Freqüentment
hem comentat en aquest blog el tema de les transferències pel que
respecta a la música tradicional en general i a la dolçaina en
particular. Hem vist i analitzat com moltes melodies que conformen el
corpus de tonades dels actuals sonadors tenen una provinença d'allò
més variada i uns orígens, en alguns casos, certament
inversemblants.
Ocorre
ara i ocorria en el passat. Si bé és cert que els factors han anat
modificant-se al llarg dels segles, les comunitats humanes sempre han
mantingut algun tipus de vincle amb els grups propers en l'espai i el
temps, i del mateix mode que han esdevingut interaccions en àmbits
polítics o comercials, els socials i culturals no s'han pogut
mantenir al marge d'aquests contactes. Voler-ho negar és posar-se
una inútil bena als ulls.
I
pel que respecta a la música per a tabal i dolçaina, repetim, ha
esdevingut en la configuració d'un repertori força heterogeni pel
que respecta a la seua procedència i, per descomptat, aquesta
procedència no sol ser antiga; ni sol ser anònima; ni tampoc, més
freqüentment del que creiem, té uns orígens estrictament
valencians.
Del
mateix mode que en anteriors entrades vàrem fer menció d'algunes
d'aquestes obres i intentàrem establir un possible itinerari al
respecte de com i quan havien passat a formar part del nostre
repertori fins al punt de considerar-les genuïnament valencianes,
hui exposarem el cas d'una de les melodies més conegudes i
utilitzades dintre de les músiques de dolçaina: la cercavila
"Gener" de Manel Rius.
Com
acabem d'apuntar, "Gener" és una de les melodies més
recurrents dintre del repertori dels actuals sonadors de dolçaina,
fet que ha conduit a molts a creure que és d'una antiguitat
inversemblant i -per descomptat- autènticament valenciana, aspectes
que com veurem a continuació no són certs. Això sí, a diferència
de moltes de les obres que hem comentat al llarg de les diverses
entrades, en el cas que hui ens ocupa sí que es coneix el nom del
compositor de l'obra, tot i que no sempre ha estat així entre els
dolçainers. Fet i fet, encara es freqüent que arriben a les nostres
mans transcripcions on el tema de l'autoria es despatxa amb "popular"
o "tradicional valenciana" sense més especificació, o
s'atribueix erròniament a altres autors, obviant el nom de
l'autèntic creador: Manel Rius i Ramos.
Manel
Rius i Ramos (1923-2004) va nàixer a Ginestar (la Ribera d'Ebre) el
17 de gener, dia de sant Antoni. Fill gran d'una família de pagesos
va començar en el món de la música de la mà del seu pare qui li
va ensenyar les primeres nocions amb el requint, formació que
complementava amb les classes de llenguatge musical que impartia
Miquel, el retor del poble, i posteriorment amb Pep Costa que tenia
l'ofici de barber.
Passada
la Guerra Civil va anar a fer el servei militar a Manresa (el Bages)
on entraria en contacte amb Marià Homs, sotsdirector de l'Orfeó
Manresà, qui li ensenyaria els primers coneixements d'harmonia. Els
següents anys de la seua vida els passa entre Manresa i Barcelona
fins que en 1946 retorna a Ginestar on continua en la seua activitat
musical en la banda del poble com a clarinet i saxo tenor. Fins que
en 1954 es trasllada a viure a Sitges (el Garraf), on aviat s'integra
en l'orquestra Los Íberos del Jazz,
la Cobla Sitgetana i d'altres de la comarca, com La
Bristol del Vendrell.
Però
a més d'aquests instruments també va interessar-se per la música
tradicional i va començar a tocar la gralla amb altres companys de
la Cobla Sitgetana:
Es
va posar de moda als anys 60. Molta gent va agafar la gralla i un
home de Sitges, un tal Barrachina, ho va promocionar. Va pujar força
gent. Jo, tan aviat com vaig dominar el flabiol vaig deixar la gralla
(GIRALT VIDAL, 1995: 9).
Manel Rius amb altres companys grallers a Sitges. Font: http://www.escoladegrallersdesitges.cat/historia/els-primers-grallers/ |
I
és que no solament seria intèrpret de gralla, també va destacar,
especialment, com a músic de flabiol. Fet i fet, com ell mateix
apuntava, després de
dedicar-se uns anys a la gralla, cap a l'any 1966 va decidir no
continuar amb aquell instrument que segons ell li provocava problemes
físics:
...també
havia tocat la gralla, però no podia aguantar-la. Em feien mal les
orelles, em feia mal tot: cada dos o tres compassos havia de
respirar. La veritat és que m'agrada sentir-la. M'agrada sentir-la
quan la toquen els altres (GIRALT
VIDAL, 1995: 8).
En
aquests anys participa en les festes majors de diverses poblacions,
no solament Sitges, sinó també altres indrets com Sant Pere de
Ribes i Vilafranca. I és en aquesta
mateixa època on comença la
seua producció com a compositor de melodies per a gralla que inicia
amb una cercavila gegantera que titula "Marxa-Atràs" i a
la qual seguirien un grapat d'obres senzilles al temps que atractives
per als sonadors i l'estat de la gralla -en general dels oboès
tradicionals a l'Estat Espanyol- en aquells dies:
Llavors
em vaig anar engrescant amb el Gener, el Febrer... Vaig escriure
l'Amic
Ramos,
un toc de matinades, el Vilanova, el Lolita,
un valset, el Cap de Creu (GIRALT
VIDAL, 1995: 8).
I
entre aquestes
tonades trobem la seua
cercavila "Gener"
que ha esdevingut no solament una tonada habitual entre els grallers
catalans, sinó també en una de les melodies principals
a la majoria dels repertoris
dels dolçainers valencians.
No
solament és una música força recurrent als passacarrers a terres
valencianes. Fins
a no fa gaires anys, aquesta tonada era l'emprada pels dolçainers
que assistien a la Dansà de la Mare de Déu dels desemparats que se
celebra en València el segon dissabte de maig per a fer la seua
cercavila inicial. També és una de les melodies que es fan sonar
habitualment a la Tabalada de santa Llúcia que té lloc el dia 12 de
desembre al barri dels Velluters del Cap i Casal, vespra de la festa
de patrona dels dolçainers. Igualment, va ser una de les cinc obres
escollides per a l'homenatge pòstum que els dolçainers varen retre
a Joan Blasco el 16 de març de 2016, tot just uns dies després del
seu traspàs.
Prova
de la seua popularitat, el tenim en el fet de que haja estat
enregistrada diverses vegades. La
colla
El regall d'Ontinyent la inclouria al seu treball De festa
amb "El Regall"
(1996), els Xirimiters de Castelló de la Ribera també la gravarien
al seu primer disc Anem de festa
(1998) o la colla Les Goles
d'Almassora al seu CD Anhels
(2003), són alguns dels exemples.
Però,
com va arribar a assolir tan gran popularitat entre els dolçainers
valencians en una època en que els medis de difusió eren els que
eren? Pel que respecta al
País Valencià, aquesta melodia apareix publicada per primer cop
l'any 1983 als quaderns que sota el títol genèric Dolçaina.
Tocates publica Joan A.
Blasco.
Concretament
apareix com a darrera obra que recull
a número 11 de la sèrie, amb el curiós nom de "Gener d'en
Riu" (1)
i amb l'autoria atribuïda erròniament al propi Joan Blasco.
Font. Blasco, 1983: 8 |
Font: Blasco, 1983: 2 |
Blasco
era un dels músics habituals a les festes majors de Vilafranca, on
va participar de forma continuada al llarg de 16 o 17 anys, des de
finals dels 60 fins a la dècada dels 80, és a dir, quan es compon i
es popularitza a Catalunya aquesta cercavila. I seria el moment i el
lloc on probablement tinguera notícia d'ella o fins i tot coneguera
personalment al propi Rius:
Se
celebrará el II Concurso
de Castellers, otorgándose al
vencedor el «anxaneta de
plata» y se procurará
repetir la contratación de los
«chistularis» de Estella
y los dulzaineros de
Valencia, visto el éxito del año anterior
(La Vanguardia
del dia 4 de juny de 1969, pàg.9).
No
solament
va participar a la Festa Major de
Vilafranca
del Penedés,
també va assistir
al mateix Sitges, on vivia i tocava Manel Rius, durant la dècada
dels 70. Allí va causar una forta impressió als grallers per les
seues qualitats tècniques:
...parla
d’alguns altres grallers i timbalers, com el Sebastià Sendrós
“Ros de les Cabanyes”, el “Jan Merenguet” i el Pere Galofré
“Peret del Pla” i remarca la qualitat destacada del dolçainer
valencià Joan Blasco en els anys que actuà a Sitges (a la dècada
del 1970)
(CUSCÓ, 2017: 7).
Siga
com siga, "Gener" va esdevenir ràpidament en tot un hit
dintre del repertori dolçainer, categoria que ha mantingut fins als
nostres dies en que continua essent una de les
tonades més recurrents per part dels sonadors al País Valencià. I
motius
que ho justifiquen no en falten.
Com afirma Joan Cuscó:
Les
músiques d’en Rius són peces fàcils de memoritzar, amb una
estructura clara i una harmonia senzilla però ben posada, de melodia
àgil i tècnicament accessibles. Aquests trets han estat fonamentals
per la seva popularització i ús continuats (BRÚ, 2009: 148)
Efectivament,
una anàlisi superficial de la melodia "Gener" ens revela
moltes de les claus que han afavorit el seu èxit i quines són les
raons de que haja estat tan difosa i emprada entre els dolçainers.
Per què és una cercavila molt "dolçainera":
En
primer lloc la seua estructuració presenta una regularitat basada en
quatre frases de vuit compassos cadascuna, amb un dibuix rítmic que
va repetint-se idènticament a totes elles. Fent servir figures de
blanca, negra i corxera, amb agrupacions de corxera amb puntet i
semicorxera que sovint apareixen a la part feble del compàs,
especialment en els darrers quatre compassos de la frase.
La
melodia està basada principalment en intervals curts, de 2a i 3a
principalment, amb excepció de l'inici de les frases 1 i 3 on
l'interval és de 4a ascendent (re-sol, dominant-tònica) i les
frases 2 i 4 on hi ha un salt de 6a ascendent (mi-do). I no passa de
la primera octava, sense haver de recórrer al registre agut. Amés,
la segon part de cada frase repeteixen el mateix dibuix melòdic en
forma de progressió per segones ja siga descendent, com ocorre a les
frases 1, 2 i 4 o ascendent com podem observar a la frase 3. Totes
les frases presenten inici anacrúsic i final masculí.
Harmònicament
està en sol Major, la tonalitat més habitual i còmoda per a
dolçaina (2), i comença l'obra amb tota una declaració
d'intencions: Re - Sol - Si, les tres notes que conformen l'acord de
triada Major de Sol. Dit d'altra manera: Dominant - Tònica - Mediant.
Sota, Cavall i Rei.
La
versió de Blasco presenta una segon veu escrita una 3a superior que
discorre de forma paral·lela a la melodia principal, dotant així a
l'obra d'una textura homòfona, nota contra nota, fet habitual dintre
de la música tradicional per a tabal i dolçaina i més encara en
aquelles dates. Posteriorment, el mestre Xavier Richart publicaria un
arranjament amb l'autoria ja especificada i correcta al seu treball
Estudiant la dolçaina. Tocates i estudis a dos veus de l'any
1995:
Font: Richart, 1995: 13. |
En
aquest cas, la transcripció apareix en un compàs de 6/8 i una
segona veu que presenta característiques molt més
contrapuntístiques, especialment als inicis i finals de les frases,
mantenint cert paral·lelisme en els compassos intermedis de cada
frase. Posteriorment, apareixerien altres arranjaments del mateix
autor novament adaptats al compàs de 2/4, tot i mantenir la segon
veu:
Font: Martí et alli, 2105: 34 |
És
per aquests motius, que reflecteixen senzillesa i, a l'hora,
elaboració i consciència del repertori tradicional i dels seus
usuaris, el que ha generat aquest gran èxit de la composició de
Manel Rius entre els sonadors valencians de dolçaina, ja que és una
cercavila que s'ajusta a les necessitats, expectatives i capacitats
dels dolçainers tant a les primeres etapes de la seua formació com
quan ja assolit un nivell tècnic destacable.
I
no ha estat l'única tonada dintre de l'obra de Manel Rius que molts
dolçainers han inclòs
com habitual dintre dels seus repertoris. Altres
cercaviles seues com "Febrer", "Març" o "Cap
de Creu" tenen les seues pròpies adaptacions i versions per a
dolçaina i són tocades freqüentment pels intèrprets del nostre
instrument, tot i que cap de elles ha aconseguit assolir l'èxit de
"Gener".
NOTES
1-.
L'article personal de tractament En/Na/N' tot i conservar-se en el
català oriental fa molt que es va perdre en la llengua d'ús comú
al País Valencià i més encara al dialecte apitxat que era el que
parlava Joan Blasco, i molt més encara al valencià parlat al Cap i
Casal on es va criar, vivia i treballava Blasco, on aquest article
roman com una mena d'arcaisme per a referir-se a personatges
històrics (el rei En Jaume I, Na Violant d'Hongria...), nomenclàtor
de carrers (na Rovella, na Jordana, en Llop, en Bou, en Sanç....) o
a la toponímia de diverses contrades (Callosa d'en Sarrià, la Font
d'en Carrós, Llocnou d'en Fenollet, Canet d'en Berenguen, Serra d'en
Galceran...).
2-.
Estem referint-nos en tot moment a les notes transportades al sistema
de lecto-escriptura habitual hui en dia per a dolçaina valenciana i
que situa el Re per sota de la primera línia del pentagrama com a
nota més greu i que es correspondria amb un La en so real en el cas
de la dolçaina curta o amb un Sol en so real en el cas de la
dolçaina llarga.
BIBLIOGRAFIA
ANÒNIM.
La saga Blasco; mestres. València, 2014.
CUSCÓ
I CLARASÓ, Joan. Felicíssim Cloquell Fabregat. Ribes, 2017.
GIRALT
VIDAL, Lluís. Converses amb músics de Festa Major. Separata
del programa de Festa Major de sant Pau, 25 de gener de 1995. Sant
Pere de Ribes, 1995.
BRÚ
BRÚ, Judit. "Manel Rius Ramos: Músic de Ginestar" dintre
de Miscel·lània del CERE, nº20, Flix, 2009. pàg. 145-148.
BLASCO,
Joan A. Dolçaina - Tocates, nº11. València, 1983.
RICHART
PERIS, Xavier. Estudiant la dolçaina. Tocates i estudis a dos
veus. València, 1995.
MARTÍ,
Cristina / SORIANO, Rafa / RICHART, Xavier. Estudiant la dolçaina.
Mètode elemental 02, València, 2015.
MOLERO,
Esteve. Manel Rius. Autor de música anònima. Sant Pere de
ribes, 2015.
Comentaris
Preguntat per l'origen i motivaciones d'aquestes peces, en Rius, a qui vaig poder entrevistar l'any 2001, va comentar-me, amb gran humilitat, que simplemente buscaba melodies senzilles que s'adaptessin a la tessitura de la gralla seca, donat que en aquells moments (anys 60) gairebé no es coneixia repertori...
La seva enorme capacitat per treuere melodies simples però efectives, el feren ja punt de referència ben aviat. Seguí escrivint i anotant tonades fins poc abans de morir...
En Rius va conèxier personalment en Joan Blasco a primers dels any 70, a Vilafranca i a Sitges, sent gairebé amb tota seguretat a través d'ell com traspassà a la dolçaina.
Jordi Milà (Sitges)
No sé si l'anònim de segon comentari també és Jordi Milà però li agrairia que em fera arrivar l'opuscle que comenta al meu correu elctrònic: tabaletpau@hotmail.com.
Moltes gràcies pels comentaris!!
Recordo els meus començaments amb l'Escola de Grallers de Sitges a mitjans dels 70 que, a la Festa Major de Sitges venien a tocar en Joan Blasco amb el seu fill de timbaler i els Gaiteros de Estella.
En Manel Rius per aquestes dates tocava el flabiol amb el Ball de Cercolets. Amb en Joan Blasco i en Manel Rius havíem tingut moltes converses entre els actes de la festa i d'aquí segurament es van conèixer.
Com anècdota recordo que mentre esmorzàvem a la Festa Major, crec que era dels Monjos, en Blai Fontanals li va demanar a en Manel que li escriguès una peça per a tocar amb la gralla, llavors va agafar un tovalló de paper del bar i en 10 minuts va composar la peça.
Felicitats pel blog.
Com en el cas del testimoni de Jordi Milà són de gran utilitat, ja que venen a confirmar l'itinerari seguit per aquesta obra fins a introduïr-se plenament en el repertori dels dolçainers valencians.