Ara
que comença el curs, molts alumnes, tant novells com de més
veterans, es pregunten -ens preguntem- que i com fer per tenir el seu
instrumental en les millors condicions. Realment no existeix un
sistema únic i inequívoc de dur-ho a terme, i respon més a
l'experiència, als hàbits i manies de cadascú
que no pas a un mètode establert. Respecte
a aquest tema no hi ha cap manual de consulta ni cap llibre on es
detalle el que comentarem
tot seguit. Circulen
alguns escrits per la xarxa en forma d’article,
algunes fotocòpies amb
apunts de cursets i alguns
cometaris breus a
la més variada bibliografia
que presenten les mateixes virtuts
i els
mateixos defectes que les
línies que segueixen a continuació: estan basats en l'experiència
personal de qui ha redactat eixe article.
Per
tant, i açò cal
deixar-ho ben clar, les
coses que a continuació s'afirmaran
no són procediments
científicament demostrats
i no responen a un treball
empíric sota l'asèpsia
d'un laboratori. Són
accions que he anat observant i comprovant al llarg del temps.
Explicaré alguns trucs i
hàbits que tinc per costum fer, el que a mi em va bé i el que no, i
perquè
em va bé i perquè no. Totes
les pràctiques que jo propose
-tant les que em semblen més útil com les que m'ho pareixen
menys-
les he experimentat, i si no ho
he fet ho faig constar a
l'escrit. Amb
això, vull recalcar-ho
les vegades que calga, he
de dir que
el fet que a
mi em funcione no vol dir que siguen una
veritat inqüestionable o
que li haja de funcionar a tothom, només faltava.
El
primer que cal que tinguem clar és que un correcte manteniment, tant
de la dolçaina com de la canya i el tudell, ens ajuda a tocar més
còmodes i a perllongar la vida del nostre instrument.
Aquesta afirmació pot semblar pretensiosa, a diferència d'altres
instruments la dolçaina no té pistons, ni claus, ni sabatilles, ni
vàlvules, ni cap altre mecanisme que precise a priori d'un
tractament específic per al seu bon
funcionament, però dur a terme la
neteja i el manteniment ens evitarà
certs problemes i obliga
indefectiblement a una revisió què ens
facilitarà
la detecció de situacions que poden
derivar en incidents més greus que d'altra forma solen passar
desapercebudes: una canya amb la
part exterior de les pales neta
ens permet detectar si s'ha obert alguna escletxa resseguint la línia
de les fibres, un tudell sense la pàtina conseqüència de la
descurança ens permet veure deformacions
o rebaves a la boca que
poden fer malbé l'interior de la canya, bonys
i aplanaments que poden afectar el
só, o petits porus (com de vegades
ocorre a la línia de la soldadura del
tub) per on pot escapar-se part de
l'aire, una dolçaina correctament
hidratada ens pot estalviar d'algun que altre clavill, etc.
I
després està el tema de la salubritat i el respecte. És molt
desagradable quan un alumne et diu de provar una canya per què "no
va bé" i la canya està plena de brutícia o, fins i tot, fongs
com a conseqüència de què
s'ha florit per una pràctica incorrecta. Encara conserve una canya
que li vaig comprar a un dels meus primers alumnes i que faig servir
com a exemple del que acabem de dir. Creia que no tornaria a veure
altre exemplar en les mateixes condicions. Dissortadament estava
equivocat.
En
aquest sentit, poca broma. Cap
a l'agost de l'any 2016 una notícia saltava a les planes dels diaris
de mig món
a partir de l'article "Bagpipe
lung; a new type of interstitial lung disease?" publicat a
la versió
on-line
de la revista científica Thorax.
Es
feien públics els resultats de la investigació mèdica arran de la
defunció
dos anys abans d'un gaiter
britànic
de 61 anys.
Les conclusions assenyalaven que la seua mort havia estat
conseqüència d'una pneumonitis provocada per la inhalació dels
fongs que havien crescut a la seua gaita.
Tampoc
cal posar-se dramàtics:
els investigadors apunten al
fet
que la inhalació va ser continuada al llarg de molts anys,
i estem parlant d'un cas excepcional.
Però és un exemple
-cruent i extrem- de les conseqüències que pot tenir uns
costums
antihigiènics.
NOTA:
Per qüestions d'espai i amb la voluntat de no fer-me reiteratiu no
m'aturaré a explicar cadascun dels termes específics referents a
les diverses parts de l'instrument. Si hi ha algun dubte, podeu
consultar en aquest mateix blog les entrades referents al vocabulari:
http://memoriesduntabaleter.blogspot.com.es/2015/05/vocabulari-danar-per-casa-1.html
http://memoriesduntabaleter.blogspot.com.es/2015/05/vocabulari-danar-per-casa-i-2.html
Del
mateix mode demane disculpes de bestreta pel vocabulari o les
afirmacions alienes al meu camp de formació i estudi ja que, de ben
segur, no són tan acurades com seria de desitjar. En aquest sentit,
seran referits aspectes relacionats amb fenòmens físics o químics,
la biologia, la farmacèutica o altres qüestions vinculades a les
ciències naturals que escapen als meus camps de coneixement, amb la
qual cosa és possible que la informació aportada continga
inexactituds.
El
tudell
El
tudell, per a molts, és “el germà tonto” de la família. Els
dolçainers generalment tenen molts miraments amb la dolçaina (per
qüestions de sonoritat, d’estètica, del material amb què
està feta...) i la canya (per la duresa,
la facilitat a l’hora de fer el registre agut, les qualitats
tímbriques...)
però al tudell no li presten gaire atenció.
En
aquest sentit, la
higiene del tudell és també una part fonamental que molts
dolçainers passen per alt i no presten gens
d'interès.
Però
a
dintre del tudell es dipositen de seguida restes de saliva i brutícia
que, a més de ser poc higiènic pot generar alguna alteració en el
so. Aquesta
mescla de saliva i brutícia produeix una mena de tarquim
que s’apega a la paret interior del tudell i quan s’amuntona en
excés resta
vibració provocant un amortiment
del
so,
restes dipositades a la zona la boca poden dificultar el pas de
l'aire i produir sorolls estranys, etc.
Per això, l’interior s’ha de netejar amb certa regularitat,
a ser possible
mentre encara està humit
després d'usar-lo perquè
siga més efectiu.
Hi
ha diverses formes per a dur a terme aquesta neteja: es pot utilitzar
una mena de netejador semblant al de les pipes de fumar, altres opten
per fregar l’interior amb un bastonet per a les orelles,
cotó-en-pèl...
Jo generalment faig servir una mica de paper higiènic o un mocador
de paper que enrulle
deixant-lo ben fi a la punta, després el faig passar per l’interior
des del cul fins a la boca des d’on l’estire a poc a poc. El
paper absorbeix les restes de saliva i al fregar contra les parets
neteja restes de brutícia que generalment presenten un aspecte
verdós (semblant al borró que s’acumula a les parets de les
bases).
En
qualsevol cas, una cosa tinguem
clara: la neteja interior
del
tudell s’ha de fer amb
la canya treta.
Si ho
feu
amb la canya posada,
podeu
estar empentant
i desplaçant
part de
la porqueria cap a l’interior de la canya.
La
neteja exterior no és tan necessària com la interior. Es pot dur
a terme
de forma ocasional i, sovint
però no sempre,
respon més a una qüestió d’estètica que de necessitat. Podem
fer servir
algun tipus de netejador de metalls
que hi ha al mercat:
hi ha líquid, en forma de cotó-en-pel,
etc.
És un mètode eficaç i senzill de realitzar,
econòmic i
estem
parlant de
productes
fàcils
d'aconseguir.
El grau de corrosió que puguen tenir aquests netejadors -almenys els
d'ús domèstic
que podem trobar a botigues i supermercats- no afecta el
llautó,
amb la qual cosa no cal preocupar-nos per fel malbé el tudell
com a
conseqüència
de la corrosió.
L'únic inconvenient, per posar algun obstacle, és que fa
una mica de mandra
aplicar el producte, esperar
uns minuts deixant
que actue, retirar-lo amb un drap sec...
Altre
sistema altament efectiu i ràpid és el de fregar-los amb
esparts
metàl·lics.
Fins a temps molt recents he estat reticent a aplicar aquest mètode
en considerar que la
fricció de l'espart disminuïa
gruix
a
la
xapa de
llautó i això podia derivar en una alteració de les condicions
sonores del tudell.
Sovint he
escoltat
afirmar
que en enlluentar-lo amb l'espart es provoca una erosió a
la superfície del llautó restant-li espessor i conferint-li un
timbre més metàl·lic i més procliu a l'aparició d'harmònics.
Després d'un parell d'anys utilitzant
aquesta llana d'acer -com es
diu tècnicament-
em sembla un sistema de neteja
ideal:
és econòmic (per
3
o 4
euros teniu
rolls
de 150 grams), fàcil
d'aconseguir (a ferreteries
i grans superfícies com Leroy Merlin),
ràpid
i net, permet
tant la neteja eficaç
de
la part externa
com
de
la
interior
(en
aquest cas pot fer-se en sec sense problemes) amb
gran eficàcia i, a més, deixa el tudell lluent i com nou.
L'efecte de
desgast
sobre el llautó -en cas
que existisca-
és imperceptible
a l'oïda,
almenys jo no he notat cap diferència ni tan sols en tudells
sotmesos diverses vegades a aquest tractament.
Comparativa del mateix tudell abans i després de la neteja amb llana d'acer. |
Altres
es decanten per mesures més dràstiques com submergir els tudells
durant un minut en una cassola d’aigua bullent mesclada amb aigua
oxigenada en una proporció de 2/1 (2 parts d'aigua corrent per 1
d'aigua oxigenada) (Anònim, s/d: 1), però aquest sistema és molt
poc efectiu. Pràcticament no treu la brutícia i, a més, l'aigua
oxigenada és un poderós oxidant.
També
hi ha qui opta per diferents mixtures, com aigua igualment bullent a
la qual li aboquen unes gotetes de vinagre o, fins i tot, aigua amb
unes gotes de lleixiu. En tots dos casos neteja (després de
fregar-ho amb un drap) la brutícia superficial, però ni de bon
rondal s'apropa a l'acció de la llana d'acer. Amb tot, compte amb
aquesta darrera fórmula -la del lleixiu- ja que d’entrada li
llevarà part de la lluentor al metall deixant-lo mat i enfosquit,
però a més cal tenir en present que el lleixiu és altament tòxic.
A l'esquerra: tudell netejat amb llana d'acer A la dreta: tudell netejat amb aigua i lleixiu |
És
interessant, parlant del tudell,
comentar el material que fem sevir per recobrir l'espàrrec
i que s'ajuste al
forat tudeller de la dolçaina. Antigament solia emprar-se fil de
cosir amb aquesta finalitat,
i era la rutina aconsellada pels mestres i pels mètodes:
La
parte inferior, entre arandela y base, se rellena de hilo hasta que
ajuste en el orificio del cubilete (Blasco, 1981: 9).
La
part que s'introdueix en la dolçaina s'omplirà de fil fins que el
tudell entre a pressió en l'obertura del gobelet. Això és per dos
motius: el primer, per tal que hi estiga ben subjecte i no balle; el
segon, per tal que no s'hi escape gens d'aire (Ahuir, 1989: 13)
Però
aquest material,
per més que la "tradició"
el tinga en alta consideració,
no
deixa de presentar
certs problemes. En
estar elaborat
principalment amb fibres naturals -generalment cotó-
considerablement
hidròfiles, pot
variar el gruix del bri de fil en funció del grau d'humitat o
sequedat que presenta, per això de vegades no acaba d'ajustar
correctament al diàmetre del forat tudeller. S'embruta
amb moltíssima
facilitat i acumula una quantitat notable de porqueria. A
més, reté
molt la humitat,
amb la qual cosa al
cap de
poc temps es podreix o pot presentar fongs.
De
fet, molts dels
que recorren a aquesta pràctica afegeixen una capa de cera fosa d'un
ciri sobre el fil amb l'esperança de limitar alguns d'aquests
inconvenients i disminuir la fricció del fil
amb l'ànima de l'orifici
superior de la dolçaina.
Però la cera
és un material molt mal·leable,
en dies de molta calor o
determinats ambients (com les elevades temperatures que poden
donar-se al maleter d'un cotxe) es
reblaneix
i es deforma,
o perd l'adherència
i el tudell comença a "ballar" i
a moure's mentre toquem.
Altra
opció, molt difosa en els darrers temps és l'aplicació
de tefló, un polímer d'ús
creixent en moltíssims àmbits des del seu descobriment en 1938:
des de la indústria aeroespacial fins a
la fontaneria o els atifells de cuina.
Sol emprar-se el format de cinta que habitualment
és
aplicat
pels llanterners per tal
ajustar
el diàmetre de les canonades al de les juntes
i evitar fuites.
És econòmic i fàcil d'aconseguir, ràpid d'aplicar i net, pot
netejar-se
o substituir-se
amb facilitat si s'embruta,
i les seus característiques antifricció i resistent a la corrosió
garanteixen una durabilitat
notable.
Certament, al principi cedeix i fa la sensació que el tudell
"balla", però després d'un parell d'aplicacions el tefló,
si està correctament posat,
queda fort i segellà perfectament.
En
qualsevol cas, per molta cura i per molt que ens ocupem d’ells, els
tudells tenen una vida limitada. Com tot en aquesta
vida, l’ús continuat farà que progressivament vagen perdent part
de les seues qualitats, el metall envelleix, les
soldadures s'obrin, la
saliva també fa el seu paper... Per això cal revisar el material
periòdicament i canviar-lo si és necessari. No hi ha una pauta
general establerta sobre la vida
útil
dels tudells, però un tudell ben cuidat pot durar-nos uns quants
anys.
BIBLIOGRAFIA
AHUIR,
Xavier. Mètode
de dolçaina,
València, 1989.
ANÒNIM.
"Informació del curs de canyes impartir per Alejandro Blay a
Banyeres de Mariola", Banyeres de Mariola, s/d.
BLASCO,
Juan. Metodo
de dulzaina,
València, 1981.
Comentaris
Havia sentit parlar-ne d'aquest sistema, però la veritat és que no recorde haver-ho vist mai. De fet ni m'enrecordava d'ell fins que ha llegit el teu comentari. Pot ser que fa algun temps comercialitzares tudells amb suro o això ho he ensomniat jo? I també... quin sistema empres per salvar la connicitat de l'espàrrec?
Jo als tudells els done brillantor per fora amb un retall de fregall dels verds, menys abrasiu que lacer i fa la seva funcio.
De posar aladins i tal no vull. La olor a quimic que fa tan prop de la boca.
Sobre encaixarlo doncs fil i una ultima capa de teflón, que es la que es va canviant en el temps.
Salutacions!
Una abraçada!