Al
llarg de les darreres setmanes hem vist com la simplificació -no
sempre malintencionada, cal remarcar- que s'amaga darrere de l'ideari
tardoromàntic i que es reflecteix a eslògans periodístics i
divulgatius com "els nostres avantpassats" o "els
primers valencians" ha estat aprofitada per a inocular el
pensament acientífic i fanàtic amb una clara direccionalitat
política. I els ibers, gent soferta com pocs, s'han convertit com la
clau que obre tots els panys per als defensors de la dogma xovinista
regional. I així, com no podia ser d'altra manera, se'ls atribueixen
les més variades creacions.
Quan
la gènesi d'algun fet o circumstància originària no estan prou
clars, quan no hi ha suficients elements per a fixar el seu moment de
naixença, quan aquest no es pot concretar i determinar en una línia
cronològica, fins i tot quan les evidències científiques no
concorden amb el seu pensament polític... automàticament passa a
ser considerat patrimoni dels ibers, per més que no hi haja cap
indici que ho certifique. En aquest sentit, el diari Levante-EMV
publicava a les seues pàgines del dia 6 de setembre de 2012 la
columna signada per Baltasar Bueno (1) on sota el títol "Els
Porrots: Danza Guerrera al Cristo de Silla" afirmava mancat de
tota reserva:
Se
dice de ella que es una danza de origen greco-romana, pero tiene
visos y maneras de ser ibérica, de las primeras tribus de las que se
tiene noticia como habitantes de las tierras valencianas, tribus
bajadas de la cercana Edeta
(...).
La
música es también muy primitiva cuyo instrumental ha derivado a
tamboril y dulzaina, clásicos y típicos de la tierra.
No
content amb la consideració de "dansa greco-romana" amb
que habitualment i sense cap fonament es referit aquest ball ritual,
l'autor
-periodista
sense
cap tipus de
formació
coneguda
en
l'àmbit de la Història i encara menys estudis
pel
que es refereix a la
musicologia
o
la
dansística-
va
un pas més enllà i s'atreveix
a asseverar,
sense
aportar cap prova
documental que valide el seu argument,
que
"tiene visos y maneras de ser ibérica".
I atribueix,
igualment sense
referir
cap font històrica,
aquesta
presència d'ibers
al
poble de l'Horta Sud
com a conseqüència d'una suposada migració des
del nord
de les tribus iberes edetanes
(2).
Imatge dels Porrots de Silla en 1929. Font: Ajuntament deSilla |
Literatura
pamfletària, sentències
absolutes promulgades sobre
la base de
no res, paranys
argumentals i
filigranes
verbals constituïdes
com la principal
estratagema per dissimular
la
distorsió que
suposa elevar a categoria de
fet històric el
que en realitat no
passa de ser
un
encaboriament il·lusori.
No
és l'únic ni el primer a
sostenir
que l'origen
dels Porrots
remuntava a la fosca nit els mil·lennis. Juan Garcia Atienza, un
autor dels
que actualment es qualifiquen fent servir l'eufemisme
d'"heterodox"
(3),
afirmaria
en 1997:
Con
toda probabilidad, de orígenes anteriores al cristianismo, en la que
los jóvenes vestidos en atuendos parecidos a gladiadores romanos y
con las porras que les dan nombre bailan ritmos guerreros de hondo
arraigo, acompañados de dulzainas y tabales (citat
per Saragossà, 2000).
En
realitat, els pocs estudis que s'han apropat a aquesta dansa ritual
de
manera rigorosa
-recomanable la lectura dels treballs de Saragossà Saragossà
(2000)
i Atienza
Peñarrocha
(2000)-
presenten
certa disparitat a l'hora de fixar la seua antiguitat.
Alguns
autors, amb
no pocs jocs malabars han
pretès retrotraure l'origen d'aquesta dansa a la Baixa Edat Mitjana
i
la
consideració de que
es tracta d'una
reminiscència medieval ha estat una constant
des de fa dècades.
Eduard López-Chavarri es manifestava a meitat del segle XX
en aquest sentit, no sense fer-se un cert embolic
pel que fa als balls i les seues respectives poblacions
d'origen:
Hacia
el sur de la capital aparecen muchas danzas típicas en las riberas
del Júcar, algunas todavía medievales en su origen, como los
"tornejants" de Silla, los
Alcides o "Porrots" de Algemesí, Sueca, etc
(Lopez-Chavarri Andújar, 1956: 38).
Repetit
com a consigna, molts altres autors s'han fet ressò d'aquesta
suposada antiguitat, però no s'ha aportat cap dada rellevant que
puga sustentar la validesa de tal afirmació.
Tot
i que, atès
que
les evidències documentals no es remunten molt
més
enllà del segle XIX, és probable que calga situar el seu origen al
segle XVIII o a tot estirar el XVII:
El
hecho de que una danza de estas características estuviera incluida
en el "Ball de Torrent" me lleva a pensar que bailes de
este tipo debían estar más extendidos en el pasado de lo que
comúnmente se cree, es decir, que se ejecutaban en diversas
poblaciones, incluso quizá formaban parte del folklore torrentino.
Es posible que esta Danza de Alcides naciera en el siglo XVIII, época
de la Ilustración y de gran auge de los estudios grecorromanos; que
se extendiera por mimetismo, que fuera incorporada al "Ball de
Torrent", y que tan sólo se conservara en Silla y en Picassent
(Atienza, 2000: 210).
A
col·lació d'aquesta
última cita,
cal explicar que
el ball dels Porrots també figurava com un dels números que
conformaven el Ball de Torrent, concretament el conegut com "Homes
de Força" o "Alcides".
I
testimonis
coetanis
ja apunten
en la direcció de que els Porrots de
Silla foren
un transvasament
del número dels Alcides
del
Ball
de Torrent.
Un text
anònim -que José Ruiz de Lihory data a principis del segle XIX-
localitzat a l'arxiu de
José Enrique
Serrano Morales i reproduït el 1903 pel mateix baró d'Alcalalí,
assegura que
l'expansió d'aquesta interpretació
pantomímica per diverses poblacions està darrere de la
gènesi
d'altres representacions:
Andando
el tiempo, y progresando
todo
como era regular, no han sido ya los de Torrente los únicos que se
sirvieron de aquella escena mítica para base, digámoslo así, de un
baile general; muy buenas mogigangas se han ejecutado en Liria por
sus vecinos, y también en Silla, y en ocasiones aun se han lucido
con ellas los naturales de la capital (Ruiz de Lihory, 1903: 160).
Tampoc
hi ha cap fonament que
avale la sentència
afirmada
de què
"la música es también
muy primitiva"
-i entenem que per "primitiva" s'està referint novament
als ibers-, almenys la versió actual que és la que l'autor de
l'arenga ha
escoltat
i coneix.
És,
com tantes
altres vegades,
una afirmació que l'articulista
s'ha tret del
barret pel simple fet que li ve de gust, sense cap raó,
testimoniatge, corroboració, evidència
ni
argumentació.
Els
diferents temes que componen la dansa en l'actualitat,
estructurats en frases de vuit compassos,
presenten clarament les característiques pròpies de la música
tonal,
la qual cosa la retrotrauria al segle XVII
a tot estirar.
Una
harmonització elemental a quatre veus,
prenent com a soprano la melodia de la dolçaina,
és suficient per a
comprovar
aquest fet:
Com
veiem, presenta una seqüència d'acords integrada pels graus
I-II-V-I, amb
el II grau actuant com a dominant secundària
sobre el V,
i acabant
amb
l'acord de dominant i el de tònica en estat fonamental, la qual cosa
ens condueix indefectiblement a parlar d'una Cadència Autèntica
Perfecta. Per tant, i
a no ser que Baltasar Bueno tinga
al seu poder
documentació que retrotrega un parell de mil·lennis en
el temps la
música tonal, hem de concloure que l'afirmació referent a la
suposada antiguitat de la melodia no passa de ser una fantasia més
de
l'autor
(4).
Però
és que les
mateixes melodies
o semblants estan presents en altres peces del repertori tradicional
de dolçaina com les del
Ball
de les Pastoretes
de l'Alcúdia
sense que ningú pretenga atorgar-li una provinença mil·lenària.
El
ritme que s'aplica tampoc evidencia inequívocament que siga d'una
antiguitat notòria, és
el
comunament denominat "ritme de marxa"
escrit sobre un compàs binari
que
podem escoltar en multitud d'obres actuals.
La
denominació amb què
al llarg del segle XIX i
part del XX es
referida freqüentment -tant la versió de Silla
com el
número del
Ball
de Torrent-
de Ball
dels Alcides
ha estat també objecte d'anàlisi per tal de poder fixar una data
aproximada de l'aparició de la dansa.
És
la fórmula emprada per a designar aquesta dansa en la majoria de la
documentació de la segona
meitat del segle XIX i principis del XX, tant pel que fa als articles
periodístics
de l'època com a les cites dels diversos programes festius
reflectits
a la premsa. Respon a un cultisme evocador de la mitologia grega
-Alcides
és el nom de naixement d'Hercules,
en honor del seu avi Alceo- la qual cosa ha portat a barrinar
com a possible origen
alguna de les etapes històriques en què
el món clàssic va tornar a estar en plena vigència, bé al segle
XVI amb el Renaixement
i la seua reivindicació dels valors de la cultura grecollatina
(Saragossà, 2000)
o
bé
al
segle XVIII amb el
revifament dels estudis clàssics de la mà de
la Il·lustració
(Atienza, 2000: 210).
Si
bé és cert que aquest revifament de la cultura clàssica pot estar
al darrere de la denominació,
tampoc
cal
no
perdre de vista que aquest
mot "alcides", que avui
dia és un cultisme,
al segle XIX formava part del lèxic de la parla comuna
per designar als artistes atlètics:
gimnastes,
halteròfils, equilibristes,
volantiners, contorsionistes i, en general, tot aquell que fera gala
de ser un portent físic en acrobàcies o altres disciplines
començaria
ser conegut sota aquesta denominació.
Gravat d'acrobates acompanyats de músics de Jean Henry Marlet (1822) |
I
per descomptat
també incloïa
als homes (i dones) forçuts dels espectacles de circ -recordem
que altre dels noms amb què
sovint es denominada la dansa és
la de "hòmens
de força"-
els
quals solien adoptar vestimentes exòtiques per als seus números:
tratges amb estampats de lleopard
o de qualsevol altre gran felí amb els
quals
sovint també apareix representat l'heroi Hèrcules
en l'imaginari popular del vuit-cents,
estètica
d'imitació grecollatina segons els estereotips
de l'època... Els
sobrenoms adoptats sovint per aquests atletes s'inspiren igualment en
personatges
de força extraordinària provinents
o
inspirats en el
món antic
(ja foren reals o ficticis):
Samsó, Goliat,
Ursus,
Colossus...
i per descomptat Hèracles
-un
exemple ilustratiu
al respecte d'aquesta inclinació
és
Hèrcules,
el
forçut del film de culte Freaks
de 1932
interpretat
per l'actor
Henry Victor-
són
noms que es
convertiren en gairebé tòpics
a l'hora de referir-se a aquests artistes.
Imatge del prussià Eugene Sandow (1867-1925), consiedrat pare del culturisme modern, carregat amb un porrot. |
El mateix E. Sandow amb vestimenetes i envoltat d'elements estètics de clara inspiració clàssica. |
Strongman (ca. 1900) proveït igualment amb un porrot |
La
denominació va ser tan popular que diversos
diccionaris publicats entre 1852 i 1918 afegeixen a la seua entrada
"Alcides" definicions com "hombre
muy forzudo" o "hombre de grandes fuerzas ó que se
ejercita
en juegos que las requieren y suponen, etc."
En aquest sentit, en 1892 Gonzalo Valero feia una descripció del
Ball de Torrent
on no els atorgava major simbolisme,
ni cap inspiració històrica:
Alcides:
Eren uns quants individuus disfressats de tals, am grans maces o
porres a les mans,
qu'al sò de la música feien varis exercicis de força i d'equilibri
(Valero, 1893: 243).
Cartell de Circo Price que en 1946 encara feia servir la denominació d'alcide per als hòmens de força |
Amb
això cal concloure que cap
dels
suposats
indicis d'antigor
gairebé
mitològica
que
s'atribueixen a aquesta dansa ritual descansa
sobre un bastiment documental. No
solament no s'aporta cap prova del
fet
que el Ball
dels Porrots
siga d'origen ibèric sinó que tampoc les referències a les
denominades comunament "danses pírriques" dels grecs o
danses de tipologia guerrera a l'Europa de l'edat mitjana són
suficient aportació per situar
la representació de Silla en un punt de la cronologia insòlit.
Encara
més, tots
els elements que envolten a la dansa són
fàcilment explicables
sense
necessitat de remuntar-se a les civilitzacions protohistòriques
o clàssiques:
la indumentària
-que varia
al llarg dels anys i que en determinats moments es
podia llogar a Casa Insa
de València-,
les diverses denominacions, la peculiar coreografia, les
característiques musicals de les
diferents
melodies...
Aquestes són les dades amb les
quals comptem, les que podem analitzar i sobre les que podem
teoritzar. La resta són solament fantasies, fabulacions,
martingales, divagacions, quimeres i anhels de lluir un pedigrí. En
definitiva, un exercici literari sense cap tipus de fonamentació
científica, especialment quan no es presenta ni una sola dada
documental que puga suportar aquestes afirmacions.
Conclusions
Al
llarg de les diverses entrades que conformen el present article hem
pogut comprovar com diversos autors han situat en la cultura ibera
determinades manifestacions culturals actuals vinculades a l'actual
música tradicional valenciana. Dues tendències, no sempre
independents l'una de l'altra, es detecten a primer cop d'ull: per
una part el postulat romàntic que persegueix atorgar la màxima
antiguitat possible com un medi d'autoritat, de consolidació d'una
identitat; per l'altra, la creació d'una genealogia fantàstica
vinculada a una tendència política ultraconservadora que persegueix
minimitzar i anul·lar els efectes de l'herència associada al procés
de reconquesta i repoblació iniciats al segle XIII.
En
qualsevol cas, totes dues vessants presenten el mateix problema: no
solament no estan sustentades en evidències irrefutables, sinó que
bàsicament s'aixequen sobre intuïcions i creences sense cap base
documental. Fins i tot, en alguns casos deriven, directament, d'una
invenció, d'una mantàfola del mateix autor. En aquest sentit, cap
dels autors que han aventurat aquest lligam entre la cultura ibera i
les pràctiques actuals ha aportat una sola concloent que valide la
seua teoria. Però encara més, moltes de les afirmacions formulades
no responen a una realitat i són fàcilment rebatibles per poc que
les posem sota el focus d'una mínima crítica.
No
és un fenomen nou, i el sempre directe i incisiu arabista
carcaixentí Julián Ribera i Tarrago (1858 - 1934) ja ho denunciava
en la seua esmolada verba als seus dies:
Pero
el caso es que no permanecen en actitud de duda o de abstención,
reconociendo que lo que se ignora, se ignora; sino que, olvidando esa
burla de los busca-orígenes, acaban por atreverse a dar un
salto tremendo en la historia de la música: aquello cuyo origen se
ignora debe ser, a juicio de ellos, lo que se conserva de los tiempos
primitivos, y, por tanto, esas piezas cuyo origen se desconoce deben
de venir de muy lejos, muy lejos, de los pueblos más antiguos, de
los celtas, es decir, de gentes cuya música no se sabe lo que fue.
He
aquí un procedimiento de alquimia intelectual mediante el que dos
cosas desconocidas se convierten en dos bien conocidas: el origen de
esa música y la naturaleza especial de la de los pueblos primitivos
(Ribera, 1927: 48 i 49).
NOTES
1-.
Baltasar Bueno Tàrrega (Foios, 1949) és un
periodista
de dilatada trajectòria en diferents medis escrits i audiovisuals de
la ciutat de València. Secessionista lingüístic confés i autor
d'una copiosa obra de caràcter acientífic, és
considerat com un dels grans tòtems intel·lectuals
del
blaverisme
contemporani.
2-.
En realitat, els
primers indicis de
poblament al
terme
de Silla estan
documentat al
segle II-I
a.C amb l'establiment
d'una villae
romana
a la partida de l'Alter.
Respecte al nucli
urbà de l'actual població els
seus orígens serien
encara més tardans
situant-se ja en l'època de l'Alt Imperi, concretament al segle I-II
d.C,
amb el territori valencià plenament romanitzat.
Ara
com ara,
per tant, no
hi ha cap resta material ni evidència documental que certifique
l'existència de
cap
suposat assentament ibèric
com pretén Baltasar Bueno,
ni de tribus provinents d'Edetània
ni
de cap altre lloc.
3-. Juan Garcia Atienza (1930-2011) va ser un cineasta valencià amb una prolífica obra literària que sura entre el relat de ciència ficció i la producció pseudocientífica de caràcter esotèric, entre la divulgació i la pseudohistòria, fins al punt que s'ha convertit en un dels autors de capçalera dels aficionats als fenòmens paranormals i dels autodenominats "amants del misteri". Títols com La mística solar de los templarios, En busca de la historia perdida, Los supervivientes de La Atlántida o La gran manipulación cósmica entre altres del seu ampli catàleg són una mostra reveladora del tarannà de gran part de la seua producció.
3-. Juan Garcia Atienza (1930-2011) va ser un cineasta valencià amb una prolífica obra literària que sura entre el relat de ciència ficció i la producció pseudocientífica de caràcter esotèric, entre la divulgació i la pseudohistòria, fins al punt que s'ha convertit en un dels autors de capçalera dels aficionats als fenòmens paranormals i dels autodenominats "amants del misteri". Títols com La mística solar de los templarios, En busca de la historia perdida, Los supervivientes de La Atlántida o La gran manipulación cósmica entre altres del seu ampli catàleg són una mostra reveladora del tarannà de gran part de la seua producció.
4-.
Cinc
cèntims del mateix ocorre
amb les transcripcions de la partitura més antigues que
tenim documentades.
La
del Ball
dels Alcides
de Gonzalo Valero de 1884 que ha restat inèdita fins a temps molt
recents està vinculada al Ball
de Torrent
i presenta melodies parcialment coincidents amb l'actual.
Igualment la titularia el jesuïta Mariano Baixauli al seu manuscrit
de principis del segle XX, però en aquest cas ja situa la
localització de la peça específicament a Silla,
on
recull dues versions també semblants
en
part amb
l'actual interpretació.
La transcripció recollida per Eduardo M. Torner en 1938, qui ja la
nomena pròpiament
Danza
"dels Porrots",
s'apropa encara més al ser dues frases que coincideixen en les
primeres de la melodia que s'executa als nostres dies. En tots els
casos,
les transcripcions presenten les
mateixes
característiques tonals.
BIBLIOGRAFIA
AMADES, Joan. "El Ball de Torrent" dintre de Anales del Centro de Cultura Valenciana, nº32, València, 1953.
ATIENZA PEÑARROCHA, Antonio. "Las danzas de "Els Porrots" de Silla y "Els Bastonots" de Picassent (Valencia)" dintre de Revista de Folklore, nº234, Valladolid, 2000.
LÓPEZ-CHAVARRI ANDÚJAR, Eduardo. Folklore musical español. Madrid, 1956.
RIBERA I TARRAGÓ, Julián. "Para la historia de la música popular" dintre de Boletín de la Real Academia de Historia, vol. 90, quadern 1, Madrid, 1927.
RUIZ DE LIHORY, José. La música en Valencia, València, 1903.
SARAGOSSÀ SARAGOSSÀ, Joan Carles. "Dansa del Porrots de Silla" dintre de Algudor. Revista del Centre d'Estudis Locals de Silla, nº1, Silla, 2000.
TORREBADELLA-FLIX, Xavier. "Del espectáculo acrobático a los primeros gimnasios modernos: Una historia de las compañías gimnástico-acrobáticas en la primera mitad del siglo XIX en España" dintre de Aloma. revista de Psicologia, Ciències de l'educació i de l'Esport, nº 31, Barcelona, 2013.
VALERO MONTERO, Gonzalo "El Ball de Torrent" dintre de L'Avens (segona època), nº8, Barcelona, 1892.
Comentaris