat de l’instrumental. Front a un producte gairebé casolà
o, en els millor dels casos, artesanal ara apareixia un instrument de producció
gairebé industrial molt més perfeccionat. A més, l’ús del metall en algun dels
seus components evitava les malformacions pròpies que la fusta o els tensors de
cuir sofreixen amb el temps i l’ús. També el nou sistema tensor garantia
eliminar part dels problemes que oferia el cànem de les cordes dels antics
tabalets com a conseqüència dels efectes de l’oratge, atorgant-li una major
estabilitat sonora.
El tercer element és pot
ser el més difícil de valorar, ja que és un intangible: el tema del prestigi
social. Les caixes eren instruments moderns que usaven les bandes cada cop més
abundants i cada cop amb més rellevància social. Per contra, el tabalet era el partenaire únic de la dolçaina, un
instrument que començava a donar signes d’esgotament i de davallada.
El quart punt, i
enllaçant-lo en l’anterior, té a veure amb la situació de crisi que viuen la
dolçaina i el tabal tot just coincidint amb l’ascens de l’ús de la caixa. Si
durant algunes dècades era difícil trobar un dolçainer de garanties, ja podeu
fer-vos càrrec de les complicacions de tenir un tabaleter solvent i coneixedor
dels ritmes tradicionals. El dolçainer podria explicar-los però la part tècnica
no estava garantit que fos capça de transmetre-la. Això va portar a molts
dolçainers a recórrer als caixes de la banda del seu poble per a
acompanyar-los. D’aquesta manera, si el músic que ara feia funcions de
tabaleter ja tenia un instrument amb el qual podia tocar sense cap necessitat
d’adaptació en la tècnica executiva i acomplir la funció que feien els vells
tabalets, no hi havia cap necessitat de proveir-se d’altre instrument amb el
qual no tocaria tan còmode.
La recuperació del tabalet tradicional i el seu ús massiu va venir
de la mà del dolçainer Joan Blasco qui cap a finals de 60 o principis dels 70 va començar a treballar amb el fabricant Ballester de Massanassa per tal de reproduir els antics tabalets a partir d’un model que ell conservava. La llavor docent i difusora de Blasco va fer que l’ús del tabalet s’estenguera ràpidament i començaren a abundar els nous –en realitat vells- tabalets. No obstant s’ha de dir que, malgrat la reinstauració del tabal, molts tabaleters seguiren (i encara segueixen) utilitzant la caixa per acompanyar a la dolçaina. També hi ha models de tabalet que copien la imatge global de l’antic instrument però substitueixen el sistema tensor de cordes afegint-li les bellotes pròpies de les caixes i tambors i generen la tensió de la per medi caragols.
En l’actualitat diverses empreses i artesans es dediquen a la
fabricació i comercialització de tabals. A més de la ja citada Ballester de Massana, al País Valencià
tenim altres casos com Honsuy a
Mislata, Nova Percussió a Manises, Gonalca a La Pobla del Duc, Instruments Bessó a l’Alfàs del Pi, Castanets de València, etc.
Amb tot, ni tan sols en l’actualitat el tabalet que
nosaltres hem definit com a “tradicional” presenta unes característiques
uniformes, tot i que poden establir-se quatre tipus (Blay, A. Borras, V. i
Richart, X. Estudiant el tabalet. Métode
elemental. València, 2009. pàg. 9):
De 8 polzades de diàmetre: és un
tabalet petit, d’uns 15 cm. d’alçaira pel que fa al seu cosdestinats als
xiquets està més proper a una joguina que no pas a un instrument. Emet un só
més molt agut, que afegit a la seua curta “vida útil” (quan el xiquet creix una
mica ja no li serveix) fan que haja caigut en desús.
De 10 polzades de diametre: també destinat als més menuts
té un só més greu que l’anterior. També té una açaria de cos major, ja que està
entre els 18 i els 22 cm. La seua aparició ha desplaçat l’ús del model anterior
ja que el seu só s’aproxima més al tabalet “estàndar”.
De 12 polzades de diàmetre: és el tabalet més utilitzat
avuí en dia. El que nosaltres hem denominat “estandar”. Copia els prototips de
Blasco i Ballester. Amb una alçaria d’entre 18 i 22 cm. És el model de tabalet
que Blasco i Ballester varen recuperar cap a la dècada del 70.
De 14 polzades de diàmetre: És el conegut popularment com tabal morellà (per que en Morella s’ha
conservat el seu ús) o tabal de la marina
(per que els Boronat de Callosa d’En Sarrià també el feien servir). Té un cos
d’uns 15 cm d’alçada i una sonoritat més aguda.
Podíem incloure també l’aparició recent del redoblant, un
instrument que rep multitud de noms depenet de l’interlocultor: timbal, timbal gros, timbal gran, timbalot, timbal base,
timbal greu, timbaleta, baixó, atabal, tabal gros, tabal gran, tabalot, bombo,
bombet, goliat...
En realitat és un instrument molt semblant al tabalet però d’unes dimensions
majors, tant pel que fa a l’alçada que és d’un 40 centímetres com al diàmetre
que pot estar entre 13 i 14 polsades. A diferència del tabal, aporta unes
freqüències més greus la qual cosa contrasta amb el tabalet i amb la dolçaina
que generalment és mouen en registres aguts. El seu ús és gairebé sempre
acompanyat d’un tabal com a poc, i l’aplicació rítmica que se’n fa amb ell depèn
sovint de la perícia de l’intèrpret.
Els primers exemplars “moderns”
d’aquest instruments portaven bordons, però generalment se li treien.
Actualment ja solen sortir de fàbrica desproveïts d’aquest element així com de
tot el sistema bordonar. De fet el redoblant original és un tambor más largo que los ordinarios, usado en las
bandas militares y en las orquestas y cuyo sonido es algo más velado que el de
la caja viva. El redoblante no tiene
bordones como el tambor ordinario. La ausencia de estos bordones o cuerdas le
da dicha sonoridad velada (Pedrell, F. Diccionario
Técnico de la Música.
Barcelona, 1911. pàg. 392).
El redoblant ha estat el gran
“invent” per a moltes de les actuals colles, i la seua utilitat va més enllà de
la estrictament musical. En els casos dels tabaleters poc destres sempre poden
usar una maça per anar marcant el temps fent una mica el paper que el bombo
juga en la banda. Si el tabaleter és més espavilat pot fer ús de les dues
baquetes i reforçar els ritmes en un registre més greu. Això implica l’ús de
diferents baquetes per a la seua execució: una sola maça de timbal o bombo,
dues maces, o baquetes de fusta com el tabal.
Malgrat que alguns pensen que l’ús
del redoblant és d’una antiguitat notòria, el cert és que la seua presència
habitual es produeix en temps relativament recents. És veritat que instruments
de característiques semblants es veuen a les antigues fotografies de les bandes
de música que al mateix temps les haurien pres de les bandes militars; també
algun gravat vuitcentista mostra instruments que s’ajusten a aquestes
característiques acompanyant a la dolçaina –amb les precaucions que ja hem
esmentat al respecte d’aquest tipus de material-; i tampoc es pot negar que en
altres zones de l’Estat s’inclou la presència del bombo de banda acompanyant a
la dolçaina i la caixa. Al País Valencià alguns intèrprets han integrat el
bombo -per exemple recorde haver-li-ho vist al dolçainer Miquel Ferreres
d’Altura- integrant una formació de dolçaina, caixa i bombo. Però la
generalització de participació del redoblant junt a al tabal i la dolçaina (generalment
dues o més dolçaines) és relativament recent, i possiblement date de finals del
80 o principis dels 90 del segle XX. Molt probablement el seu ús es va
generalitzar gràcies a l’acció dels dolçainers d’Algemesí que l’empraven per al
seu ball dels tornejants. L’antic redoblant -o timbal com es coneix a Algemesí-
i del qual encara es conserva el casc va ser una donació d’un regiment militar
al segle XIX, probablement de les Guerres Carlistes (Cano, E Musiques i Rituals de les festes de la Mare
de Déu de la Salut. València, 2004. pàg 60).
Amb aquesta referència al
redoblant acabem la sèrie d’entrades dedicades al tabal. Com vàrem comentar són
uns senzills apunts per tal de llençar una investigació més acurada, però
esperem que us siguen d’utilitat i vos ajuden una mica més a comprendre
l’univers –sovint complex- del tabalet, eixe gran oblidat. I és que ja ho va
dir Michel de Montaigne: la nostra vida
està composta, com l’harmonia del Món, de coses contràries, així també de
diferents tons, suaus i durs, aguts i sords, molls i greus. Que voldria dir el
músic que sols estimara alguns d’ells? Cal que sàpiga usar-los en comú i
mesclar-los.
Comentaris
Referent a l'alçada dels tabalets, els anys 70 els tabalets que es fan servir diguem més o menys Referent a l'alçada dels tabalets, els anys 70 els tabalets que es fan servir diguem més o menys estàndard, són d'uns 24-25cm d'alçada total i 30cm de diàmetre, cosa que a mi em molestava per a caminar, sobretot als pobles costeruts de la Marina, cosa que em va dur a tallar-los. De tota manera, la majoria que he trobat al llarg de la meua experiència han sigut sempre més bé baixets que no tan llargueruts. Per altra part, referent al de les caixes de banda, primer eren molt baixetes i amb bordons com els del tabalet i parxes de pell i darrerament eren ja d'uns 20cm d'alçada, amb parxes de plàstic i bordons tipus moll estirat (com els que ara fan servir les bandes). Trobe que el tipus de parxe, el material del cos i la classe de bordons afectaren molt al tipus de so del tabalet.
Em van comentar que a Callosa es van fer un tabal amb la fusta d'una caixa de sardines de bóta, que ja era una fusta redona i era fàcil de posar-li uns parxes de pell i aros amb cordes i tensar-lo.
També vaig veure un altre tabalet d'un home que es deia Pere Bigot (de Benissa), que duia de parxe una pell de gat, era de gat per què es podien veure les potes i el cap.
Hi hagué uns anys que no es podien comprar tabalets i a cada lloc s'apanyaven com podien. Eren temps difícils, econòmicament i amb poca comunicació.
De les baquetes, vaig sentir a Benilloba que li deien bojos, o boixos, com què era parlant no sé ben bé com s'escriuria, o si feia referencia a què anaven bojos o que eren de fusta de boix.
També hi ha altres qüestions importants en l'evolució dels tabalets els darrers 40 anys, en el que he tingut part.
Els anys 70 els tabalets no tenien cap tipus d'apagador i quan es canviaren els parxes de pell pels de plàstic, el so deixava molt a desitjar, es quedaven uns harmònics sonant. Primer ho vam solucionar posant al parxe de dalt una pesseta, un tros de gasa o cotompel amb un esparadrap, i ja sonava millor. Després li vaig posar un apagador interior, vaig començar per posar-li un apagador que es podia regular des de fora, però que espentava el parxe des d'un costat, més endavant ho vaig substituir pel conegut Mufle que ara fan servir més fabricants.
Els anys 70 i 80 els bordons anaven junts, tocant-se uns fils amb els altres. També sóc en part culpable de la separació dels bordons, ja que vaig pensar que d'aquesta manera vibrarien per separat sense destorbar-se uns als altres i vibrarien millor, com els de les caixes. Ara també altres constructors ho fan.
Aquests dos canvis han sigut molt importants en l'evolució del so dels tabalets.
No hi ha cap fotografia antiga on aparega cap tabal que no siga tensat amb "palomilles" o sistemes de eixe estíl.
Pot ser siga a causa de les bandes militars del regiment Otumba que va estar de guarnició fins 1916.
També a morella está documentada la "Música Municipal" (la banda desde) 1854 com miním.
amb caixa de banda només van tocar Julián Gasulla Cervera "gaitero",ja que també era caixiste de la banda,i el seu fill Agustín pel mateix motiu, pero Julián només que va poder comprar un tabal paregut com els que habien tocat sempre "els garrafes" i posiblement mes anteriorment el seu abuelo Agustín.
A Morella fins fa poc ere general anomenar baines a lews baquetes.
https://www.youtube.com/watch?v=DH6ansevdf4&spfreload=10